Offentlig støtte til tannbehandling – hvem får det i dag?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Tema for presentasjonen.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Trygd: Enklere regelverk - enklere hverdag? Ole Skogedal, NAV HTF ØST
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
13. august 2010 Torgeir Skovdahl Prosjektleder
Trondheim Helseklynge
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Demensteam Lier Kommune
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Soning som helsebringende tiltak Avdelingsdirektør Jon Hilmar Iversen Bergen 13. mai 2008.
Oppfølging av Stortingsmelding nr 35 – Hva med tannpleierne?
1 VELKOMMEN til Fagkurs i Henningsvær juni 2008.
Barn som pårørende –lovendring
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Arbeid er førstevalget
Samdata 2012 Somatikk.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
TOO – teamet i Vestfold Tilrettelagte tannhelsetilbud for mennesker som er blitt utsatt for tortur, overgrep eller har odontofobi Tannlege med spesialkompetanse.
Sosialtjenesten i Bergen
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Trygd: Enklere regelverk - enklere hverdag
Tannpleierforeningens fagkonferanse Tannbehandling og trygd
KOSTRA og intern kontoplan
Utskrift av presentasjonen:

Offentlig støtte til tannbehandling – hvem får det i dag? Hvordan sette inn nye sidetyper: 1. Velg «Hjem»-fanen 2. Trykk nederst på «Nytt lysbilde»-knappen, og velg ønsket oppsett. Per Lüdemann; overtannlege Stjørdal 18. juni 2014

Tema Datakilder Offentlig stønad tannhelse Oppsummering

Verdikjeden fra grunndata til formidling Myndigheter Forskning Fag- og legfolk Innsamling og konsolidering av data Analysemiljø Formidling Tannhelseregister EPJ Forutsetning: Automatisert overføring av informasjon Terminologi Standardiserte tekster NHN

Datakilder KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) nasjonalt informasjonssystem med styringsinformasjon kommunale og fylkeskommunale tjenester bruk av ressurser på ulike tjenesteområder egenskaper ved befolkningen KUHR: Kontroll og Utbetaling av HelseRefusjon opplysninger om all refusjonsberettiget behandling pasient - , behandler og behandlingsopplysninger («komplett» fom 2011) ca 3 700 behandlere ( 3 300 tannleger/400 tannpleiere) som har direkte oppgjørsavtale kan ikke kobles mot andre datakilder (kun ved f.eks. forskning) Socialstyrelsen i Sverige – Tandhälsoregistret alle tilstander/behandlinger omfattet av statlige refusjon (> 19 år) 4,3 millioner personer overføringsverdi ved sammenligninger med KUHR (SSB) Utvalgsundersøkelser et utvalg av enheter som skal si noe om populasjonen (statistisk metode)

Datakilder Barn og ungdom/prioriterte grupper: KOSTRA KUHR (kjeveortopedi) Utvalgsundersøkelser Voksne (> 21 år) KUHR Utvalgsundersøkelser Tandhälsoregistret (Sverige) Regnskaps - /bokføringsregister Opprettet for å ha oversikt over ressursbruken Gir verdifull informasjon om utført behandling på de som omfattes av registrene Begrenset informasjon om diagnose (årsak til behandling)

Tema Datakilder Offentlig stønad tannhelse Oppsummering

Totale tannhelsemarked i Norge (2013): 15, 6 milliarder kr. (SSB) Fylkeskommunene (2013) 2,9 milliarder kroner Folketrygden (2013) 1, 9 milliarder kr. NAV 0,1- 0, 2 milliarder Div. ordninger: Helseforetak Forsvaret Fengsel TK Asylsøkere ? For å sette inn bunntekst på presentasjonen går du til «Sett inn» i menyen og velger «Topptekst og bunntekst». Her skriver du inn ønske bunntekst i «Bunntekst»-feltet og trykker «Bruk på alle» for å sette den på alle sidene. Egenbetaling: 10 milliarder

Hovedmål med helseøkonomi og finansiering: Finansieringsordninger som støtter opp om en effektiv og rettferdig helsetjeneste av god kvalitet riktige prioriteringer effektiv og rettferdig helsetjeneste av god kvalitet effektiv ressursbruk Helhetlig utvikling av finansieringsordninger Rett ytelse til rett tid, gjennom bedre informasjon Styrke data- og analysegrunnlag for informasjon, styring og beslutninger

Tannhelsepolitikk Grunnlag: St.meld. nr. 35 (2006-2007): Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning - Framtidas tannhelsetjenester god tannhelse er god folkehelse – økt fokus på helsefremmende og forebyggende arbeid nye rettigheter til de som trenger det mest effektiv oppgavefordeling mellom tannpleiere og tannleger skjerming av utgifter for de som trenger det mest styrkede forbrukerrettigheter og god prispolitikk en styrket regional tannhelsetjeneste økt kunnskap og bedre kvalitet

Fylkeskommunal tannhelsetjeneste - ressurbruk

Fylkeskommunal tannhelsetjeneste - omfang SIC: Signifikant karies indeks Gjennomsnitt DMFT på 1/3 av gruppen med mest karies

Fylkeskommunal tannhelsetjeneste – behov gruppe A

Fylkeskommunal tannhelsetjeneste - resurser Pasientbehandling blir (hovedsak) utført av: tannleger tannpleiere tannlegespesialister Privat tannhelsetjeneste: tannleger: reduksjon på 5 % 2011 - 2012 tannpleiere: reduksjon på 2 % 2011 - 2012 Fylkeskommunal tannhelsetjeneste økning ansatte alle grupper

Fylkeskommunal tannhelsetjeneste - utvikling

Forskrift - folketrygdloven § 5-6 og 5-6 a: Forskrift § 5-6 - tannlege : Sjelden medisinsk tilstand Leppe-kjeve-ganespalte Svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller hoderegionen for øvrig Infeksjonsforebyggende behandling ved særlige medisinske tilstander Sykdommer og anomalier i munn og kjeve Periodontitt Tannutviklingsforstyrrelser Bittanomalier Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon Hyposalivasjon Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer Tannskade ved godkjent yrkesskade Tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne Helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven Forskrift § 5-6a – tannpleier: stønad til dekning av utgifter til undersøkelse/behandling av periodontitt ved punkt 1, 4, 6 og 14

Avgrensninger av stønadsberettiget tannbehandling C Behandling som er mulig å gjøre, men ikke alt er forenlig med allmennt aksepterte fagligs retningslinjer Behandling som er forenlig med allmennt aksepterte faglige retningslinjer Behandling som gir refusjon fra folketrygden

Folketrygden § 5-6 : Tannlegehjelp § 5-6 a: Tannpleierhjelp 2013: § 5-24 a: Stønad til helsetjenester i et annet EØS-land Fltl. § 5-6/5-6a Lov om tannhelsetjenesten (§ 1-3, a-d) 2013: Tannlege: 1 876 mill. kr Tannpleier: 49 mill. kr

Folketrygden periodonti (6 a og b): 563 mill kr. kjeveortopedi : 561 mill kr. samlet: 1 124 mill kr. (60 % av total) sjeldne medisinske tilstander: 33 mill kr. leppe-kjeve-gane spalte: 5 mill kr. kreft i munnhulen: 14 mill kr. samlet: 52 mill kr. (3 % )

Folketrygden – implantatbasert protetikk

Folketrygden - kjeveortopedi 2008 – 2013: økning 108 mill. kr tilsvarer 24 % økning (1/4) Pkt 8 b som øker Pkt 8 c uforandret Pkt 8 a synkende tendens

Folketrygden Lavinntektsgruppene: Heterogene Er mere utsatt enn grupper med høy inntekt tannhelsetilstand/tannlegetjenester helsetilstand/bruk av helsetjenester sosial kontakt Sverige: Tandhälsoregistret måler 2 typer tannstatus: Antall egne tenner Antall ubehandlede tenner 4 mill personer (2012) over 20 år: 90 % har > 20 tenner 6 % har 10-19 egne tenner 3 % < 10 tenner

Tema Datakilder Offentlig stønad tannhelse Oppsummering

Vi bruker mye penger – både privat og offentlig Har vi: riktige prioriteringer ? effektiv og rettferdig helsetjeneste av god kvalitet ? effektiv ressursbruk ? Mange myter – også i tannhelsetjenesten etableres som sannheter (?) men - hva kan tilgjengelig data-grunnlag indikere? og forholder vi oss til fakta ?

Fylkeskommunenes oppgaver i 2014 Fylkeskommunal tannhelsetjeneste Samarbeide med privat tannhelsetjeneste for å løse offentlige oppgaver Ha gode rutiner for bekymringsmeldinger til barnevernet Bidra til rekruttering av kandidater til spesialistutdanning Utarbeide samarbeidsavtaler med den kommunale helse- og omsorgstjenesten for å bidra til at tannhelsetjenestelovens prioriterte grupper får tilgang til tannhelsetjenester og hjelp til nødvendig daglig munnstell.

St.meld. nr. 7 (2008-2009) . Et nyskapende og bærekraftig Norge offentlig sektor kan samle/nyttiggjøre seg store informasjonsmengder legger grunnlag for andre måter å utføre tjenester på offentlig sektor bestemmer innholdet i tjenestene kan overlate til andre utføring måle resultatoppnåelse fremfor forbruk av innsatsfaktorer ansatte er en viktig kilde til innovasjon nær kontakt med brukerne av tjenestene lederansvar å ha en innovasjonskultur i offentlig sektor nødvendig å utvikle ny kunnskap hvordan virksomheter bør innrettes best mulig for brukere og medarbeidere brukerstyrt forskning for å finne frem til forbedrede løsninger på utfordringer