Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Trygghet Respekt Kvalitet
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Forventninger og videre arbeid…...
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
10Velstand og velferd.
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Handlingsplan strategisk HR
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Praksisstudier i sykehusene – kvalitet, oversikt og styring? Norgesuniversitetet – seminar Svalbard 2006 v/prosjektdirektør Gunvor Ånestad, Helse Øst RHF.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Organiseringen av 8-ukers praksis
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Utdanningsvalg 10.klasse
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Utfordringer - samarbeid, kapasitet og kvalitet i utdanningene v/viseadm. Bente Mikkelsen, Helse Øst Utdanningsseminar
Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy.
Modellkommunene Hva er unikt?
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Gjennomgang av det sikkerhetspsykiatriske tjenestetilbudet, som delprosjekt under samlet gjennomgang av psykiske helsevern i Helse Midt-Norge RBU
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Staten Har et overordnet ansvar Vedtar lover Gir informasjon Fører kontroll Har tilsynsoppgaver Driver bl.a.
Eierstyring og styringsbudskap Opplæringsdag Regionalt Brukerutvalg 7. januar 2016 Jan Eirik Thoresen Direktør for eierstyring (konst.)
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Utdanningsvalg 10.klasse
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Langtidsplan og budsjett
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?

Noen synspunkter fra Helse Midt-Norge RHF

Utdanning i spesialisthelsetjenesten, - ansvarsforhold og måltall.. Spesialisthelsetjenesteloven § 3-5 om deltagelse i undervisning. ” De regionale helseforetakene skal sørge for at behovet for undervisning og opplæring av helsefaglige elever, lærlinger, studenter, turnuskandidater og spesialister dekkes innen helseregionen.” HOD konkretiserte dette i sitt styringsdokument for 2004 gjennom å pålegge foretakene å tilby praksisplasser i tråd med måltall. Måltallene tilsvarte hele studentkull for alle helse- og sosialfagutdanningene med utgangspunkt i de samme aktivitetskrav UFD påla høgskolene. Det var i utgangspunktet ikke differensiert mellom utdanninger som krever obligatorisk praksis i spesialisthelsetjenesten og de hvor dette ikke var nødvendig for å få autorisasjon.

- ansvarsforhold og måltall.. UFD har det overordnede ansvaret både for teori- og praksisundervisning for helse- og sosialpersonell Det oppfattet som et dilemma at ett departement har ansvar for studiene, mens et annet har styrer det organisatoriske og økonomiske. Selv om alle er tjent med at det utdannes dyktige helse- og sosialpersonell, kan motstridende interesser og krav gjøre seg gjeldene.

RHF`s erfaringer med måltall så langt Måltallene ble fastsatt uten dialog med RHFène og er høyere enn det antall studenter helseforetakene mener å ha kapasitet til å ivareta. Fastsettelse av måltall for helse- og sosialfaggruppen ser ikke ut til å være vurdert opp mot det totale antall studenter, elever, turnuskandidater, hospitanter og andre som krever praksis i sykehus. Høgskolenes finansieringsordning basert på antall produserte studiepoeng etter første år, fører til at det legges inn ”sikkerhetsmarginer” for å imøtegå frafall, noe som igjen har ført til overbooking og større press på praksisfeltet. Helseforetakene og Høgskolene kan ha ulik motivasjon for å regulere måltallet: Høgskolene ønsker høye måltall iht. sin aktivitetsbaserte finansiering. Helseforetakene ønsker å holde tallet nede for å kunne tilby kvalitativ god veiledning innenfor basisrammen.

forts. erfaringer med måltall.. I perioder med HF-interne driftsproblemer grunnet høyt sykefravær, høy turnover og et stort antall nytilsatte, er det vanskelig å tilby et godt læringsmiljø samtidig som prinsippet om forsvarlighet skal oppfylles. Måltallene (volumet) er ikke tilpasset en virkelighet med færre døgnkontinuerlige senger, økende grad av avansert behandling og pleie og dermed økte krav til veiledning og oppfølging. Måltallene overskrider i stor grad behovet for helse- og sosialutdannede i Midt-Norge. Utdanner vi til arbeidsledighet?

forts. erfaringer med måltall krav om måltall har ført til debatt og økt bevissthet omkring kvalitet i praksis har synliggjort at det er en utfordring å tilby en kvalitet på praksis som er i tråd med moderne pedagogiske prinsipper (eks. PBL) finansiert innen dagens basisramme, når studentvolumet stadig øker. har synliggjort behov for gode systemer og tydelighet i forhold til organisering og ledelse har bidratt til nærmere dialog mellom UFD – HOD, mellom HOD og RHFène og mellom RHFène og Høgskolene (hvor samarbeidsorganet spiller en sentral rolle)

Dette var noen synspunkter så langt.. hva med veien videre? RHF ønsker medbestemmelse i fastsettelsen av måltall: for å sikre at kravene til praksis tilpasses nye pasientforløp for å sikre at måltallene i større grad tilpasses helseforetakenes driftsituasjon, og det totale antall studenter/elever som har praksis i helseforetakene. (Kan gå på bekostning av den forutsigbarhet høgskolene ønsker) for å sikre at det er en tydelig sammenheng mellom regionale/nasjonale behov for helse- og sosialfagutdannede, og de måltall vi blir bedt om å oppfylle!

Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?

Ja, men forutsetter Oppsummert: en god og kontinuerlig dialog mellom de ansvarlige, UFD og HOD og mellom HOD og RHFène. (RHF må ha mer innflytelse). at de regionale samarbeidsorganene samhandler godt og i fellesskap finner frem til gode systemer og praksismodeller felles regionale (nasjonale?) prinsipper for kvalitet på praksis og en finansieringsordning som er forutsigbar og tilpasset de krav som settes til veiledning og til volum. at det nasjonale behovet for helse- og sosialfagutdannende analyseres jevnlig og legges til grunn for fastsettelse av måltallene