Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Eksperimentelt arbeid
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Arbeidsmåter i naturfag
Om å skrive om litterære tekster
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Mål og læring hos elever
Velkommen til Newtonrommet!
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Meiningsfull læring skjer gjennom:
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Hva er realfag? B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Kjerneelementer under arbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse - Sammendrag og kommentarer til kapittel av Per Morten Kind Kapittel i boka ”Naturfagdidaktikk” av D. Jorde og B. Bungum (red.), Gyldendal, 2003

Naturvitenskapelig allmenndannelse En mulig definisjon: “..the level of understanding of science (and technology) needed to function minimally as citizens and consumers in our society” Jon Miller ”fenomener”: nordlys, planetbevegelser, stjerneskudd

Fire argumenter for å tilstrebe naturvitenskapelig allmenndannelse Økonomiargumentet: samfunnet trenger naturvitenskapelig kompetanse Kulturargumentet: Naturvitenskapen er en del av vår kulturarv og former vårt syn på virkeligheten Det praktiske argumentet: Vi trenger naturviten-skapelig froståelse i praktiske situasjoner i hverdags- og yrkesliv Demokratiargumentet: Vi trenger innsikt for å ta beslutninger om samfunnsspørsmål som involverer naturvitenskap ”fenomener”: nordlys, planetbevegelser, stjerneskudd Mer om dette: Se Sjøberg, Svein: ”Naturfag som allmenndannelse”. Gyldendal, 1998.

Per Morten Kind: Målet om naturvitenskapelig allmenn-dannelse bør danne fundamentet for praktisk arbeid (ekseperimenter) i skolen. Et slikt perspektiv gir føringer for hvordan eksperimenter brukes i undervisningen. Fra Driver et al

Tradisjonelt (norsk skole): Eksperimenter formidler - forståelse av naturvitenskapens produkter (lover, teorier, begreper) - forståelse av naturvitenskapen som prosess / metode evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Tester av folks naturvitenskapelige allmenndannelse Mye sitert eksempel fra USA: Bare 46 % av voksne amerikanere visste at jorda går én runde rundt sola på ett år Én konklusjon (Miller, 1997): Bare 7 % av amerikanerne har naturvitenskapelig allmenndannelse! Folk vet lite både om naturvitenskapens produkter og prosesser. Er dette en trussel mot demokratiet? evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Gjeldende læreplan i fysikk (VGS): Elevene skal forstå fagets eksperimentelle natur kunne forklare hvordan fysikkens lover og teorier er tilnærmede beskrivelser av virkeligheten og hvordan modeller kan endre seg over tid kjenne hypotesebegrepet og hvordan hypoteser kan styrkes, modifiseres eller forkastes Kunne stille faglige og etiske spørsmål, kunne bruke fysikkunnskaper til å foreslå forklaringer (…) og kunne teste ut sine forslag evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Gjeldende læreplan i fysikk (VGS): Elevene skal - Kunne utføre eksperimenter innen ulike områder av faget Kunne foreslå og utføre egne eksperimenter Kunne bruke ulike måleinstrumenter, herunder IT-utstyr ved registrering og analyse Kunne observere, tolke måleresultater og presentere måleresultater på ulike måter Kunne vurdere usikkerhet og feilkilder og gjøre enkle usikkerhetsberegninger Kjenne faremomenter ved eksperimentelt arbeid evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Ny læreplan i fysikk (VGS): Elevene skal kunne gjøre rede for og drøfte sentrale trekk ved vitenskapelig metode i fysikk lage en eller flere matematiske modeller for sammen-henger mellom fysiske størrelser som er funnet eksperimentelt gjøre rede for hvordan forskeres holdninger, forventninger og erfaringer kan påvirke forskningen planlegge og gjennomføre egne undersøkelser og foreta relevante forsøk innen de ulike hovedområdene i faget samle inn og bearbeide data og presentere og vurdere resultater og konklusjoner av forsøk og undersøkelser, med og uten digitale verktøy evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Ny læreplan i fysikk (VGS): Elevene skal kunne analysere ulike matematiske modeller for en fysisk situasjon, med og uten digitale verktøy, og vurdere hvilken modell som beskriver situasjonen best Anslå usikkerhet i innsamlede måledata, og regne ut usikkerheten i det endelige resultatet Vurdere begrensninger i valgt metode og utstyr, og foreslå forbedringer og videreutvikling av forsøket evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Noen “slagord” som er / har vært i bruk om laboratoriearbeid: Å læra ved å gjera Vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Hva sier undersøkelser om praktisk arbeid i skolens naturfag? FUN-undersøkelsen (se denne) viste at fysikkelever i norsk VGS ikke så på eksperimenter som spesielt viktig eller karakteristisk for fysikk. Naturfaglærere legger mindre vekt på undervisning i naturvitenskapelig metode enn det læreplanen skulle tilsi. Relativt få lærere framhever læring av naturvitenskapelig metode som en viktig målsetning for praktisk arbeid. Lærere bruker sjelden “åpne” øvelser der elevene må finne framgangsmåten selv. evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

De tre er ikke nødvendigvis like! Intendert (skrevet) læreplan: det dokumentet som utgis av Kunnskapsdepartementet Implementert (iverksatt) læreplan: det som skjer i klasserommet og skrives i lærebøker Oppnådd læreplan: Det som elevene sitter igjen med etter skolegangen De tre er ikke nødvendigvis like! Praktisk arbeid har i Norge i de siste (ti)årene stått sterkere i den skrevne læreplanen enn i den iverksatte og den oppnådde! evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Naturfagdidaktikk i Norge i dag er påvirket av vitenskapsteori. Konstruktivistisk syn på kunnskap: Teorier og modeller er “oppfunnet” / konstruert av forskere, ikke oppdaget. Mer fokus på “science in the making” – ikke-etablert kunnskap. Mekanismer for kvalitetssikring. Evidens, drøfting av modeller evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Tre punkter om naturvitenskapens egenart som bør formidles i skolen: Forståelse av hensikten ved naturvitenskapelig arbeid Forståelse av egenskaper ved og status for vitenskapelig kunnskap Forståelse av vitenskap som en sosial virksomhet evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva? Rosalind Driver m.fl., sitert av Kind

Kind: Behov for et bedre teorifundament for eksperimenter i skolens naturfag To tradisjonelle idéer: Elevene oppøver overførbare, kognitive ferdigheter gjennom eksperimenter Elevene lærer fagstoff (“innhold”) mer effektivt Kind: Disse ideene bygger på et forenklet syn på både læring og naturvitenskap! evt_: Literacy – USA og Eurobarometer – hva går rundt hva?

Åpne øvelser vs “kokebok” Vi vet (bl.. Fra FUN- og TIMSS-undersøkelsene) at de aller fleste eksperimenter som gjøres i norsk skole, gjøres etter “kokebok”. Hvis det legges vekt på metode, er det gjerne hypotesetesting (jfr “Nysgjerrigpermetoden”, http://nysgjerrigpermetoden.no/Nysgjerrigpermetoden.pdf).

Elevers syn på naturvitenskapelig metode Elever er ofte positivister, dvs. de mener at kunnskap om naturen kan oppdages gjennom eksperimenter, og at eksperimenter gir svar på hvordan verden egentlig er. Elever ser ofte på forsøk som en “oppskrift” på å besvare et spørsmål, og overser usikkerhet knyttet til metodevalg mm.

Fra undersøkelsen til Kang, Scharmann og Noh (2005) Forskere tenker seg at alt stoff (faste stoffer, væsker og gasser) er bygget opp av bittesmå partikler. Dette er fordi vitenskapsfolkene Kan se partiklene gjennom et sterkt mikroskop (23%) Har bevist gjennom mange eksperimenter at stoff består av partikler (53%) Kan forklare mange fenomener ved å tenke på stoff som bygget opp av små partikler (16%) Annet (8%) Prosenttallene gjelder andelen koreanske 6.-klassinger som valgte hvert alternativ. Kang, S., Scharmann, L.C and Noh, T. (2005) Examining Students’ Views on the Nature of Science: Results from Korean 6th, 8th, and 10th Graders. Science Education 89, 314– 334.

Per Morten Kind foreslår allmenndannelse som teorifundament for praktisk arbeid i naturfag, og på bakgrunn av dette setter han opp fire målsetninger for praktisk arbeid: Bli kjent med naturfenomener, lære begreper/modeller som beskriver disse Lære hvordan natirvitenskapelig kunnskap etableres Lære å utøve naturvitenskap, anvende metoder Få interesse og motivasjon gjennom opplevelser

Kind anbefaler at elevene får større kontroll over eksperimentene Kind anbefaler at elevene får større kontroll over eksperimentene. Flere åpne forsøk! Punkter som burde vært utdypet i læreplanen: Hva som menes med “holdbare data” Hva som kjennetegner vitenkapelige forklarings-modeller, og rollen til eksperimenter i forhold til disse Hvordan forklaringsmodeller testes og utvikles Hvordan naturvitenskapelige forklaringsmodeller ikke er “sanne” eller “usanne”, men må vurderes ut fra ulike former for “evidens”