Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS 16.12.04.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS 16.12.04."— Utskrift av presentasjonen:

1 Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS 16.12.04

2 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Korridorer og rom i ClassFronter En korridor for hvert årstrinn + videreutd + etterutdanning + prosjekter + testkorridor + oppbygnings- og malkorridor Ulike behov på de ulike kull og utdanninger: Kullrom Klasserom Innleveringsrom Studierom Kursrom

3 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Selve romutformingen Valgt å legge den verktøylinja som kan bygges selv til venstre –Gjenkjennelse til Luvits navigasjonstre, men er som sagt ikke et navigasjonstre men en verktøymeny –Bygd ut med arkiv-funksjonen, følger oppbygningen i de ulike studiemodellene

4 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Personlig startside + romdagens Utviklet og satt opp etter bestemte prinsipper – anbefalt å ikke endre dette oppsettet: Får alle nyheter fra alle rommene de er deltaker av på den personlige startsiden, også de nyest publiserte dokumenter, lenker og diskusjonsinnlegg + e-post Et roms startside – det som kun gjelder dette rommet med samme funksjoner, minus e-post

5 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS To strategier rettet mot tilsatte Temakurs (workshop) for å gi den som trenger det spisskompetanse på deler av systemet Brei implementering og kompetanse- spredning – ”raskest mulig på et Luvitnivå”

6 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS

7 Minimumsbruk av LMS ved LU: 1.Kommunikasjon – all informasjon gis elektronisk: Gi informasjon av administrativ og faglig art til studentene – “Nyhetstavla” Til hele kull Til en og en klasse Enkle måter å sende ut e-post Til hele kull Til en og en klasse Til en og en student 2.Koordinere og organisere innleveringer

8 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Opplæring av studenter På LU er IKT integrert og en vesentlig del av studiestart for nye studenter Fellesforelesning: Introduksjon til IKT med blant annet ClassFronter – brukergrensesnitt og lese nyheter Halv klasse på datarom i 3 undervisningstimer Resten som nettbasert undervisningsmateriale knyttet til obligatoriske arbeider i andre fag

9 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Alt materiale IT-seksjonen utvikler legges tilgjengelig for alle på nett: http://www.lu.hio.no/IT/classfronter/ Siden er prosessorientert, det legges ut både undervisningsopplegg, tips og erfaringer etter hvert som vi får dem. Informasjon både til administrativt og undervisnings- og forskerpersonale

10 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Hvordan kommet dit vi er i dag? Andre viktige miljøer (Fleirfagleg) Forankring i personalet Forankring i ledelsen Sterk IT-seksjon Fram til implementeringen av Classfronter har vi arbeidet med mye teknisk support – nå en helt klar vridning mot pedagogisk bruk – didaktiske samtaler i personalet –Konsekvens er at det administrative personalet både vil og må på banen

11 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Presentert for administrasjonen: Problemområder 1.Riksarkivet: Ved omlegging av planer/innføring av nye planer skal ALLE eksamensbesvarelser + oppgavetekster avleveres til riksarkivet. Hva gjør vi når studiepoengsgivende besvarelser leveres faglærer i elektronisk form? 2.Klagesensur: Hvordan sikrer vi at besvarelser det klages på er tilgjengelig for eksamenskontor for videre oversendelse til klagesensor? 3.Informasjonsflyt mellom ansatte: Adm har erfart at lærere gir nyhetesmeldinger i CF, f.eks. ved skifte av rom. Adm har ikke kapasitet til å følge alle beskjeder til studentene. Hvordan sikrer vi vår interne informasjonsflyt? 4.Anonymitet: Det er ukart om anonymitet kan sikres på oppgaver levert gjennom CF - helst da koblet med at det skal være et eks av besvarelsen til Riksarkivet (kopieres?).

12 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Veien videre ved LU… Skal ha en åpen workshop for erfaringsutveksling utpå nyåret LMS-kooridnatorene bestemmer i et ”ettermøte” – hva vi skal beholde/endre før neste års gjennomføring Lager avdelingens maler med utgangspunkt i de kollektive bestemmelsene


Laste ned ppt "Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS 16.12.04."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google