MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Plan for prosjektarbeidet •Velge ut aktuelle case i samarbeid med FHL fagfora •Etablere nettverk for hvert.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Krav og reguleringer knyttet til emballering av sjømat i Europa Lars von Krogh, Synnøve Rubach Ole Jørgen.
Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Service møte-trekanten
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Marinepack og emballasjedesign
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Anvendelse av verktøyene
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballasje Emballasjeoptimering i henhold til CEN-standardene (EN ) for produkter fra Domstein Et caseprosjekt.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje MARINEPACK-PROSJEKTET Optimal og trygg emballering av norsk sjømat og andre næringsmidler Professor Ole.
Marinepack FOU-program for sjømatemballering Marinepack-prosjektet - status og forutsetninger per Ole Jørgen Hanssen.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Økonomisk status Mangler fortsatt NOK 150’ i bedrifters egeninnsats Utbetalt fra NFR 1. Og 2. Tertial =
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
Forslag til arbeidsmetodikk for prosjektet
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Miljødeklarasjoner som konkurransefortrinn
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Mottakskontroll.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Økologisk akvakultur - potensial eller trussel? Presentasjon av styreleder i Oikos, Kurt Atle Hansen, 13. feb 2007 Utgangspunkt Norge er en stormakt på.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
FREMTIDENS VINDERHOLD
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Medlemmer DNE har 210 medlemsbedrifter i 2017
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Energi for framtida.
Statnett og prosumenter
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti Kjøll Øverbø Jan Atle Liodden

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Disposisjon Verdikjedeanalysen –Formål –Resultater –Erfaringer Strategianalysen –Formål –Resultater –Erfaringer

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjedeanalyse Formålet med verdikjedeanalyse av sjømatprodukter og emballasje er å se hvor i verdikjeden det er størst tap av effektivitet og økonomiske- og produktressurser. 3 produktkjeder som er beskrevet av indikatorer som angir viktige forhold for forbedring av økonomisk -, miljø- og ressurs- effektivitet.

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjedeanalyse Hovedfokus er på emballasje og verdikjeden fra fiskemottak ut til sluttbruker, sett i sammenheng med hele verdikjeden for sjømatproduktene. Data fra Domstein og deres leverandører hovedsakelig fra 2001 er benyttet som utgangspunkt for analysene.

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Erfaringer fra Verdikjedeanalysen Forbruk av energi, utslipp av klimagasser og bidrag til forsuring er desidert størst ved fangst av fisk Derfor viktig med minst mulig tap av produkt og best mulig kvalitet ut til forbruker

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Erfaringer fra Verdikjedeanalysen Forbruket av energi til frysing hos grossist og spesielt i frysedisken er høyt: –I frysedisken er fyllingsgraden og overflaten på emballasjen avgjørende for energiforbruk –Problem for kvaliteten med høy temperatur i produktet noe som blir produsentens ansvar

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Strategianalysens formål Klarlegge potensialet for optimalisering og forbedring av lønnsomhet for et utvalg (7) av Domsteins frosne fiskeprodukter til konsument, ut fra materialeffektivitet, økonomi, distribusjonseffektivitet og kundekrav. Bidra med informasjon for å forbedre lønnsomheten i emballering og distribusjon av produktene og til at kundenes behov og spesifikasjoner blir oppfylt.

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Erfaringer fra Strategianalysen Klare forskjeller i emballasje-optimalisering i forhold til materialeffektivitet, energiforbruk og fyllingsgrad. –Sammenhenger med relativt like verdier innefor de tre hovedgruppene A, B og C. Kostnad til innkjøp av emballasje er høy i forhold til kostnad ved energi, handling og transport.

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Erfaringer fra Strategianalysen Viktig å se på pakkekostnaden Høy kostnad grunnet overvekt av fisk i pakningene avhengig av emballasjeløsning Kostnadene er basert på kalkyler som trolig er for lave

MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Erfaringer fra Strategianalysen Det er ingen klar sammenheng mellom utpris butikk i forhold til: kostnader, pris ut Domstein eller emballasjeeffektivitet Forventet at en lite effektiv emballasjeløsning brukes for å gi en høyere pris ut i marked. Men virker ikke som markedet skjønner kvalitetsforskjellene som emballasjen er ment å signalisere.