Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Kommunereform for vekst
Seminar januar 2012 Geir Berg
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Kommentarer til Hovedstadsmeldingen Fung. byråd for finans og utvikling Øyvind Såtvedt Oslo Bolig- og byplanforening 13. november 2007 Oslo kommune Byrådslederens.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Brukergrensesnitt for maritime informasjonsnettverk
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Grenland Senter for bærekraftig industriell utvikling Hallgeir Kjeldal ViG.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Regional transportplan Agder
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Vekstkraft i Lenvik Møte med grendeutvalg Irene Lange Nordahl, næringssjef.
Narvik Havn Onsdag Jan Erik N. Netter Kristiansund Port Services AS INTERKOMMUNALT HAVNESAMARBEID I OFOTENREGIONEN Status og erfaringer Samarbeidsprosessen.
Fra regional flyplass til global aktør
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
KVU for kryssing av Oslofjorden
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Ingard Moen, Direktør, Plan og Analyse Nasjonalt Kraftsystemmøte Gardermoen, 31. august 2016 Konklusjoner fra den Europeiske tiårsplanen.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Hva er Panda og hva kan det brukes til?
En presentasjon om Innovasjon Ytre Lyngen
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Mobiliseringskonferanse Interreg
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Datagrunnlag og transportnettverk
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Kan laksen endelig ta båten til markedet
Utviklingsprogram for byregioner
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg

Nytten av havneinfrastruktur o For brukerne som anvender transport- og logistikktjenester o For regionen som får arbeidsplasser og skatteinntekter o For regionen som får økt attraktivitet gjennom et bedre transporttilbud o For miljøet som får sparte klimautslipp gjennom mindre lastebiltransport o For storsamfunnet som får færre trafikkulykker og mer konkurranse om godstransportene

To ulike regionale samfunnsvirkninger o Direkte, driftsavhengige virkninger knyttet til virksomheten i havna, som arbeidsplasser og skatteinntekter. o De direkte virkningene fører til ringvirkninger som beregnes med samfunnsøkonomiske modeller (såkalte kryssløpsmodeller). Havnene har ofte en multiplikator på 1,5-1,9. o Katalytiske virkninger, som opplevd brukernytte og økt regional attraktivitet for næringsetableringer. En havn har alltid større forståelse for sin virksomhet når den skaper sysselsetting i havneområdet ut over å være et transportknutepunkt. I hvilken grad en virksomhet er avhengig av havna tolkes svært ulikt i samfunns- økonomiske analyser. Rockwool og fergesambandet kan sannsynligvis anses å være avhengige av havnas infrastruktur.

Brukernes synspunkter vedrørende Moss Havn o Ideell maritim beliggenhet for betjening av av det indre Oslofjordområdet o En kostnadseffektiv havn med korte ventetider for transportørene o Et godt transporttilbud for gods til/fra destinasjoner i Europa o Et fleksibelt lagringsregime for mellomlagring av containere (inntil 14 dager i Moss – 2 dager i Oslo) o Lett å komme i kontakt med de som styrer lasten (lite byråkrati) o Kan også ta betjene uensartet gods og bulklaster (ikke bare containere)

Transporten av containere med skip i Oslofjorden (brutto) Antall 20-fots containerenheter (TEU) i 2013 (SSB): Vekst i antall TEU over havnene de siste 10 årene: Moss Havn og Drammen Havn har knyttet til seg rederier som primært satser på europeisk gods. Borg Havn og Oslo Havn har en større andel oversjøisk last. Transport med skip til/fra destinasjoner i Europa er i hard konkurranse med lastebiltransport. Hva skjer hvis havna nedlegges?

Modellberegning av transportendringer I den nasjonale godsmodellen er volumet beregnet ut fra 2040-nivå og med dagens varestrømmer og kostnadsstrukturer. Overføring av ca. 55 % av lasten til vei synes å i høyeste laget, selv om det er en bred konkurranseflate mellom skip og veitransport til/ Kontinentet. Det er sannsynlig at transporttilbudet vil bli styrket i de andre havnene dersom Moss Havn faller bort. Banetrafikken overtar ikke gods ved nedleggelse av havna.

Et foreløpig estimat av virkningene ved nedleggelse av Moss Havn

Prosjektet skal vurdere utviklingsscenarier for Moss Havn o Private kaianlegg fases ut. Med ytterst få unntak er det ingen industriparker med tilgang til kai og ledig kapasitet i hele Oslofjordområdet. De offentlige havnene blir stadig viktigere for sjøbasert næringsutvikling. Private aktører vil ikke selv investere i transport- og logistikkinfrastruktur. Moss har industriell kompetanse å bygge på. o Det er uklart om de største offentlige havnene i det indre Oslofjordområdet vil kunne utvide arealene i takt med behov. Det blir generell knapphet på (ikke overskudd på) havnearealer i Oslofjorden i løpet av få år. o Containeriseringen av godset fortsetter på bekostning av andre lastbærere. o Godsoverføring mellom sjø og bane kan bli mer aktuelt (en statlig KVU rundt den intermodale terminalstrukturen i Oslofjorden er i startfasen). Utredningen skal foreligge 1. mars. Alle synspunkter er velkomne!