INNLEDNING STØYFORENINGEN MARS 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Ny lov om folkehelsearbeid
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
UU og Fylkesmannens rolle
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Litt mer om PRIMTALL.
Er grensene for selvdømmet klare nok i NIFs lov? v/Niels R. Kiær.
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Varsling om kritikkverdige forhold
Tema - Kort historikk (hovedpunkter) - Roller og ansvar - Ny rammetillatelse - Brannvern.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Støyberegninger fra planlagt regionalt motorsportsenter i Haltdalen
Seminar 3.februar 2009 Strategisk Støykartlegging og Handlingsplaner Atle Stensland, 3.februar 2009 Datterselskap av Ingemansson Technology AB Strategiske.
Prosessuell Materiell Personell
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Støysonekartleggingen i Trondheim
Informasjonsplikt og uttalerett
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Hva bør en støyfaglig veileder ta opp
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
Komplekse saker i Elklagenemnda
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Støyveileder – innspill fra Statens vegvesen
EU-støykartlegging og kommunal handlingsplan mot støy Oslo torsdag 6
Tromsø kommunes hemmelige tjenester….
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighet og partsinnsyn
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Fakultetsoppga ve i Fast eiendoms rettsforhold V14 Oppgavegjennomgang.
Hjemmel for ekspropriasjon Birgitte Bie Mørkved
3 Marius Stub.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Støy – hvem har ansvar? STØY I ET JURIDISK PERPEKTIV = PLAGE/ULEMPE SOM OVERSTIGER TÅLEGRENSEN STØYEIER (KILDEN) ALLTID DEN PRIMÆRT ANSVARLIGE.
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
5 Marius Stub.
Ved fylkeslege Petter Schou
Utendørs musikk og bruk av høyttaleranlegg
Fylkesmannen i Buskerud
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

INNLEDNING STØYFORENINGEN MARS 2013 HELIKOPTERSTØY INNLEDNING STØYFORENINGEN MARS 2013

INNLEDNING STØYFORENINGEN MARS 2013 HELIKOPTERSTØY INNLEDNING STØYFORENINGEN MARS 2013

Viktige bestemmelser Miljøverndepartementets retningslinjer T-1442 Forurensningsforskriften Folkehelseloven kapittel 3 § 14 retting, § 15 tvangsmulkt, § 16 stansing. Grannelova § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom Straffeloven § 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a)den alminnelige fred og orden, b)den lovlige ferdsel, c)omgivelsenes nattero eller… bøter eller fengsel inntil to måneder Forurensningsloven § 78. (straffansvar for forurensning) Arbeidsmiljøloven Andre lover, forskrifter og retningslinjer

Miljøverndept. retningslinjer 1980-tallet ble det i Norge utarbeidet to spesielle enheter for karakterisering av flystøy. Ekvivalent Flystøynivå (EFN) og Maksimum Flystøynivå (MFN), begge basert på lydnivåmålinger i dBA T-1442 (2005). Enhetene erstattet med henholdsvis Lden og L5AS Lden er EUs felles måleenhet for ekvivalentnivå Lden adderer 5 dB til støyhendelser mellom kl 19 og 23 På natt er vektfaktoren 10 L5AS er det lydnivå ”som overskrides av 5 % av hendelsene i løpet av en nærmere angitt periode, dvs. et statistisk maksimalnivå i forhold til antall hendelser” Anvendes for hendelser som forekommer på natt mellom 23 og 07

Miljøverndept. retningslinjer

Forurensningsforskriften Utendørs – 18 = Innendørs Innendørs støynivå – Kartlegging og tiltak Kartleggingsgrenser i forhold til forskrift til forurensningsloven gjelder for innendørs støynivå. Støy fra helikopter regnes å ha omtrent samme frekvensmessige sammensetning som propellfly. Kartleggingsgrensen går på et utendørs døgnekvivalent støynivå på 53 dBA. Det tilsvarer et innendørsnivå på 35 dBA med laveste standard støyisolasjon (18). Dersom andre støykilder er tilstede i området skal man også undersøke støyømfintlige bygninger ned til 32 dBA, tilsvarende utendørs nivå på 50 dBA. Tiltak utløses dersom innendørsnivå fra støykilden(e) overskrider 42 dBA. Det gir en tentativ tiltaksgrense på 60 dBA utendørs nivå. Hvorvidt tiltak skal iverksettes med hjemmel i forskriften til forurensningsloven, skal fremkomme gjennom en kartlegging av fasadeisolasjon for de aktuelle bygg.

Folkehelseloven kap 3 § 14 retting, § 15 tvangsmulkt, § 16 stansing Forskrift om miljørettet helsevern (FOR-2003-04-25-486) .

En konkret sak Agderposten mars 2012

En konkret sak

Faktum.. 2000: Reguleringsplan/utbygging. Krav om støyutbedring av boliger Naboenes hus støyisoleres iht rapport fra B&S 2006: Revidert støyrapport fra SINTEF. Godkjenninger fra Luftfartstilsynet på plass 2006: Sykehuset har dialog med naboene. Endring av innflyvningstrase Forlik med 7 naboer. 2006: ”8. nabo”s hus er også utbedret men ikke fornøyd med innendørs støy. Vil ikke forlike. Går til forliksrådet. Blir tilbudt 80.000 til ventilasjon, men krever at jobben blir gjort.. Forliksrådet henviser saken til retten. Går ikke videre. 2008: SINTEF måler 55 Db(A) utendørs. 2008: Innendørs støy målt til max 50 Db(A), i 2 minutter ved maks nærhet. Ved oppvarming og flyging fra 33 – 43 Db(A) 2011: Kommunen fatter vedtak: Ikke grunnlag for å kreve at eier av helikopterbasen iverksetter ytterligere støyreduserende tiltak 2011: Vedtaket påklages til Fylkesmannen 2012: Fylkesmannen imøtekommer ikke klagen

Hvorfor ikke medhold i klagen? Generelt: Veileder om miljørettet helsevern: ”Med helsemessig ulempe menes forhold som etter en helsefaglig vurdering kan påvirke helsen negativt og som ikke er helt uvesentlig. Med det menes at forholdet må være av en viss alvorlighet eller overstige et visst minstemål av akseptabel helserisiko, før det anses som en ”helsemessig ulempe””. En viss grad av helsemessig risiko må nødvendigvis aksepteres i samfunnet” ”Det er hverken ønskelig eller praktisk mulig å regulere enhver mulig negativ innvirkning helsemessig påvirkning. Forhold som går ut over dagliglivets alminnelige risiko vil ikke omfattes av forkriften. Forhold som etter en helsefaglig vurdering må anses å være av liten betydning vil altså falle under tålegrensen”. Mao: En overskridelse gir ikke noe ubetinget krav på retting. Det må foretas en totalvurdering

Konkret i den praktiske saken Etableringen av basen behandlet etter Plan- og bygningsloven Tekniske beregninger gjennomført SINTEF laget støysonekart Innflygingstrase endret Luftfartsverket gitt konsesjon Støyreduserende tiltak gjennomført Innendørs støy i klagers bolig kortvarig (noen minutter) Så til veileder til Miljørettet helsevern igjen

Forholdsmessighet.. ”Kravet til forholdsmessighet og hensynet til forutberegnelighet og helhetlig planlegging tilsier at rettingskompetanse benyttes med varsomhet i tilfeller hvor det foreligger et planvedtak etter plan- og bygningsloven eller hvor det er gitt konsesjon eller godkjenning etter annet regelverk. Slike vedtak er ofte et resultat av en omfattende prosess hvor ulike hensyn er søkt samordnet..” ”Pålegg etter denne forskriften skal i utgangspunktet ikke gis der andre myndigheter har fattet vedtak etter en helhetlig avveining av ulike samfunnsinteresser”.

Klageinstanser Støykilden ”Innvilgende” organ. Eks kommune, huseier, politi Tilsynsorgan Eks kommune, kommunelege, fylkesmann Overordnet Eks SFT, departement Domstolene T-1442 som tålegrense

Når klagemuligheter er utprøvd Erstatning for støyulemper Grannelova og T-1442 sentralt Litt rettspraksis – ”lydhøre dommer” HR 02.05.06 - Gardermoen flyplass HR 12.09.02 - Estetiske ulemper må tas med i vurderingen (i tillegg til støy m.v). Det er de samlede ulemper som er en følge av anlegget, som vil være avgjørende for om tålegrensen i naboloven § 2 er overskredet HR 21.06.06 – vurderingen av støyulempene må skje på bakgrunn av gjeldende retningslinjer på bedømmelsestidspunktet (utbygging av havneanlegg) HR 12.11.91 Ikke ”bare” erstatning, men også mulig å få dom på avbøtende tiltak (her vindmøller)

STOYFORENINGEN.NO JKMA.NO Jan.arhaug@jkma.no