Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Reklame 1.
Markets for Factor Inputs
Housing careers, rental equivalence and PR-ratios Trond Arne Borgersen/Dag Einar Sommervoll Fagforedrag på NRØA-møte 2-10 Halden 10. mai 2010.
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Kap 4 Investment-consumption decision model
Velferdsteori - markedseffisiens
Skiftanalyser med Mundel-Fleming-Tobin modellen
Foreleser Finn R. Førsund
Enkel Keynes-modell Lukket økonomi
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Markedsstruktur - teori og empiri
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Kapittel 6 (Joachim Thøgersen)
Prissetting med markedsmakt
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Arbeidsmarked og likevektsledighet
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Løsningsforslag Eksamen 2008
ECON 2915 Høst 2009 Forelesning 10 Kapittel 3.2 Bævre og Vislie (2007)
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Teorier om lønnsdannelse 1. Teorien om lønnsdannelse ved fullkommen konkurranse (FK) En viktig referansemodell for å karakterisere løsningene i modeller.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Innføring i mikroøkonomi
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Digital kompetanse ved eksamen i matematikk
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Individuell og markedsetterspørsel
Figur 13.1 Oversikt over ulike markedsformer
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 10 Monopol 1.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen i samfunnsøkonomi 2004 - Oppgave 1 Momenter til løsning

1. a) Skalautbytte er økningen i produktmengde når innsatsen av alle produksjonsfaktorer øker med samme prosent. Tiltagende skalautbytte Produksjonen øker prosentvis mer enn produksjonsfaktorene. Konstant skalautbytte Produksjonen øker prosentvis like mye som produksjonsfaktorene. Avtagende skalautbytte Produksjonen øker prosentvis mindre enn produksjonsfaktorene.

1. b) Lerner-indeksen (L) måler monopolistens monopolmakt. L = = - hvor P = prisen MC = grensekostnaden EP = priselastisiteten Jo større L, jo større monopolmakt

2. a) Forutsetninger om konsumenten Konsumenten er prisfast kvantumstilpasser på konsumvaremarkedet. Konsumenten har en gitt inntekt som i sin helhet går til konsum av to goder. Konsumenten har en bestemt nytte- eller behovsstruktur. Konsumenten er økonomisk rasjonell og vil alltid tilpasse seg slik at behovsdekningen blir størst mulig - med den behovsstruktur og inntekt han har, og med de priser som gjelder. Konsumenten har full informasjon om alle relevante forhold i markedet.

Still opp nyttefunksjonen og redegjør for dens egenskaper Still opp nyttefunksjonen og redegjør for dens egenskaper. Tegn indifferenskartet og forklar grafene. Still opp og forklar budsjettlinjen. Tegn figur. Forklar analytisk og grafisk hvordan konsumenten vil tilpasse seg, dvs. hvor mye han vil etterspørre av de to godene. Fortell hva Gossen-betingelsen viser.

2. b) Tegn markedskrysset Forklar kort hvordan grafene fremkommer Vis og forklar hvordan pris og kvantum bestemmes.

2. c) Prisen på godet øker ved positivt skift i etterspørselen: Økt behov Økte inntekter Økt pris på alternativt gode Lavere pris på komplementært gode

Størrelsen på prisøkningen avhenger av Størrelsen på skiftet i etterspørselen (Inntektselastisitet, krysspriselastisitet) Helningen på etterspørselskurven (Priselastisitet) Helningen på tilbudskurven.