Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digital kompetanse ved eksamen i matematikk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digital kompetanse ved eksamen i matematikk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digital kompetanse ved eksamen i matematikk
Erfaringer fra årets sensur Regneark Graftegner

2 Erfaringer fra årets sensurering.
Positiv tendens i regneark og digital graftegner. Veldig stor variasjon mellom skolene. Kan virke som det er veldig avhengig av hvilken opplæring de har fått. Enten klarer «alle» det, eller «ingen».

3 Bruk av regneark En løsning uten bruk av regneark i en oppgave som kreves løst på regneark, kan ikke betraktes som en fullgod løsning. Uten regneark gis kun 1 av 4 poeng. En regnearkutskrift skal ha med rad- og kolonneoverskrifter. Utskriften skal også være identifiserbar, dvs. at den inneholder oppgavenummer, skolens navn og kandidatnummer.

4 Forts. regneark Løsningen på regnearket bør i størst mulig grad være dynamisk. Derfor bør man altså i størst mulig grad benytte formler. Man skal enten ta en formelutskrift av regnearket eller skrive formlene man har brukt i en tekstboks. Man bør forsøke å tilpasse løsningen på regnearket til ett eller to utskriftsark. Bruk forhåndsvisning før utskrift. Selv om det er det faglige innholdet som primært skal vurderes, vil presentasjonen bli vurdert. Kan også brukes på andre oppgaver på del 2. Kan gjerne bruke ferdigmodeller, men formler må fremkomme.

5

6

7

8 Graftegner Må ha med skala og navn på aksene.
Bør kunne tegne grafen innenfor et definisjonsområde. Trenger ikke oppgi verditabell eller framgangsmåte. Det må komme tydelig fram hvilke kommandoer som er brukt for å finne f.eks skjæringspunkt eller ekstremalpunkt. Koordinater til evt punkter skal fremkomme klart. Kan ta utskrift direkte fra programmet eller klippe ut grafikkfeltet og lime inn i et word dokument. Funksjonsuttrykket skal vises.

9

10

11


Laste ned ppt "Digital kompetanse ved eksamen i matematikk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google