Catherine Janson daVinci Consulting AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Digital plandialog Felles løsning for 12 kommuner i Vestfold
Prosjektleder/leveringsansvarlig
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Saker og dokumenter på Internett

1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
ikke lenger en visjon Bedagene 2001 Birgitte Hille Prosjektleder

Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Kort om ACOS Startet i 1997 Hovedkontor Bergen (Straume)
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Organisasjonsutvikling og lederroller
”IT som konkurransefortrinn” Innføring av intranett i Trenor-gruppen
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
INFO- OG DOKUMENTSENTER Oppstart 15. August 2005.
Felles anskaffelse av LMS
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Digital plandialog Felles løsning for 12 kommuner i Vestfold Trøndelagskartdagan Jon Arne Trollvik 12kommunesamarbeidet i Vestfold.
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Hva er digital plandialog? Endringer – for hvem?
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Bevaringsplanlegging
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Digital postkasse til innbyggere
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Informasjon og status i 3 utvalgte prosjekter Narvik kommune 22. mai 2015.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Den gode skoleeier I Nes.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Prosjekt Trøndelagsarkivet
RIS-metoden for prosessforbedring
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
SAK Ny struktur i ny Altinnorganisasjon
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Digital postkasse til innbyggere
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Catherine Janson daVinci Consulting AS Elektronisk dokumentbehandling Gamle rutiner i ny drakt eller helt nye tanker? Erfaringer bl.a. fra Bærum kommune Catherine Janson daVinci Consulting AS

Elektronisk arkiv og saksbehandling IKKE et IT-prosjekt, IKKE et arkiv-prosjekt, IKKE et byggesak-prosjekt Men et organisasjonsutviklingsprosjekt med 5 målgrupper; Ledelse Saksbehandlere Arkivtjenesten Politikere Publikum eSak

Det menneske som ikke har satt seg et mål, er som et fartøy uten ror Et vanlig mål Elektronisk informasjonsflyt skal gi effektivisering og bedre kvalitet i administrative prosesser Bærum kommune Bedre service til innbyggerne ved innsyn og saksbehandling over Internett Etablere en felles informasjonsdatabank for kommunen Effektivisering av dagens post-, arkiv- og saksbehandlerrutiner Bedre kvalitetsikring av saksbehandling og arkiv Redusere behovet for papir/lagring Det menneske som ikke har satt seg et mål, er som et fartøy uten ror

Første utfordring – kvantifiserte mål Med virksomhetsarkitektur får man en retning på investeringer og tiltak Målet er bevegelig men man vet noenlunde hvor det står Jo nærmere målet man kommer desto bedre rustet er virksomheten til å møte fremtidens krav Enkeltinvesteringene blir på kort sikt ikke mindre, men har man ingen plan vil kostnadene stadig øke Gevinstene går på bedre utnyttelse av investeringene og økt forretningsmessig effektivitet. Forretningsmessig effektivitet kan til en viss grad måles men det blir sjelden gjort. Normalt opererer man med kvalitative termer (noe som kan være verdifullt nok i seg selv). Balansert Målstyring derimot er en måte hvor man søker å måle effektiviteten av interne prosesser og dermed også virksomhetsarkitekturtiltak.

Litt om gevinster Service - publikumsopplevelser Tidsgevinster Tilgjengelig kommune Tidsgevinster Elektronisk kommunikasjon Gjenfinning av informasjon Effektivisering – produsere raskere Oppgaver som forsvinnner Kronebesparelser Applikasjonskostnader forsvinner Fagsystemer som kan erstattes – eks. Platon Kvalitetsgevinster Alle jobber på samme måte Gjenbruk

Gevinstene kommer sent Lang overgangsperiode med aktive papirarkiv Pågående saker trenger gamle dokumenter fra papirarkivet Nye rutiner og arbeidsmåter Alle skal lære “et nytt språk” Optimalisering av rutiner og saksprosesser “by doing” Prosjekt slutt

Elektronisk arkiv og saksbehandling i et større perspektiv Elektronisk dialog WebSak IT - kompetanse , Noark 4 Offentlighetsloven Forvaltningsloven Kommuneloven Arkiv- system IT-kompetanse Arkivloven/ Offentlighet, meroffentlighet, forvaltning, personopplysninger BK kursdok . Acos kursdok Skriveregler Spesiell saksbehandling Generell saksbehandling Rutiner (for eksempel personal) Arkivplan Arkivrutiner

Endrede roller i et elektronisk arkiv PAPIR Arkiv ELEKTRONISK

Litt om gjennomføringen i Bærum kommune

Prosjektet i Bærum kommune Fra 240 til 1 postmottak En felles postadresse for Bærum kommune Nytt dokumentsenter - alle arkivmedarbeidere samlet 2000 saksbehandlere som får saksposten elektronisk suksessivt over 1,5 år Utvikling av nye saksprosesser Elektronisk post til politisk behandling Innsyn Nye arbeidsmåter på godt og vondt 1304 Sandvika

Prosjektorganisering STYRINGSGRUPPE ”e-arkiv” Økonomi Organisasjon Effektivisering PROSJEKTLEDER Referanse- gruppe LEVERANSE Acos System- administrasjon Arkiv Dokumentsenter inkl. postmottak Saksbehandling Opplæring & Støtteapparat IKT-teknisk Dokument- maler Innsyn Intra-/Internett 3 interne lærere Generell sak Utvalgssaker Bygg/plan/ dele

Gjennomføringsplan Foranalyse – hvem, hva, hvordan Fase 1 Oppstart Fase 2 Anskaffelse Fase 3 Forberedelse Fase 4 Implementering Fase 5 Drift Foranalyse – hvem, hva, hvordan Utarbeide kravspesifikasjon og gjennomføre anskaffelse Utvikling av rutiner Tilpasning av løsning Opplæring og implementering Evaluering Videreutvikling av rutiner og saksprosesser

Rekkefølge i implementeringen Pilot 1 Rådmannen og kommunalsjefer med staber Formannskapet Enkle byggesaker Skjenkesaker Pilot 2 Bygge- og reguleringssaker Kommunalteknisk

Implementeringsfasen Informasjonsmøte Kartleggingsmøte med avdelingsleder/nøkkelpersonell Analyse av kartlagt informasjon, særlige utfordringer Møter med avdelingsleder/nøkkelpersonell – anbefalinger i forhold til analyse Nytt informasjonsmøte Opplæring og gjennomføring Fase 1 Oppstart Fase 2 Forberedelse Fase 3 Fase 4 Drift og videreutvikling Videreutvikling av rutiner og saksprosesser

Prosesskartlegging – et eksempel

Skjenkesak elektronisk

Opplæring – hvordan ville vi ha gjort det nå? Opplæring med både teori og system En dag + oppgaveløsning med støtte En dag repetisjon + noe nytt Differensiert opplæring i forhold til brukerbehov Opplæring etterfølges av intensiv brukerstøtte Rekkefølge; Superbrukere Ledere med spesiell fokus på lederfunksjoner og den elektroniske kjeden Brukere

Spørsmål og svar