Fagbibliotekenes roller som forskningsstøtte:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen Til ALEPH brukermøte Hotell og 11. mars 2011.
Advertisements

Festsalen Kurs- og konferanse
Informasjonssøking E-tidsskrifter E-bøker
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Fritidsaktiviteter. Del 1. Nivå 1.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Velferdsteknologi og ergoterapi
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
UBiT - veven
Prosjektet Kommunal Utbredelse(KomUT) Norsk Helsenett SF
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
Demokrati Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen Foto: Astrid Brennhagen
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner

Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Valgfag på Kastellet skole
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Undring Tro Viten.
ALT ER PÅ NETTET..... OG HVAD KOMMER DET MIG VED???
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
Referanser Institutt for statsvitenskap. Agenda Hvorfor referanser? Nettsider og informasjon Referanser i Word Oppgaver.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forskningsstøtte ved UBA
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hva er realfag? B – Samarbeid
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
Tematiske inngangsveier
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Fagbibliotekenes roller som forskningsstøtte: Realfagsbiblioteket Fagbibliotekenes roller som forskningsstøtte: Stifinner, veiviser og fyrtårn Tone C. Gadmar Førstebibliotekar; fagreferent i kjemi

Hvordan kan vi som fagbibliotek støtte forskningsprosessen Hvordan kan vi som fagbibliotek støtte forskningsprosessen? - Hva er utfordringene? - Hvilke roller kan vi ha? - Når og hvordan kan vi bidra? 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 2

Å sitere andre er ikke noe nytt; "If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants." Sir Isac Newton 1675 (egentlig et sitat lånt fra Bernard of Chartres, en fransk ny-platoniker fra 1100-tallet) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 3

Realfag handler ikke bare om det som skjer på laboratoriet “If you cannot – in the long run – tell everyone what you have been doing, your doing has been worthless”; Erwin Schrödinger; ‘Science and Humanism’ Cambridge 1951 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012

En faglig påstand: ”Konsentrasjonen av kvikksølv i ferskvannsfisk øker …” 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 5

Realfag: En verden av modeller (lag på lag) Realfagene er litt som et flerfarge trykk, der lag på lag med modeller gir et sammensatt bilde av naturen slik vi opplever den: Matematikk Fysikk Kjemi Geofag Biologi Livsvitenskap Medisin Miljø Materialvitenskap Teknologi / IT 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 6

Vi setter sammen byggeklossene: 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 7

Å vite og ikke vite på samme tid … 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 8

Fantasien setter ingen grenser for hypoteser; - men for hver ny observasjon skiller fantasi og den virkelige naturlig verden litt mer lag … 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 9

En reise mot et bevegelig mål Viten skapes gjennom eksperimentell testing: Sanne hypoteser vil (over tid) styrkes Gale hypoteser vil (over tid) svekkes Hypoteser vil (over tid) danne større, sammenhengende strukturer; Paradigmer i intern overenstemmelse Vitenskap kan ikke bedrives i isolasjon: Vi trenger å verifisere objektiv sannhet Gjennom en vitenskapelig dialog Og konstruktiv og aktiv kritikk 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 10

De individuelle forskningsbidrag gir en kollektivt større forklaringsstyrke 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 11

Den vitenskapelige prosess og den vitenskapelige dialog Den vitenskapelige prosess er all aktivitet som foregår internt fra en opprinnelig ide/hypotese formuleres og til en ferdig publikasjon er ute. Den vitenskapelige dialog er all kommunikasjon (begge veier) som foregår mellom individuelle forskere og forskningsgrupper, og resten av den vitenskapelige verden. 12 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012

Underveis i den vitenskapelige prosessen … Ideen (hypotesedannelse) Definisjon og avgrensning av problemstillingen Planlegging av eksperimenter Gjennomføring av eksperimenter Analyse av data og resultater Produksjon av en publikasjon - Når søker vi etter vitenskapelig informasjon? - Når produserer vi vitenskapelig informasjon? 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 13

Alle referanser har “en jobb å gjøre” Faglige publikasjoner er ofte tettpakket med kilder: For å forklare motivasjonen for studien For å forklare nødvendig teoretisk bakgrunn For å definere og standardisere metoder For å tolke og diskutere resultater For å sammenligne resultater med andres For å vise til konsekvenser og implikasjoner Det er en vitenskapelig jobb å velge ut sine kilder. 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 14

Utfordringen er å finne det rette Når vi søker etter vitenskapelig informasjon er ikke målet: Å “finne noen treff”, Å finne “noen millioner treff”, Å finne “sånn passe mange treff”, Men: Å finne de absolutt beste treff for denne publikasjonen (og det er vanskelig) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 15

- «Sitter du i førersetet nå?» Forskere kommer ofte på leting etter noe bestemt men uten en konkret kilde Utfordring: Hvordan sile i 100 000 treff? Start vidt i søket, og la brukeren være i kontroll over hver avgrensning. Like viktig å ha kontroll over hva vi har valgt bort som hva vi har valgt. Forslag: «Skal vi supplere med en annen database?», «Var dette det du søkte?» 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 16

Et eksempel: «Hva er ‘chitosan’?» SciFinder (ACS): 64593 treff Web of Science: 23931 treff Primo Central: 32849 treff ***** BIBSYS: 144 treff Google Scholar: 253 000 Google: «About 5,830,000» Konstruktiv avgrensning skritt for skritt: - «Hva vil du først avgrense for? Review artikler? Eller kanskje siste fem år?» 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 17

Kategorier, fagområder, indeks/emne 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 18

En større oppgave: Hva er ‘biochar’? En EndNote basert løsning… 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 19

Forskningen blir stadig mer tverfaglig - «Er jeg medisiner eller kjemiker nå?» 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 20

SciFinder / ISI / Medline Søke fort - for en raskt oversikt? Søke kvalitet – for en sikker referanse? Google / Wikipedia SciFinder / ISI / Medline 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 21

Ikke glem «utgående» kommunikasjon Skap kanaler for formidling for våre forskere - gjerne i samarbeid med andre: Faglige foredrag Populærvitenskap Kringkastet media Sosiale media 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 22

Science Debate (samarbeid med Fritt Ord): Steven Pinker: «The Better Angels of Our Nature»; Realfagsbiblioteket ved UiO 14. mars 2012 (foto: Lars Løhrdal, Universitetsbibliotket) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 23

Boklansering ‘På stedet løp’: Dag Hessen og Thomas Hylland Eriksen snakker om sin nye bok; Realfagsbiblioteket ved UiO 16. mars 2012 (foto: Tor Andreas Torhaug, Realfagsbiblioteket) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 24

Åpne faglige foredrag: Jørn Hurum holder foredrag om historiske tolkninger av fossiler; Realfagsbiblioteket ved UiO 16. mars 2012 (foto: Tor Andreas Torhaug, Realfagsbiblioteket) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 25

Full rulle for realfagsrekruttering: Foajeen full av skoleungdom som besøker ulike realfag; Realfagsbiblioteket ved UiO 14. mars 2012 (foto: Tor Andreas Torhaug, Realfagsbiblioteket) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 26

Populærvitenskapelige foredrag: Andreas Wahl: En underholdende reise i energiens verden; Vitenshow fra Tekna, Realfagsbiblioteket ved UiO 14. mars 2012 (foto: Tor Andreas Torhaug, Realfagsbiblioteket) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 27

NRK P2 Ekko ‘Vaffel og vitenskap’: Direktesending om «hverdagsvitenskap» med panel og tilhørere; Realfagsbiblioteket ved UiO 16. mars 2012 (foto: Tor Andreas Torhaug, Realfagsbiblioteket) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 28

Utstilling av bøker (gamle som splitter nye) Fra åpningsutstillingen ‘Grunnsteiner i realfagene’; Realfagsbiblioteket ved UiO 16. mars 2012 (foto: Tor Andreas Torhaug, Realfagsbiblioteket) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 29

Og med et lunt glimt i øyet … All utstilling trenger ikke være like høytidelig; Realfagsbiblioteket ved UiO 16. mars 2012 (foto: Tor Andreas Torhaug, Realfagsbiblioteket) 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 30

Takk til: Tor Andreas Torhaug, Lars Løhrdal og Fredrik H. Juell for lån av deres foto tatt under åpningsuken av Realfagsbiblioteket, Universitetet i Oslo Line Nybakk Akerholt (Realfagsbiblioteket UiO) for lån av «kaffe analogien» for søk. Takk for lån av diverse illustrasjonsbilder fra Wikimedia Ellers eksempler vist fra Scifinder, American Chemical Society Web of Science, Institute for Scientific Information (ISI) Primo Central, Ex Libris BIBSYS EndNote, Thomson Reuters Google Scholar 23.03.2012 T.C.Gadmar, Bibliotekmøte 2012 31