Hege Hansen MO-LA seminar 28 november 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Mindreårige mulige ofre for menneskehandel
Relasjon med barn.
Psykiske utfordringer ved MS
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Sør-Afrika KFUM Tensing
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Rolighetsmoen barnehage
Mangfold og fellesskap
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset.
Problematferd i skolen – rådgivers rolle
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Foreldregruppe på Fillan barnehage
"God bagasje på livets reise."
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Lederstil og Motivasjon.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Transaksjonsmodellen
Deltakende læring.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Handlingsplan for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i Bergen. Hordaland politidistrikt Bergen kommune.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Selvbilde og identitet
Van Hiele-modellen.
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Hege Hansen MO-LA seminar 28 november 2014 Erfaring med unge i risikosonen for radikalisering og voldelig ekstremisme Hege Hansen MO-LA seminar 28 november 2014

ERFARINGER FRA FELTET Hege Hansen

Hege Hansen

Hege Hansen

Hege Hansen

Hege Hansen

Konspirasjonsteorier Hege Hansen

Utgangspunkt for oss Bruker eksisterende kunnskap om ungdom med atferdsvansker og tilpasningsvansker Radikale tanker og ytringer er i utgangspunktet ikke negativt Vi lytter etter; Fundamentalistiske og ekstreme tanker som formidles gjennom hat-retorikk og der vold aksepteres som middel for å nå et mål Hege Hansen

Forebygging på ulike nivåer Indikert Selektert Universelt nivå Hege Hansen

Felles ansvar og felles samarbeid Oppdage Identifisere Bidra Hege Hansen

Multisystemisk innsats Ungdommen NAV Politi Foreldre Barnevern Familie Skole Helse Kriminal-omsorgen Tro-samfunn Hege Hansen

Individuelle risikofaktorer Reaksjoner på virkelig eller oppfattet urettferdighet, tap av goder/muligheter Sjokk forårsaket av alvorlige livshendelser/endringer Søken etter identitet/fellesskap/beskyttelse Få beskyttelsesfaktorer i omsorgsmiljøet Antisosial erfaring Kognitiv, sosial og psykologiske egenskaper/fungering Emosjonell deprivasjon Opprør mot det etablerte Politisk / religiøst engasjement Hege Hansen

Strukturelle risikofaktorer Sosioøkonomiske forhold Lokale hendelser Hverdagslivshendelser Internasjonale konflikter/krig Global urettferdighet Krigen mot terror Hege Hansen

Risikofaktorer for rekruttering Marginalisert ungdom - søker gruppetilhørighet og fellesskap Isolerte og som ikke inkluderes av fellesskapet Opplevd at de har blitt ydmyket eller har blitt fratatt goder/muligheter Fra offer til utøver Søker beskyttelse Religiøs eller politisk engasjement Opphold i antisosiale miljøer Identitetssøkende Mangler rollemodeller Fattigdom Lite fremtidshåp Hege Hansen

Radikalisering og rekruttering Hjemme gjennom foreldre og søsken Gjennom venner og sosiale fellesskap I religiøse sammenhenger I politiske organisasjoner På nettet – forum, youtube, facebook Selvradikalisering Radikalisatorer i nærmiljøet og sentrale oppholdssteder Hege Hansen

Radikaliseringsvindu Når flere faktorer opptrer samtidig . Hege Hansen

Radikaliseringstunnelen 1.Forhåndsbetingelser: Eksisterende faktorer av strukturelle og individuelle komponenter 2. Ideologi: Sett av nye ideer som gir individet et nytt syn og forklaring på verden 4. Mobilisering: Prosessen der individet gradvis integreres i et nettverk av likesinnede 4. Voldelig ekstremisme Villighet til å bruke vold for å nå sine mål 5. Gjennomføringsevne Hege Hansen

Tanke Handling RADIKALISERINGSTUNNEL Søkende ungdom: Ideologi Radikaliseringsprosessen Søkende ungdom: Ideologi Kunnskap Fellesskap Støtte Tilhørighet Økende bruk av hat retorikk Er villig til å bruke vold for å nå sine mål Vanskelig å påvirke Økt aksept for bruk av vold Ideologisk overbevist Inkludering/ekskludering Isolering stigmatisering Tvil exit Hege Hansen

Radikaliseringsprosessen Tilslutningsprosessen går raskt Endring av atferdsmønster og retorikk Lite kunnskap men ferdiglaget argumentasjon Etablerer nytt nettverk, ekskluderer annet Mindre rom for alternative oppfatninger Økt bruk av hat-retorikk I stigende grad blir voldelige midler akseptert Klær, musikk, utseende, døgnrytme, holdninger Endret verdensbilde, fiendebilder, konspirasjonsteorier Hege Hansen

Vurdering av bekymring, handlingsalternativer og intervenering e Vurdering av informasjon Kontaktetablering Tidligere kjennskap Utdyping av informasjonen Kunnskap om emnet Kreativitet Individuell tilpasset metode/intervenering Kartlegge Undersøke Historie Individuelle faktorer psykisk, kognitivt, fysisk, sosialt Familie Nettverk Atferd Holdninger Ideologiske tanker Eget syn på situasjonen Framtidstanker Hege Hansen

Hva gjør vi Oppdager ved å observere og identifisere Dialog for å skape relasjon og medvirkning Dialog for å avdekke radikaliseringsprosesser Etablere/opprettholde prososiale aktiviteter Kvalitetssikre gode sosialiseringsprosesser Veiledning av foreldre Finne samarbeidsmennesker! Tett samarbeid med og veileder samarbeidspartnere til å ta opp sin subjektive uro Hege Hansen

Ulike tilnærminger overfor ungdommen Kreativitet – utholdenhet Ressursorienterte Samarbeider tidlig med andre instanser Relasjonsrettet samtalerekke Målrettet samtalerekke ”Auto-terapi” Kontaktetableringssamtale Bekymringssamtalen Hege Hansen

Vurderinger i enkeltsaker Det vanlige Radikale tanker Ekstreme tanker og handlinger Hege Hansen

Bekymrings-barometeret Litt bekymret Mer bekymret Ikke bekymret Alvorlig bekymret Hege Hansen

Vurdering av risikofaktorer Ekstrem Moderat Lav Hege Hansen

Juridisk samarbeid om tiltak Foreldre Barnevern Politi Psykiatri Hege Hansen

Kunnskapsbehov Lokal kunnskap Hvordan og hvor skjer rekrutteringen Hvem rekrutteres Hvem står i fare for å rekrutteres Lokale radikalisatorer Individuell kunnskap om ungdommene Økt kunnskap og veiledning på når radikaliserte ungdom kan bli en trussel Lokale rutiner ved bekymring og beredskapsplan Hege Hansen

Takk for meg hegehansen10@gmail.com Takk for meg