Program for foreldreveiledning – ICDP-metodikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Litt mer om PRIMTALL.
Relasjon med barn.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Hønefoss politistasjon
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Positiv ledelse av barn
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Sosiologi i barnehagen
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Aktivitet på Mestringssenteret
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utfordringer i familien
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Foreldregruppe på Fillan barnehage
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fritid med Bistand.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
ICDP i Helseetaten Ved Eli Østberg Baardseth, ICDP-koordinator i Helseetaten, Oslo kommune Mitt navn er altså Eli Østberg Baardseth, og jeg.
Foreldreveiledning med minoritetsforeldre – ICDP
FORELDREVEILEDNING Foreldreveiledere Oppstart torsdag
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Program for foreldreveiledning – ICDP-metodikk Veilederopplæring – del 1 Navn på seminar / 07.04.2017

Program for foreldreveiledning Initiert av Barne- og familiedepartementet i 1995, bl.a. som oppfølging av Nasjonal plan for barnevernet Revitaliseres fra 2005 Samarbeid mellom Barne- og likestillingsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Oppvekst- og kunnskapsdepartementet med underliggende direktorater Primærforebyggende / helsefremmende tilbud til alle foreldre med barn i alderen 0-18 år Navn på seminar / 07.04.2017

Målsetting Forebygge psykososiale vansker hos barn og unge gjennom å støtte og styrke foreldre og andre omsorgsgivere i omsorgsrollen Gjennom det universelle tilbudet fange opp de familiene som har større utfordringer enn andre og som trenger mer veiledning og oppfølging Navn på seminar / 07.04.2017

Program for foreldreveiledning i relasjon til andre tiltak Behandlingstiltak Særskilte tiltak for risikogrupper: PMTO, Webster-Stratton, MST (atferdsvansker), Marte Meo (for eksempel tilknytningsvansker), ICDP tilpasset særskilte målgrupper (for eksempel innsatte i fengsel, foreldre som mottar hjelp fra barnevernet, minoritetsspråklige foreldre, foreldre til barn m/ nedsatt funksjonsevne) Universelt tilbud for alle foreldre/ omsorgsgivere: Program for foreldreveiledning (ICDP-metodikk) Navn på seminar / 07.04.2017

Struktur for implementering Trener Veiledere Omsorgsgivere Navn på seminar / 07.04.2017

Ulike nivå i implementeringen Veiledere: Ansatte i kommunale tjenester: Helsestasjon Skolehelsetjeneste Barneverntjeneste Sosialtjeneste PPT Skole / SFO Barnehage Familiesenter / forebyggende enhet Flyktningetjenesten Trenere: Ansatte i statlige tjenester (Bufetat) Utvalgte familiekontor Utvalgte fagteam i barneverntjenesten Ansatte i noen større kommuner Navn på seminar / 07.04.2017

Krav til sertifisering - veiledernivå 2 x 2 dager teoretisk og praktisk opplæring Oppgave mellom bolkene, utprøving av eget samspill med barn (nyttig m/bruk av video) Selvtrening etter teoretisk/praktisk opplæring – drive gruppe av omsorgsgivere, 6 møter Loggføring av selvtrening 2 dager veiledning i løpet av selvtreningen Navn på seminar / 07.04.2017

Innhold Basisprogram ICDP-programmet (International Child Development Program), utviklet av professor Karsten Hundeide og professor Henning Rye, Universitetet i Oslo Informasjonsmateriell for foreldre og fagfolk: Fagbøker, temahefter, videoer (for oversikt over materiell se www.bufetat.no/foreldreveiledning/ Navn på seminar / 07.04.2017

ICDP-programmet som basis for Program for foreldreveiledning - kjennetegn Enkelt, samfunnsorientert Helsefremmende / primærforebyggende – men kan også benyttes sekundærforebyggende overfor risikogrupper Mål å fremme barns utvikling gjennom styrking av relasjonen og samspillet med dets nære omsorgspersoner Programmet har en humanistisk verdiorientering og legger vekt på å utvikle omsorgsgivers sensitivitet og empatiske evne i forhold til barnet Ressursorientert – understøtter omsorgsgivers eksisterende positive omsorgsferdigheter Bevisstgjørende og fasiliterende metodikk – hente fram ”taus kunnskap” Skaper arenaer for omsorgsgivere der de kan utveksle erfaringer – gruppebasert metodikk Kan tilpasses bruk på ulike arenaer og i ulike kulturelle kontekster Navn på seminar / 07.04.2017

Fremme positiv oppfatning av og holdning til barnet Målsettinger Fremme positiv oppfatning av og holdning til barnet Fremme omsorgsgiverens oppfatning av seg selv som kompetent og mestrende Påvirke omsorgsgiverens forståelse av hvor viktig samhandlingen mellom omsorgsgiveren og barnet er for barnets utvikling Navn på seminar / 07.04.2017

Teoretisk bakgrunn for ICDP-programmet Nyere, kulturelt orientert utviklingspsykologi: Barnet er født som sosialt vesen og kan kommunisere med andre fra fødselen av Samspillet er en gjensidig prosess Kvaliteten på samspillet og relasjonen mellom barnet og omsorgsgiveren er basis for barnets utvikling Empatisk fortolkende holdning til barnet Navn på seminar / 07.04.2017

Teoretisk bakgrunn for ICDP Programmet forts. Tidlig kommunikasjonsforskning Trevarthen og Stern, Bråten Tilknytning og indre modeller, Bowlby, Ainsworth, Stern Mediasjonsteori – Klein og Feuerstein Vygotsky – sone for mulig utvikling og ressursorientering Kulturpsykologi – ledet samspill, assistert utvikling, Rogoff m.fl. Folketeorier om barnet og barnets utvikling – Goodnow og Harkness Navn på seminar / 07.04.2017

Navn på seminar / 07.04.2017

Å se barnet som person og medmenneske Dette betyr du vil oppleve barnet som et medmenneske med samme behov for anerkjennelse, respekt og kjærlighet som deg selv Når barnet oppleves på denne måten, vil omsorgsgiver kunne identifisere seg empatisk med barnet og dermed medoppleve dets tilstand og behov – dette er grunnlag for all omsorg Når dette skjer, er omsorggiver naturlig sensitiv og emosjonelt og oppmerksomhetsmessig tilgjengelig for barnet Navn på seminar / 07.04.2017

Oppfatningen av barnet som nøkkelen til godt samspill Omsorgsgivers oppfatning av barnet er avgjørende for den omsorgen barnet får Bruk av merkelapper på barn Sonen for intimitet – inkludering og utstøting Navn på seminar / 07.04.2017

Sonen for intimitet Navn på seminar / 07.04.2017

Fremme en positiv oppfatning av barnet Peke på barnets positive kvaliteter Redefinere positivt negative trekk/atferd ved barnet Reaktivere gode minner fra tidligere positive opplevelser med barnet Øvelser for å oppdage barnets signaler – eks. ansiktslesing ved bruk av bilder Reaktivere egne barndomsopplevelser Navn på seminar / 07.04.2017

Hva tror du dette barnet føler? Navn på seminar / 07.04.2017

De tre dialogene som fremmer barns utvikling Den emosjonelle dialogen (samspills- tema 1-4) Den menings-skapende og utvidende dialogen (samspills-tema 5-7) Den regulerende dialogen (samspills- tema 8) Navn på seminar / 07.04.2017

Den emosjonelle dialogen 1.Vis positive følelser, vis at du er glad i barnet ditt 2. Juster deg til barnet og følg dets initiativ 3. Etabler en følelsesmessig dialog med barnet ditt 4. Gi ros og anerkjennelse for det barnet klarer å gjøre Navn på seminar / 07.04.2017

Den emosjonelle dialogen – tema 1 Vis positive følelser – vis at du er glad i barnet ditt. Navn på seminar / 07.04.2017

Den emosjonelle dialogen – tema 2 Juster deg til barnet og følg dets utspill. Navn på seminar / 07.04.2017

Den emosjonelle dialogen – tema 3 Snakk til barnet ditt om ting det er opptatt av og prøv å få i gang en ”følelsesmessig” samtale Navn på seminar / 07.04.2017

Den emosjonelle dialogen – tema 4 Gi ros og anerkjennelse for det barnet klarer å gjøre. Navn på seminar / 07.04.2017

Den menings-skapende og utvidende dialogen 5. Hjelp barnet til å samle oppmerksomheten sin, slik at dere har felles opplevelse av det som er rundt dere 6. Gi mening til det barnet opplever av omverdenen ved å beskrive det dere opplever sammen og ved å vise følelser og entusiasme 7. Utdyp og gi forklaringer når du opplever noe sammen med barnet ditt Navn på seminar / 07.04.2017

Den menings-skapende og utvidende dialogen - Tema 5 Hjelp barnet til å samle sin oppmerksomhet , slik at dere har felles opplevelse av ting i omgivelsene Navn på seminar / 07.04.2017

Tema 5 – felles fokus: to aspekter Påkalle barnets oppmerksomhet Justere seg til barnets aktivitet og/eller indre tilstand Navn på seminar / 07.04.2017

Den menings-skapende og utvidende dialogen – tema 6 Gi mening til barnets opplevelser av omverdenen ved å beskrive det dere opplever sammen og ved å vise følelser og entusiasme. Navn på seminar / 07.04.2017

Den menings-skapende og utvidende dialogen – tema 7 Utdyp og gi forklaringer når du opplever noe sammen med barnet ditt. Navn på seminar / 07.04.2017

Tema 7 – utdyping og forklaringer: to aspekter Logisk Faktaforklaringer Sammenligninger: likheter / forskjeller Sammenhenger mellom fortid og framtid Narrativt: Historier Eventyr Sanger Dikt Tegning, bilder og dramatisering Navn på seminar / 07.04.2017

Den regulerende dialogen – tema 8 Hjelp barnet ditt til å kontrollere seg selv ved å sette grenser for det på en positiv måte – ved å lede det, vise positive alternativer og ved å planlegge sammen. Navn på seminar / 07.04.2017

Den regulerende dialogen – fire aspekter Hjelpe barnet til å oppøve selvkontroll: Planlegge steg for steg for å oppnå et mål – forutse konsekvensene av handlingene sine Gradert støtte - ”scaffolding” Situasjonsregulering Positiv grensesetting Ytre regulering – selvregulering – indre regulering Navn på seminar / 07.04.2017

Fra det kjente til det ukjente og motsatt Trygghetsskapende forklaringer/fortellinger DET KJENTE DET UKJENTE Utfordrende, stimulerende spørsmål Navn på seminar / 07.04.2017

De åtte samspills-temaene som motsetninger 1. Viser kjærlige følelser 2. Følger barnets initiativ 3. Har god dialog med barnet 4. Roser og gir barnet anerkjennelse. 5. Hjelper barnet til å samle sin oppmerksomhet. 6. Formidler mening til barnets opplevelser. 7. Utvider og beriker barnets opplevelser med sammenligninger, forklaringer og historier. 8. Regulerer barnets handlinger steg for steg. Setter grenser for hva som er tillatt på en positiv måte ved å peke ut alternativer Neglisjerer og avviser barnet. Dominerer og pådytter egne initiativ. Ingen kommunikasjon med barnet. Nedvurderer og avkrefter barnets verdi og ferdigheter. Distraherer og forvirrer barnet med motstridende stimuli. Snakker ikke og er likegyldig til barnets opplevelser. Sier lite, bare det som er nødvendig i øyeblikket. Gir seg ikke tid til å gi barnet forklaringer. ”La det skure”-holdning. Overlater barnet til seg selv. Ingen veiledning for barnets handlinger. Negativ grensesetting med: ”Nei, nei” uten forklaringer. Navn på seminar / 07.04.2017

Oppgaver til neste samling Observer og/eller prøv ut ditt eget samspill med barn i tråd med 8 tema for godt samspill. Finn et eksempel på at du bruker hvert av temaene (altså 8 eksempel). Det er en stor fordel å få en kollega eller noen andre til å filme deg! Begynn planlegging av hvem du vil rekruttere som deltakere til gruppe der du kan prøve ut ICDP- programmet i praksis Navn på seminar / 07.04.2017