Velkommen til tannhelsetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Generelt ved medarbeidersamtaler
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Forslag til ny vurderingsforskrift
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Likemanns- arbeid.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Lærerprofesjonens etiske plattform
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Skien kommune.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Avdeling for sosionomutdanning
R ETNINGSLINJER FOR KONTAKTFAMILIER : På sykehuset står det en perm fra oss med kontaktinfo om alle kontaktfamiliene, taushetsløfte, retningslinjer. Info.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Barn som pårørende.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Valgfag på Kastellet skole
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Pasientforløp alkohol
Norsk Tannvern i dag Folkehelsenettverkskonferansen 2014, Gardermoen 4. og Styreleder Berit Binde 1.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Monica F. Petersson, Direktør rådgivning
Workshop, Dokka – 9. nov
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Erfaringer med bruk av Tweak
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Opplæring om offentleglova
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til tannhelsetjenesten Velkommen til tannhelsetjenesten! Kommunikasjon på tannklinikken Eva Rydgren Krona Overtannpleier BFK tannhelse

Hvorfor filmprosjekt? Zendiumpris for samarbeidsprosjekt med barneavdelingen og habiliteringsenteret ved Drammen sykehus i 2011 Ønsket å bruke prispengene til forbedring av pasientmottak Utfordringer Avtale med helsestasjoner og sykehus om henvisning før fylte tre år Når foreldre kontaktet enkelte klinikker, fikk de beskjed om at de ville få innkalling når de ble tre….. Enkelte foreldre føler seg avvist i telefonen Noen syntes de fikk for dårlig oppfølging Kunnskap om lovverk Pasientrettigheter Taushetsplikt Helsepersonells ansvar

Ønsket å lage undervisnings-/veiledningsfilm, men hva og hvordan?

Samarbeid med Norsk Form Privat stiftelse etablert på initiativ fra Kulturdepartementet i 1997. Norsk Form arbeider aktivt for å bedre menneskers livskvalitet og hverdag gjennom design og arkitektur Norsk Forms formålsparagraf Stiftelsen Norsk Form skal i et bredt samfunnsmessig perspektiv øke forståelsen for arkitektur og design Stiftelsen skal arbeide for kvalitet og nytenkning i utviklingen av omgivelser og produkter Stiftelsen skal arbeide for å styrke faglig og tverrfaglig samarbeid, formidle kunnskap og gi råd overfor publikum, fagfolk, myndigheter, næringsliv og utdanningsinstitusjoner

Norsk Form Noen eksempler: Film: Design mot skolefrafall Podcast fra Designfrokost: Tjenestedesign i offentlig sektor Design med forankring i forskning DiaHelse: Utvikling av lærings- og treningstilbud for kvinner som har eller står i fare for å få diabetes 2 Trygg og informert fra A til Å: Et bedre tilbud til pasienter ved Oslo legevakt

Norsk Form

Meld. St. 10 (2012–2013) God kvalitet – trygge tjenester En tjeneste av god kvalitet setter pasient og bruker i sentrum Pasienten og brukerens behov og forventninger skal være utgangspunkt for beslutninger og tiltak Se tjenestetilbudet fra pasientens perspektiv Brukerorientering utfordrer den tradisjonelle behandlerrollen ved at pasienter og behandlere blir mer likeverdige

Meld. St. 10 (2012–2013) God kvalitet – trygge tjenester God kommunikasjon mellom pasienter og helsepersonell Tilbakemeldinger fra pasienter og brukere peker på informasjon og kommunikasjon som viktige forbedringsområder. Dette gjenspeiles også i henvendelser til pasient- og brukerombudene og i tilsynssaker God kommunikasjon mellom pasienter og helsepersonell bidrar også til bedre resultater av behandlingen og bedre helse for pasienten. God kommunikasjon skaper tillit, økt forståelse og motiverer pasienter til å gjennomføre behandling. God kommunikasjon er også av avgjørende betydning for å unngå uønskede hendelser og feil God kommunikasjon kan læres, og opplæring i kommunikasjon skal være en del av alle helse- og sosialfaglige utdanninger. Minst like viktig er det med systematisk veiledning og oppfølging etter avsluttet utdanning. På dette området bør det gjøres en større innsats

Kommunikasjon, eller mangel på kommunikasjon….

Utfordringer For tannhelsepersonell blir konsultasjoner og behandlingsseanser rutine – for pasientene er det "engangsopplevelse" Vi kan ha en dårlig dag på jobb – men har ikke lov til å vise det! I Norge er pasientene utstyrt med Europas sterkeste pasient- og brukerrettigheter Myndighetene er opptatt av brukervalg Vi må gjøre oss fortjent til å bli valgt!

Kommunikasjon er ikke enkelt, men alle smiler på samme språk! Mauricio Pavez

Gjennomføring av filmprosjekt Finansiert med prispenger fra Zendiumprisen og støtte fra Helsedirektoratet Prosjektgruppe som har bearbeidet ideen og utarbeidet manus: Fylkestannlege Berit Binde Professor i atferdsfag UiO, Tiril Willumsen Daglig leder Norsk Tannvern, Bente Stuveseth Prosjektkoordinator Eline Juel Bjørkevik Overtannpleier Eva Rydgren Krona Regi og produksjon Catapult filmselskap, Drammen Skuespillere fra Krokstadelva tannklinikk++

Filmer 5 ulike situasjoner Situasjoner som forekommer på tannklinikkene Ikke prøvd å gjøre situasjonene spesielt positive eller negative Skuespillerne følger manus Skal være utgangspunkt for refleksjon og diskusjon

Film 1 - Venterom Dårlig/uklar informasjon Taushetsplikt Mottakelse og kommunikasjon Uenighet om timeavtale Brukerperspektiv

Film 2 - Motiverende samtale/intervju (MI) Lite interessert 15-åring kommer til tannpleier Kommunikasjonsmetode MI Brukerperspektiv Mestring Lovverk – melding til 15 åring?

Film 3 - Bekymret mor - har sønn med sjeldent syndrom Mor kommer på tannklinikken pga. sønn med sjeldent syndrom Mottakelse og kommunikasjon Tannlegen vet lite om syndromet Brukerperspektiv

Film 4 - "Jeg må rekke toget!" Dame med demens i rullestol kommer på tannklinikken sammen med pleier Mottakelse og kommunikasjon Informasjon – helseskjema og medisinliste Forflytning Tilrettelegging Behandlingssituasjon Brukerperspektiv

Film 5 - "Jeg vil ikke!" Engstelig/motvillig barn med mor som presser på for å få gjennomført behandling Tannlege som prøver å motivere for behandling Kommunikasjon barn - tannlege - mor

Bruk av filmene Velg en av situasjonene som skal diskuteres på klinikkmøter eller distriktsmøter Filmen kjøres til utfordring kommer, tekstplakat viser refleksjonsspørsmål, stopp filmen for at to og to kan diskutere utfordringen i noen minutter Situasjonen spilles ferdig, og en fagperson snakker om utfordring/problemstilling Avsluttes med en tekstplakat med forslag til diskusjon Del inn i grupper på forhånd, sett av tid til diskusjon og oppsummering Hensikt Reflektere over egen praksis, bli bevisst på hvordan vi opptrer/oppfører oss, samt bli bevisst på lovverk Diskuter (og bli enige om) hvordan dere mener pasientene skal få en best mulig "engangsopplevelse" på deres klinikk/i deres distrikt

Hvor finner dere filmene? Nettsidene til: Tannhelsetjenestens kompetansesenter Øst www.tkost.no Norsk Tannvern www.tannvern.no Lenke fra nettsiden til Buskerud fylkeskommune

Velkommen til tannhelsetjenesten! Velkommen til tannhelsetjenesten!