Jobbmestrende oppfølging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Delprosjekt 3 Dobbeltdiagnoser.
Advertisements

Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Psykiske utfordringer ved MS
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
NESOs Formannskole klasse / 2014
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Veiledning av elever / lærlinger
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Mestring og forebygging av depresjon
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Depresjon og rusmiddelproblemer
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
NFF Nordland Årsmøte Tanker og erfaringer fra arbeidet ved revmatologisk avdeling Nordlandssykehuset Bodø 4. mars 2005.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
VERDIER GOD HELSE Helhetlig & optimal tilnærming / veiledning.
Dette er Raskere tilbake
Arbeid med bistand Rapportering.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Evaluering av Reisverket
Avdeling for sosionomutdanning
Oppsummering av FOU - prosjekt
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Fysisk aktivitet og psykisk helse
Ken Hagen Olsen Psykologspesialist
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Modellkommunene Hva er unikt?
Raskere tilbake Lovisenberg DPS
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Samarbeid med familien
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Forebygging og tiltak. Hva gjør oss langtidsfriske? Innflytelse på arbeidssituasjonen Å føle seg sett, hørt og verdsatt Å oppleve arbeidet som meningsfylt.
Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Oppsummering av FOU - prosjekt
Psykoedukativ flerfamiliegruppe
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Arbeidsrehabilitering for personer med psykoselidelser
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Sosial kompetanse og psykisk helse.
SLIK BRYTER VI MENSTABUET
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Jobbmestrende oppfølging Hilde Kristin Weng: prosjektleder i NAV hilde.kristin.weng@nav.no Kari Agnes Myhre: prosjektets veileder Vinderen DPS Kari.a.myhre@diakonsyk.no Liv Sundt: prosjektmedarbeider Unikum Liv.sundt@unikun.no

Jobb har positiv effekt på: Symptomer Rusmisbruk Søvn Sosial fungering

Schizofrene Om lag 10 % er i arbeid Andelen er nedadgående Opp mot 70 % ønsker arbeid De fleste har uføretrygd Ref: ”Sysselsetting og trygd blant personer med schizofrenidiagnose” Tidsskrift for norsk psykologforening 2007/44

Et samarbeidsprosjekt mellom NAV Oslo , Diakonhjemmets Sykehus, Dps Vinderen og arbeidsmarkedsbedriftene ITAS amb, Unicum og Sens A/S 3 års varighet, vi er halvveis…

Prosjektets mål Å tilby personer med omfattende psykiske lidelser, primært personer med diagnosen schizofreni, et spesialtilpasset yrkesrettet tiltak. Å se hvorvidt psykoedukasjon kan bidra til at denne pasientgruppen kommer lettere ut i arbeid, eller får en bedre avklaring mot andre tiltak eller trygdeytelser.

Prosjektets mål Å øke kompetansen hos arbeidsmarkedsbedrifter og arbeidsgivere, i forhold til å tilby gode tiltaksplasser/arbeidsplasser til denne målgruppen. Å undersøke hvorvidt tettere samarbeid mellom psykiatri og Nav/attføringsbedriftene vil kunne føre til smidigere overgang mellom behandling og arbeid. Lage grunnlag for videre forskning og utvikling av denne metoden.

HVEM Deltakere med Schizofreni /alvorlig psykose Har en felles utredningspakke fra psykiatri på forhånd. Har ønske om å komme inn i en eller annen form for arbeid

HVEM Trenger avklaring i forhold til hva de kan mestre i forhold til arbeid – og hvordan. Aksepterer et åpent samarbeid mellom behandlingsapparatet og attføringsbedriften

Metode Å overføre kunnskap om alvorlig psykisk lidelse, med vekt på psykose, til omgivelsene deltaker er i. Å arbeide systematisk med problemløsningsmetode i forhold til deltaker.

Psykoedukativ behandling? Viktige begreper i psykoedukativ behandling er kunnskap om sykdommen, behandling og tegn på tilbakefall, trening i kommunikasjon og problemløsningsteknikker. Alle involverte skoleres i dette Gjennom disse elementene har personens symptomer lettere kunnet bli forstått og håndtert av de nærmest. Dette har redusert symptomtrykk og økt funksjonell kapasitet hos pasienten.

Ønsket effekt.. Kunnskap gir trygghet Kunnskap gjør deg nysgjerrig og åpen Trygghet og åpenhet gjør oftest omgivelsene mer vennlig stemt, som igjen er et gunstig klima for personer med alvorlig psykose diagnose.

Hvordan få kunnskap Tilrettelagt og gjentatt undervisning for arbeidmarkedsbedriftene. Tilbud om regelmessig veiledning. Samarbeid med behandlerapparatet rundt deltakeren. Kontakt med veileder i psykiatri løpende for å drøfte problemstillinger ved behov. Ekstra ”kursing” av prosjektets arbeidskonsulenter.

Utfordringer i prosjektet Å arbeide metodisk….Bruke aktivt problemløsningsmetoden. Å holde interesse for psykiatri oppe i bedriftene…. Å kontinuerlig arbeide for en felles forståelse av mål og utfordringer hos deltaker, behandler,arbeidsmarkedsbedrift og NAV. Myter og fordommer.

Erfaringer så langt - Deltakerne er jevnt over godt fornøyd med oppfølgingen og kartleggingen de får i bedriftene. Føler de blir ”forstått” og ”møtt” av omgivelsne. Arbeidsmiljøene i bedriftene ser ut til å bli mer og mer kompetente på å håndtere alvorlige psykisk lidelser

Erfaringer så langt - Bedriftene kan tilrettelegge mye i forhold til den enkeltes funksjonhemming. Ved overgang til ekstern arbeidsplass tydeliggjøres ofte den enkelte deltakers utfordringer - i forhold til egen funksjonshemming.

Erfaringer så langt - Generell kunnskap om hva den enkelte etat faktisk står for - og kan - mangler fortsatt. Behandlere i psykisk helsevern – NAV – arbeidmarkedsbedrifter. De systematiserte kontakt mellom behandler og arbeidsmarkedsbedrift gjør det lettere å gå inn i vanskelige saker.

Problemløsningsmetode: ikke tenke hvorfor noe oppstår men hva som kan gjøres med det være praktisk orientert og tenke veldig konkret i forhold til problemet Mindre fokus på sykdom, mer fokus på funksjon og mestring løse ett problem av gangen. Konkretiseringen og det at en fokuserer på ett problem av gangen gjør problemet håndterbart og muliggjør følelse av framgang. Føles dessuten ikke så overveldende som om man snakker om mange problemer på en gang.

Prosessen: 1: definere problemet / ønske om forbedring 2: tenke igjennom alternative løsninger 3: Drøfte ulemper og fordeler med de forskjellige løsningene 4: Velge den løsningen med mest fordeler og minst ulemper 5: lage en så konkret plan som mulig for å løse problemet. hvem gjør hva gjerne skrive ned 6: Evaluere løsningsforslaget i etterkant. All endring mot målet godskrives.

Trappetrinnsmodellen: Tas allerede mye i bruk innen attføring Starte forsiktig. Få og enkle oppgaver i starten. Etter hvert som personen mestrer oppgavene (og dermed får selvtillit),gir man gradvis mer og mer utfordringer. - Muligheter for en myk overgang fra APS til AB.

Case Mann, 30 år, paranoid schizofren. Var svært stiv, forknytt og mutt i starten. Lite sosialt initiativ. Ønsket i starten kun å holde seg til den oppgaven han var kjent med. Ønsket samtidig å komme ut i praksis i musikkbutikk så fort som mulig.

Bruk av trappetrinnsmodell: 1: Å mestre pakkeoppgavene på internarenaen var første skritt (trappetrinn) på veien mot målet, som var jobb i musikkbutikk. 2: Avdeling hvor pakkeoppgavene var litt mer komplekse. Ble lageravd. Fortsatt intern arena og med mindre krav til effektivitet enn i en ordinær jobb. 3: Ekstern praksis ved et lager. Lite arbeidsmiljø, alle må være ”potet”. Utfordring for deltager, som var vant til å gjøre rutinearbeid. Samtidig noe kjent med arbeidsoppgavene.

Problemløsning: Hva gir deltager stress i arbeidssituasjonen? Problem: smalltalk. Når problem? Når det er lite å gjøre. Større press på å være sosial. Løsning: sørge for kontinuerlig sysselsetting. Minsker presset på smalltalk. Hvordan kan dette konkret løses? Bidra på pakkeavd. når stille på lageret.

Evaluering Evaluering: Stadig mer sosial. Tryggheten fikk han blant annet ved å vite at det hele tiden var noe å gjøre til han og ved at han ble kjent med arbeidsoppgavene og medarbeiderne.

Mål: Ønsket å jobbe i musikkbutikk. Hva konkret skal til for å nå det målet? Hvilke konkrete oppgaver vil være stressende for deltager i musikkbutikk? Hva trengs for at deltager skal oppleve mindre stress med slike oppgaver? Jobbkonsulent og deltager startet med å sette opp en liste over oppgaver i en musikkbutikk. Vurderte stressnivå for hver oppgave. Fikk dermed en oversikt over hvilke oppgaver som ville være en utfordring.

Det jobbkonsulent antok kunne bli en stressfaktor (kø ved kasse) vurderte ikke deltager som spesielt stressende. Dette vurderte han som stressende: Mye å gjøre og han ble satt til å gjøre noe han ikke kunne og det var høye krav til tempo. Hva kan gjøres for å begrense stressfaktoren? Teknikker? Avspenningsteknikker som å puste dypt og rolig og få ned pulsen Prøve seg ut i forhold til flere ulike oppgaver i nåværende praksis