Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kan laksen endelig ta båten til markedet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kan laksen endelig ta båten til markedet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kan laksen endelig ta båten til markedet
Kan laksen endelig ta båten til markedet? Nettverk Fjord og Kystkommuner 5 april Tor Arne Borge, Administrerende direktør, Kystrederiene

2 Kystrederiene Short Sea Shipping Aqua Shipping Gods Tank Bulk Brønnbåt
Fiskefor Service/Flerbruksfartøy Aqua Shipping

3 Kystrederiene og NSL går sammen i en allianse
Ivareta næringsutvikling og verdiskapning langs kysten Havbruksnæringen og nærskipsfarten er i rivende utvikling.  Økte krav, mer byråkrati og endring av næringsstrukturen. Svarer på næringens forventning ved å danne landets største kystallianse. 

4 Kan laksen endelig ta båten til markedet?
Grønt Kystfartsprogram Bakgrunn og mål Transportkonsept og scenarier Samfunnsøkonomisk lønnsomhet Konklusjon - Veien videre

5 Grønt Kystfartsprogram
Partnere

6 Piloter - Kystrederiene
GKP piloter

7 Fisk fra veil til sjø: Overføring i 3 trinn
«tretrinnsraketten» Pilot 1 Bærekraftig logistikkonsept på sjøen Pilot 2 Analyse av samfunnsnytte av overføring fra vei til sjø Pilot 3 Produsentpilot- Bruk av pilot 1-løsningen Fisk fra vei til sjø SØA – miljø effekt av Prosjektet Incentivordning sett mot Samfunnsøkonomisk effekt?

8 Tidligere forsøk har ikke blitt materialisert

9 Samfunnsøkonomisk Analyse
En overføring i tre trinn – steg to!

10 Pilot: Samfunnsøkonomisk analyse i Grønt kystfartsprogram
Partnere Pilot: Samfunnsøkonomisk analyse i Grønt kystfartsprogram

11 Deltakere Prosjekteier: Kystrederiene Deltakere: Eimskip
Egil Ulvan Rederi ABB Kystverket Sjøfartsdirektoratet DNV GL som koordinator Menon Economics Assosierte (dialog): Vareeiere; Marine Harvest, Salmar, Grieg Seafood Havn; Kristiansund og Nordmøre Havn FoU; SINTEF

12 Bakgrunn og mål Samfunnsøkonomisk analyse

13 Bakgrunn og mål BAKGRUNN
Oppdrettsnæringen trenger et bærekraftig alternativ til lastebiltransport som reduserer belastningen på veinettet og reduserer miljø- og sikkerhetsproblemet MÅL, PILOTPROSJEKT På kort sikt (2-3 år): Etablere et sjøbasert transportsystem for fersk fisk fra Midt-Norge til Europa På lengere sikt: Sikre at noe av veksten i transportbehov absorberes av sjøbasert transport MÅL, SAMFUNNSØKONOMISK ANALYSE Analysere samfunnsnytten av å flytte transport av laks fra Midt-Norge til markedene i Europa. Vurdere bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet

14 Dagens løsning og utfordring

15 Utfordring i dagens løsning
Oppdrett er Norges 3. største eksportnæring 1 million tonn til verdi 68 milliarder kroner (2017)1 biltransporter årlig Stor produksjonsvekst forventet Fremføringstid og planleggingsmetode er en utfordring Norge er verdens største produsent av laks og ørret. Over halvparten av den globale produksjonen foregår her i landet, fra Rogaland i sør til Finnmark i nord. Hver dag spises det 14 millioner måltider norsk laks rundt om i verden. 2013: 901 oppdrettslokasjoner, 52 slakterier. Konsolidering, blir færre. I dag biltransporter årlig, eller 130 daglig. I pilotprosjektet «Fisk fra vei til sjø» utviklet et sjøbasert, intermodalt transportsystem for fersk fisk fra Midt-Norge til Europa. Nærmere bestemt vil løsningen kunne transportere laks fra Hitra/Frøya og Midt-/Sundhordaland som er de områdene som har størst produksjon av laks, % av totalvolumet Fra slakt til siste salgsdag av laks er ca 10 døgn; typisk derfor slakt på mandag og i butikk på torsdag/fredag – gir 5 salgsdager i butikk. Superkjøl kan gi + 1 uke holdbarhet Kilde: Universitetet i Bodø: Transportstrømmer fersk laks(SIB-rapport nr ) 1) iLaks.no 8. januar 2018 – Norsk Sjømatråd

16 Transport konsept Brukt i samfunnsøkonomisk analyse

17 Transport konsept 1. Dagens løsning: Lastebilbasert logistikksystem
2. Ny løsning: Intermodalt logistikksystem

18 Prosjektet og løsningen baseres på

19 Løsningen Prosjektet dekker: Logistikkløsning (dør-til-dør)
Skipskonsepter (palle/containerskip vs containerskip) Fremdriftssystem (Hybrid - Batteri og LNG) Teknologi - superkjøl

20 Superkjøl – ny teknologi på vei inn
Øker holdbarhet fra slakteri til siste salgsdag i butikk (nå 10 dager): Hel fisk: + 1 uke Filet: dager Krever superkjøling på slakteriet – Grieg Seafood først i Norge Superkjøling vanlig fra Island, Færøyene, Chile Frakt uten is for helfisk: % volumreduksjon, ingen avrenning

21 Senario 1 og 2 Volumer som tenkes overført

22 Scenario 1: Dagens produksjon, 30 % overført til sjø
Volum lakseeksport Sandstad og Bergensområdet Volum fersk laks Scenario 1: 30% av dagens volumer fra Hitra/Frøya og Midt-/Sunnhordaland overført fra vei til sjø 2 skip med ukentlig seiling

23 Scenario 2: 2027 – doblet produksjon, 40 % på sjø
Volum lakseeksport Sandstad og Bergensområdet Volum fersk laks Scenario 2: 30% av dagens volumer fra Hitra/Frøya og Midt-/Sunnhordaland + 50% av fremtidig vekst overført fra vei til sjø 3 skip med ukentlig seiling

24 Miljøeffekt Analyse

25 Miljøeffekt Utslippseffekt dør-til-dør av å flytte laksen (inkl. bruk av superkjøl): fra vei (lastebil, Euroklasse 6) til sjø (intermodal med skip, LNG-hybrid og lastebil, Euroklasse 6)

26 Samfunnsøkonomisk analyse - Resultat

27 Analysene er gjennomført i tråd med standard metodikk
Pilot: overføring av fisk fra vei til sjø Analysene er gjennomført i tråd med standard metodikk Nullalternativet legger til grunn at all transport skjer med lastebil – Euroklasse 6 Priser fra Nasjonal Godsmodell Antar utenlandske operatører Scenarier for overføring følger spesifikasjonene til Pilot: «Fisk fra vei til sjø» Spesifikke beregninger av drifts- og kapitalkostnader Transportkostnader fra slakteri til havn Kostnader ved godshåndtering Leie av container Havneavgifter i Cuxhaven

28 Scenariene framstår som samfunnsøkonomisk lønnsomme
Pilot: overføring av fisk fra vei til sjø Scenariene framstår som samfunnsøkonomisk lønnsomme Samfunnsøkonomisk lønnsomhet – relativt til nullalternativet Samfunnsøkonomiske virkninger Scenario 1 Scenario 2 Totalt Hvorav virkninger av superkjøl Hvorav Virkninger av superkjøl Endring i tidsavhengige kostnader 450 100 1 220 280 Endring i distanseavhengige kostnader 660 110 1 750 290 Endring i utslipp av klimagasser 30 10 90 20 Endring i andre eksterne kostnader 80 220 Endring i ressursbruk for håndtering av gods -130 -330 Prissatt netto nytte 1 090 230 2 950 620 Gjennomsnittlig årlig verdi 73 15 196 41 Fleksibilitet Negativ Verdien av fisk Usikker Skattefinanseringskostnader Positiv

29 Oppsummering

30 Oppsummering Konseptet er lønnsomt både for produsent og rederi % lavere transportpris fra slakteri til marked Miljøeffekten er betydelig - Scenario 1 og 2 vil fjerne hhv og lastebiltransporter årlig - Klimagassutslippene dør-til-dør reduseres med 70 % Fremføringstid en utfordring – superkjøl er løsningen Skalerbar løsning - Fase 1: Oppstart med å bruke eksisterende løsninger - Fase 2: Etablere linjer med spesialisert tonnasje

31 Fisk fra veil til sjø: Overføring i 3 trinn
«tretrinnsraketten» Pilot 1 Bærekraftig logistikkonsept på sjøen Pilot 2 Analyse av samfunnsnytte av overføring fra vei til sjø Pilot 3 Produsentpilot- Bruk av pilot 1-løsningen Fisk fra vei til sjø SØA – miljø effekt av Prosjektet Incentivordning sett mot Samfunnsøkonomisk effekt?

32 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Kan laksen endelig ta båten til markedet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google