Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad 30.09.2014 Eva Magnus (PhD),

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hvordan intervjue en forsker?
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Dialogen som pedagogisk verktøy
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Veiledet lesing Mørkved skole
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kvalitativ metode i markedsforskning
Etikk og brukermedvirkning
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Velkommen til klasse- foreldrene
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Aksjonsforskning.
Cafédialog – elevmedvirkning
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Avdeling for sosionomutdanning
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Kvalitative og kvantitative metoder
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Resonnerende tekst.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Cafédialog – elevmedvirkning
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Fortellinger som metode.
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Samarbeid…! Velge grupper. Gode venner. Lærte av hverandre. Hyggelig sammen. Lettere å samarbeide på data. Bedre kjent med hverandre på fritiden. Vi diskuterte.
Deltakende læring.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Verktøy for å kartlegge holdninger
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen.
Utskrift av presentasjonen:

Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),

Visuelle metoder Participatory visual methods – en subkategori. Inneholder mange ulike visuelle metoder som brukes i forskning: –Photo-elicitation –Photo voice –Informant-directed photography –Participatory video –Osv. Sentralt: gir autoritet til de det blir forsket på

Photo voice En tilnærming innenfor aksjonsforskning Myndiggjøring av deltakerne i forskningen

Hva gjøres med bildene Oppfølging i gruppe med intervjuspørsmål: –Hva ser du her? –Hva er det som skjer her? –På hvilke måter har dette sammenheng med våre liv? –Hvorfor eksisterer dette problemet, denne bekymringen (eller dette som fokuseres på)? –Hva kan vi gjøre med det?

Bruk av foto Det viktige for oss: det bidrar til å skape kunnskap som ikke er tilgjengelig gjennom et intervju eller fokusdiskusjon.

En mulighet Valg av informanter Gi hver informant et kamera Be informantene ta bilder av tiltaket: –Det du liker ved tiltaket –Det som ikke fungerer så godt –Det du bruker tiltaket til –Det som er uhensiktsmessig –Og ………

Og deretter Samle i fokusgruppe Ta med 6-8 bilder Vise hverandre bildene, si noe om dem Diskutere: –Synspunkter på tiltaket –Betydning for kommunens innbyggere –Betydning for eget bruk

Fokusdiskusjon Når en ønsker skape større forståelse for et fenomen For å få fram meninger, holdninger, erfaringer og ønsker fra en gruppe Kan få fram gode beskrivelser av tiltaket Dynamikken i gruppen

Hun ønsket å vise fram rommet sitt? Hva kan være interessant å se nærmere på når det gjelder kommunenes folkehelsetiltak?