Educational quality in musikdidaktik in the Nordic countries – a bottom up study Cecilia Ferm, UPC, Stockholms Universitet Geir Johansen, Norges musikkhøgskole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
2B: Nåværende empirisk analyse
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Estetisk læreprosesser
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Etikk i pedagogisk arbeid
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Kunstledelse Større og modigere enn noen gang Dr. oecon Grete Wennes Førsteamanuensis TØH/HiST.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Effektiv undervisning
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Hvordan påvirkes forskerne av excellence-virkemidler?
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015
Relevant questions for the Reference Group
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Miljø for Masteroppgaven?
Utskrift av presentasjonen:

Educational quality in musikdidaktik in the Nordic countries – a bottom up study Cecilia Ferm, UPC, Stockholms Universitet Geir Johansen, Norges musikkhøgskole

Disposisjon  Bakgrunn  Forskningsspørsmål  Teori  Design og metode  Foreløpige resultater  Veien videre  Spørsmål til diskusjon

Bakgrunn  Utdanningskvalitet: Internasjonal utdanningpolitisk prioritering.  Handlingsplaner for utdanningskvalitet ved institusjonene.  Forskningen på implementering av kvalitetstiltak- eksterne(top-down) tiltak treffer dårlig”: …external demands of quality processes and procedures [seem] “peripheral to what is really important and, in fact, to damage the real work of quality in teaching and learning” Johns & De Saram (2005) Quality in Higher Education, 11(1), pp …Quality assurance systems “actually fail[ed] to assure quality in any meaningful way” Anderson (2006) Quality in Higher Education, 12 (2), pp

Bakgrunn (forts)  Utdanningskvalitet: Internasjonal utdanningpolitisk prioritering.  Handlingsplaner for utdanningskvalitet ved institusjonene.  Forskningen på implementering av kvalitetstiltak: ”Eksterne (top-down) tiltak treffer dårlig”.  Interesse for undervisnings- og læringskvalitet: Bærerne av førstehåndserfaringene: Bottom-up perspektiv.  Sosiologisk: Senmoderne tilstand - ønske om å studere lokale sannheter og partikulære praksiser: Bottom-up perspektiv.  Utdanningsfilosofisk: Definisjonsmakt og språklig eierskap: Bottom-up perspektiv.

Forskningsspørsmål Hvordan oppfatter lærere og studenter undervisnings- og læringskvalitet i musikkdidaktikk som undervisningsfag?...oppfatninger om hvordan sider ved lærer- og studentidentitet kan være forbundet med kvalitet? hvordan sider ved studentenes læring kan være forbundet med kvalitet? hvordan sider ved faginnholdet kan være forbundet med kvalitet? hvordan sider ved institusjonskonteksten kan være forbundet med kvalitet?

Teori  Didaktikk  Læring  Identitet

Design og metode Case studie  Kvalitative intervjuer  Spørreundersøkelse  Utvalg til intervjuundersøkelsen: Enkeltlærere og studentfokusgrupper Finland (Rovaniemi og Helsinki), Sverige (Piteå), Danmark (København) og Norge (Tromsø og Oslo).  Analytiske hovedperspektiver: Fenomenologi Modernitet

Foreløpige resultater (publikasjonstitler)  Identitet Playing to teach music Relations of the quality of teaching and learning to students’ perceptions of identity  Læring Preconditions for deep learning Organizing for deep learning  Undervisningsinnhold Teachers expressed experience of musikdidaktik Teachers lived experience of teaching musikdidaktik

Playing to teach music  Musikkdiaktikk som arena for identitetsskapning  Identitetsskapende prosesser er kommunikative  Refleksjon over egne erfaringer, egen læring, egne mål og egen identitetsutvikling  Kompetansene som utvikles blir kombinert på ulike måter  Generiske og faglige kompetanser utgjør studentenes ansettelsesbarhet som lærer og musiker

Relations of the quality of teaching and learning to students’ perceptions of identity  Det er sterke forbindelser mellom identitet og læring i musikkdidaktikk.  Utvikling av musikklæreridentitet innebærer både en form for læring og en læreforutsetning.  Ulike studenter opplever relasjonene mellom identitet og læring ulikt.  Erfart (musikklærerstudent-) identitet samspiller med forutsett (framtidig musikklærer-) identitet og påvirker studentenes læring gjensidig.  Identitetsprosessene oppleves som dynamiske og kontinuerlige.  Forholdet mellom identitet og læring kan i høy grad påvirkes av identitetskonflikter gjennom studieløpet.

Organizing for deep learning  Valg av innhold  Valg av metode  Motiv for valg Tendenser:L ærere tenderer mot å prioritere innhold, studenter mener at varierte undervisningsformer b ør prioriteres Organisering av undervisning kan påvirke studenters muligheter til dypere l æring

Preconditions for deep learning  Studentene rapporterte om dyp læring (bl.a.) når Lærerne tar hensyn til læringsstiler De er bevisste om sine læringsstrategier De opplever overføringsverdi til andre deler av studiet  Institusjonen påvirket studentenes læring gjennom Reguleringer i tid Organisering Institusjonskulturelle forhold  Lærerne påvirket studentenes læring gjennom Holdninger til studentenes forutsetninger Holdninger til musikkdidaktikkfaget

Teachers expressed experience of musikdidaktik  Erfaring fra å lære og reflektere over teorier om musikk, pedagogikk og musikkdidaktikk  Erfaring fra å være lærere, erfaring fra studenter  Erfaring fra andres undervisning og læring  Erfaring med musikk  Erfaring fra forskning i musikk og musikkpedagogikk

Teachers’ lived experience of teaching musikdidaktik Læreres valg og valgenes framtoning/funksjon i praksis  … i planlegging og aksjon....  Oppgaven som sosial utvikling  (Gjen-)skape sammen med studentene

Veien videre Utvidelse Tilbakekobling til utdanningskvalitet

The particular subjects in which we teach: The quality of teaching and learning The particular fields of pre- service teacher training: The quality of supervising and learning Particular fields of the labor market: Various competence requirements Relevance quality Employability (Johansen & Ferm 2007)

Diskusjonsspørsmål  Hvilket syn har dere på kvalitetsarbeid med bottom-up perspektiv?  Ser dere noe anvendelsepotensiale for projektets resultater så langt?  Hvordan ser dere på nytten av casusstudier av utdanningskvalitet i enkeltfag?  Ser dere overføringsmuligheter fra caset? Er noe av dette overførbart til andre fag ved høgskole og univeristet?  Tanker om veien videre?