Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Advertisements

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
-ikke bare for zippylæreren…
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
Frist oss ikke inn i ledelse...
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Den Norske Skolen i London
Praksislærermøte GLSM-praksis
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Sammensatte tekster.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Liv M. Lassen og Nils Breilid
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
NORDPLUS junior Programmet
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
1 Kommunikasjon.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Resultater for Rettsvitenskap &
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010

Kultur-kvaliteter nytter Det knytter sammen Det gir livskvalitet - trivsel Det sikrer bosetting Det fremmer læring Kan dette måles i budsjettene?

The WowFactor – UNESCO: FNs undervisning og kulturorganisasjon Ann Bamford 2006 ”Quality arts education tends to be characterized by a strong partnership between the schools and outside arts and community organisations. (In other words, it is teachers, artists and the communities which together share the responsibility for the delivery of the programmes.” Side 11.

Hva er særegent for Vega? Kunstskolen (kulturskolen) går inn i grunnskolen og gir et tilbud til ALLE elever. Lærere med høy faglig kompetanse. Lærer med lang pedagogisk erfaring og kompetanse Stabile relasjoner over tid – godt samarbeid med kunst- og håndverkslærerne på skolen. Kunstskolen går inn i prosjekt skolen definerer for eksempel Dun- prosjektet. Et likeverdighet mellom pedagoger og kunstutdannede ressurspersoner. Digranes, Bamford, 2006,

Erfaringer i fra Vega - best-practice models

Kulturskolene i et samfunnsperspektiv Tegning er sosialt meningsbærende – vi bekrefter hverandre i et visuelt språk – ”vi hører til” Det demokratiske prosjekt – å forklare og å forstå en arkitekttegning av samfunnshuset – medbestemmelse (Nielsen) Tegning er livskvalitet – å oppleve og uttrykke det som betyr noe (Samuelsen) Tegning er symbol – og dermed pedagogikk – en inngang til læring (tegning, bokstaver, tall, noter, grafer)

Tegning er… Å fortelle en historie Å undervise Å lære Å forklare Å skape Å føle Å beskrive Å observere Å registrere Å undersøke Å knytte sammen Å kommunisere Å forestille seg Å utvikle Å huske Å tenke

Tegning på Vega: To kasus sammenlignes: formelt kasus/Vega uformelt kasus/Vega FORMELL EKSEMPLARISK UNDERVISNING I VISUELT KONTROLLERT TEGNING UFORMELL VISUELT KONTROLLERT TEGNING 8

Eks. August (5. klasse) tegner stilleben med keramikk. Lærer forklarer, tegner og viser på Augusts tegning, ellipsen og overlapping 9

Resultater: Overføringer

Spor av løpeild-effekten og semi-VK tegning, uformell tegning fire gutter i gruppe 11

Barbara og Annette sitter sammen, 5. klasse (FDFo. No.1_i) 12

Spor av uformell løpeild-effekt og semi- VK tegning, formell oppgave 7. klasse 13

“Røyker’n” – løpeild-effekt / modellering og semi-VK 14

ANDRE TENDENSER I DATAMATERIALET: EN TILNÆRMET SKAM OVER Å INNRØMME HERMING I gruppeintervjuene om uformell tegning kom det fram en undervurdering av bruken av VK- tegning og et tilnærmet uttrykk for skam over å “herme” når de snakket med meg. 15

Å herme – hermeneutics – å snu noe negativt ladet til noe positivt The term herme is suggested derived from the Greek mythological deity Hermes who was a messenger god between gods, and between gods and mortals (repeating and interpreting messages?) (found in at: ml). This is also a possible origin of the word hermeneutics (found at: s#Etymology)

Takk for oppmerksomheten!