Styrk læringskjeden august 2012 – juli 2014!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Berit Johnsrud May Elin Solheim, Hilde Vrangssagen
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Læring på arbeidsplassen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Forslag til ny vurderingsforskrift
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
barn og unge med funksjonshemming
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
LIVSLØPSPERSPEKTIV Tigris Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Ta fag fra videregående skole
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Slåtthaug ungdomsskole
Bekjempelse av barnefattigdom i Drammen
Sjøstrand skole 26. mai Informasjon denne kvelden Hvem er vi – presentasjon av deler av koordineringsteamet og ledelsen Hvem er vi – presentasjon.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Rusplan i videregående opplæring i Møre og Romsdal Et samarbeid mellom Kompetansesenter - Rus Midt-Norge og Møre og Romsdal fylkeskommune ved utdanningsavdelinga.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Sjøstrand skole 30. mai 2017 Skolen fyller 50 år !
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Organisasjonskart Oppdatert Rådmann Bernhard Caspari
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Plan for overgang fra barnehage til skole-
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Foreldremøte Tidlig Trygg i Fet
Overgang for elever med spesielle behov
Velkommen til Heggedal skole
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
ÅRSHJUL RØYSING BARNEHAGE
Utskrift av presentasjonen:

Styrk læringskjeden august 2012 – juli 2014!

Visjon Gi tilbud som bidrar til å gjøre barn og unge i Kongsvinger til vinnere i en verden med økt globalisering

ProsjektansvarligUnni Strøm Prosjektdesign 1 Prosjekteiere - Kongsvinger kommune - Oppvekst - Hedmark fylkeskommune v/ Øvrebyen vgs og Sentrum vgs - NAV Kongsvinger Styringsgruppe Unni Strøm, kommunalsjef KK Marianne Bye, rektor Sentrum vgs Hanne Foss, rektor Øvrebyen vgs Tom Østhagen, leder NAV Øyvind Henriksen, prosjektleder ProsjektansvarligUnni Strøm Prosjektgruppe BUE: Anne Regi Ring Barnehage: Inger Leer Sandstad Barneskole: Turid Hagen Bourne Ungdomsskole: Torodd Kisen VGS: Anne Tove Lismoen NAV: Vibeke Bergsjø Aas Prosjektleder: Øyvind Henriksen Prosjektleder Øyvind Henriksen

ProsjektansvarligUnni Strøm Prosjektdesign 2 Prosjekteiere - Kongsvinger kommune - Oppvekst - Hedmark fylkeskommune v/ Øvrebyen vgs og Sentrum vgs - NAV Kongsvinger Styringsgruppe Anne Regi Ring, enhetsleder Barn- og ungeenheten Unni Berven, fagleder Barnevernet Arnhild Julseth, fagleder Helsesøstertjenesten May Elin Solheim, enhetsleder Vinger barnehage Svein Moen, prosjektleder ProsjektansvarligUnni Strøm Prosjektleder Svein Moen

Ulike hjelpe- og støttetjenester på ulike nivåer Læringskjeden 0 år 25 år Ulike hjelpe- og støttetjenester på ulike nivåer Videre- gående skole Arbeid Svanger- skap Barne- hage Barne- skole Ungdoms- skole Studier Ledig/tiltak/arbeid Kommunalt ansvar Fylkeskommunalt ansvar NAV-ansvar (stat/kommune)

Styrk læringskjeden Mål øke grunnskoleresultater øke fullføringsgrad i videregående skole færre unge på sosialhjelp færre unge i behandlingskjeden Tre sentrale områder -- oppfølging av prosjekter enhetlig plan for overganger samarbeid barnehage - barnevern Samme mål som for hele oppvekst To sentrale områder i startfasen - enhetlig plan for alle overganger Gjelder for alle barnehager og skoler - oppfølging av prosjekter

Prosjekter Oversikt over alle prosjekter Evalueringsmal for prosjekter Videreføring, spredning, oppstart av prosjekter Noen tiltak, prosjekter og metoder for å styrke læringskjeden: PMTO NAFO Arbeidslivsfag – forsøk LOS Marte Meo - ASQ ”By barnet opp til dans” Home Start Kvello- modellen Circle of security (trygghetssirkelen) Kompetanse for mangfold Videreføre (Ny GIV, LOS) Spre (Lektor 2) Vurdere oppstart (sent ankomne minspråk, SFO-nettverk) Utfordringer - få eksterne finansierte prosjekter over i drift? - holde fokus på noen få områder og ikke kaste seg ut i alle slags spennende prosjekter?

Brukerundersøkelsen for skolestartere Høsten 2012 og høsten 2013 ble alle foreldre/foresatte til skolestarterne spurt om hva de synes om skolestarten Svarprosent 59 % og 57 %. Oppsummering De aller fleste er fornøyd med skolestarten opplegget i barnehagen samarbeidet mellom barnehage og skole Mange er også fornøyd med SFO skoleskyss Ingen systematisk forskjell mellom kjønnene

barnehage til barnetrinn Forberedelse og gjennomføring av overgangen fra barnehage til barnetrinn Delmål: Sikre god overgang og skolestart for barnet Sikre at informasjonen som blir gitt er relevant og til barnets beste for utvikling og læring Sikre gjensidig kunnskap til innholdet og metoder i opplæring mellom pedagoger i avleverende og mottakende enhet Sikre at overgangen skjer i samarbeid og forståelse med foreldre/foresatte Tid Tiltak Ansvar Gjennomført November Foreldremøte på skolen i samarbeid med avleverende barnehager - Forventninger til skolestart - Regler for overføring av opplysninger om barnet - Informasjon om innskriving Skolen/ barnehagene Mars Innskriving etter felles rutiner Skolen April Foreldresamtale om overgangen - Foreldrene er med på å bestemme hva slags informasjon som overføres til skolen jfr. samtykkeskjema Barnehagen Overføringssamtaler - Mellom pedagogisk leder og kontaktlærer (hvis mulig) - Med utgangspunkt i skjema ”Overgang fra barnehage til skole” (vedlegg 2) - Kontaktlærer informerer videre til SFO-leder Mai Foreldremøte på skolen - Presentasjon av kontaktlærer, sosiallærer, rektor/ledelse, ansatte i SFO, ansatte i BUE Mai/juni Skolebesøk der barnet får møte sin kontaktlærer (hvis mulig) September Skolen evaluerer arbeidet rundt overgangen og melder tilbake erfaringer til samarbeidende barnehager

Samarbeid barnehage - barnevern Forsøk ved en barnehage inneværende barnehageår Foreldresamtaler: Saksbehandlere i barnevernet / familieterapeut deltar sammen med pedagogisk leder når det gjelder familier der barnevernet er involvert Forsøket skal evalueres våren 2015 og videreføres til resten av kommunens barnehager.

Ved prosjektslutt Vi skal: Vi har: 1. Gjennomført to brukerundersøkelser ved skolestart 2012 og 2013 2. Virksomhetsaktivisert enhetlig plan for alle overganger, fra barnehage til videregående 3. Fått oversikt og fulgt opp prosjekter for å skape helhet i tilbud 4. Satt i gang et forsøk for å styrke samarbeid barnehage – barnevern Vi skal: Følge opp med brukerundersøkelser ved skolestart Følge opp at planen for overganger blir praktisert ved å legge til rette for tilbakemeldinger gjennom styringssystemet. Årlig revidering. Koordinerer, følge opp og evaluere prosjekter, eventuelt implementere i ordinær drift. Evaluere forsøket med samarbeidet barnehage – barnevern Vurdere inkludering av helsesøstertjenesten i dette samarbeidet

VIDERE SATSINGER innovsjonsfokus i kommunen. Familieperspektivet LOS-metodikken – videreføre Vennersbergprosjektet Gjennomgangen av Barn –og ungeenheten –” restart” Spre prosjekterfaringer fra barnehage/ barnevern- til hele systemet Systemutvikling: Kvalitetsindikatorer for hele oppvekst Øyvind prosjektleder 1: Nå doktorgradstipendiat i oppvekstsystemet Svein prosjektleder 2: Tidligere LOS – nå i BUE rådgiver / PPT-

Vinner i en verden med økt globalisering…… med lærdom fra Kongsvinger! 13