Maritim lærerkonferanse 2014 på Fagernes

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Litt mer om PRIMTALL.
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Årskonferansen 2013 i Bergen Bård Inge 11. Planarbeid i NUTF Nasjonal plan for LØM godkjent vår Nasjonale planer for kjemi (2) høst 2011 Nasjonale.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter Lærerkonferansen Gjøvik 1. november 2012 v/Bård Inge Thun Nasjonal fagskolekoordinator.
Norske Reindriftsamers Landsforbunds fagdag
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter Styremøte Fagskolen Rogaland Karmsund vgs., Haugesund 29. mai 2012 v/Bård Inge Thun Nasjonal fagskolekoordinator.
Møte med referansegruppen for petroleum
Om fagskolen Organisering, organer og funksjon FFU-møte i Brumunddal 7. februar 2013, presentasjon ved Bård Inge Thun. FFU-møte Hotell Norge Høsbjør, Brumunddal.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/orsta Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Lærersamling ved Bergen tekniske fagskole 5. mars 2014
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/of2013 Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
FAGSKOLEUTDANNING.
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
LUB og nasjonale planer
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/tele Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Fagskolen – et attraktivt utdanningsvalgHva skjer på nasjonalt plan?Hva jobbes det med for å promotere fagskolen? fagskole.wikispaces.com/aof15 Presentasjon.
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Utskrift av presentasjonen:

Om fagskolen, LUB og NKR http://fagskole.wikispaces.com/mlk14 Maritim lærerkonferanse 2014 på Fagernes Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.

Jomfruburet ved Rogaland fylkeskommune Kort om koordinator Jomfruburet ved Rogaland fylkeskommune Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.

Koordinators funksjon Koordinator for fylkeskommunale fagskoler fra 2005 Sekretær for Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning (NUTF) og Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag (NUFHO) fra 2010. Oppgaver knyttet til etablering og revidering av nasjonale planer og nasjonal standard. Bindeledd med departementer, direktorater, tilsyn, råd og utvalg og andre relevante instanser. Ansvar for nettsidene til fagskoleutdanningen (fagskolen.info) Ulike utviklingsoppgaver innenfor helsefagutdanningen

Fagskolen er en tertiærutdanning, parallell til høyskole og universitet Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Hva er fagskoleutdanning? Yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse, og som har et omfang tilsvarende minimum et halvt studieår og maksimum to studieår. Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. (sitert fra loven)

http://www. regjeringen http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Fagskoleutd/Fagskoler_F-4395_Hele.pdf

Tilstandsrapport for fagskolen 2013 111 fagskoler 744 ulike utdanninger høsten 2013 16.420 studenter (44% off. / 56%. priv.) Ca. 5.000 ferdige vår 2013 (57% menn / 43% kvinner) På samferdsels- og sikkerhetsfag 74% menn. Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Andel fagskolestudenter fordelt etter fagfelt i 2013. Kilde: NSD DBH-Fagskolestatistikk

Studentfordelingen Ca. 1/3 i Oslo og Akershus.

Styring og rammer

Styring og organisering av fagskolene KD KRD/HOD NOKUT Fagskolerådet Fylkene NUTF og NUFHO RFF Styrene Fagskolene 11 11

Rammer Fagskoleloven av 2003 Arbeidsmiljøloven Forvaltningsloven NOKUT-forskriften Fagskoletilsynsforskriften av 12. des. 2013 Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) Fagskoleforskriften av august 2013 Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

NOKUTs bestemmelser før forskriften Fagskoleloven NOKUT-forskriften NOKUTs retningslinjer NOKUTs veiledning Andre lover

Rendyrking av bestemmelser og veiledning NOKUTs veiledning Fagskoleloven NOKUT-forskriften NKR/ LUB Fagskole- forskriften Andre lover For å drive fagskole må du kjenne disse bestemmelsene og vår veiledning Prese- dens Fagskoletilsyns-forskriften Skjønn

Forvaltning etter 01.01.2010 Fylkeskommunene fikk ansvaret for drift og finansiering av fagskoleutdanninger (men KRD og HOD ansvarlige for finansiering). Skal sørge for at det tilbys fagskoleutdanninger som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder. Kunnskapsdepartementet beholder sektoransvaret for fagskolen. Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

NIFU-rapport 9. mai 2014: Ingen positiv effekt. Fylkeskommunene har i liten grad lagt til rette for at det tilbys fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder. http://www.nifu.no/news/ingen-positiv-effekt-av-at-fylkene-har-ansvar-for-fagskolene/

Godkjenning av tilbud Loven krever at fagskoletilbudene skal godkjennes. NOKUT har fått denne godkjennerrollen. NOKUT bærer ikke ansvar for noen form for nasjonal standardisering. Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Styret har ansvar - for studentene - overfor NOKUT - for utdanningene En av NOKUTs hovedutfordringer ved godkjenning av fylkeskommunale tilbud er styret og styrets ansvar. Styret har ansvar - for studentene - overfor NOKUT - for utdanningene | 18 18

Ulike organiseringer av fagskoler Ansvar Tilbyder = styre = fagskole Eier Eier Tilbyder = styre = fagskole Eier = tilbyder Fagskole Styre | 19 19

NOKUT om eiers styring: Eier kan styre på tre måter: Styrevedtekter (loven begrenser). Valg av styremedlemmer. Budsjett.

Nasjonal standard og nasjonale utvalg.

Nasjonal standard Standarden innbefatter nasjonale planer som er nasjonale rammer for tilbydernes utdanningsplaner. Nasjonal standard for kodeverk forvaltes av Nasjonalt opptakskontor for fagskolen (NOF). 22 Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012 22

Studieplaner innenfor rammene Hver skole lager og vedlikeholder egne studieplaner (utdanningsplaner) som har detaljene og lokalt særpreg. Skal fortelle hvordan skolen vil legge til rette for at studenten skal kunne oppnå ønsket læringsutbytte. Studieplanene utgjør en del av skolens godkjenningssøknad. 23 Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012 23

Hvorfor en nasjonal standard? Ny fagskolelov i 2003 flyttet ansvar fra departement og direktorat til tilbyder. Etablering av nasjonale utvalg for fagskoleutdanning. For teknisk fagfelt i 2004 (NUTF) For fagfelt helse i 2006 (NUFHS) Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Nasjonal koordinator er sekretær for utvalget NUTFs sammensetning Offentlige tilbydere (1) Private tilbydere (1) Arbeidstakerorganisasjoner (4) Arbeidsgiverorganisasjoner (3) Fylkesutdanningssjefene (1) Studentrepresentant (1) Nasjonal koordinator er sekretær for utvalget Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Typiske NUTF-saker Forvalte nasjonale planer (nye planer/revidering) Sette og forvalte nasjonal standard Gjennomgå relevante rapporter og undersøkelser Gi uttalelser Følge Fagskolerådets arbeid Kvalifikasjonsrammeverk Utdanningsveier Maritim utdanning Strategiarbeid Høringer Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Nasjonalt planarbeid

Kjapt tilbakeblikk Fagskolen har ikke rammeplaner som annen tertiærutdanning Partene i arbeidslivet og skoleeier ønsket å etablere en nasjonal standard En rekke nasjonale planer utarbeidet og godkjent av NUTF i 2006. Altfor høyt detaljeringsnivå på planene til å være rammer

Vedtak i NUTF 21. mai 2008 landbasert Planene må revideres Detaljeringsnivået må ned Redskapsemner skal integreres i tekniske emner Fokus på tverrfaglighet Emnestørrelse 10 – 30 fagskolepoeng.

Planrevidering landbasert starter Fra og med våren 2010

Nye momenter (krav) kommer inn NKR med læringsutbyttebeskrivelser Nasjonale emner med emnenavn, emnekode og omfang i fagskolepoeng Styrking av faglig ledelse Nasjonal plan, generell del revideres våren 2013

«Godkjenning» Etter høring og innarbeidelse av høringssvar betrakter NUTF de nasjonale planene som godkjent. Dette betyr ikke NOKUT-godkjent. NOKUT-godkjenning skjer gjennom studieplanene.

De maritime planene Våren 2013: For første gang i historien søker mange skoler ved sine styrer kollektivt om godkjenning av studieplaner. Resultatet: Godkjenning av 4 nasjonale planer og 30 nasjonale emneplaner for maritim fagretning.

Nasjonale planer NUTF Kjemi, 2 planer Bygg/anlegg, 3 planer Elektro, 3 planer Petroleum, 4 planer TIP, 8 planer Datateknikk, 2 planer Maritimt, 4 planer LØM, en plan Generell del http://fagskolen.info/files/2013/05/nasjonal_plan_generell_del_tf_vedtatt_050313_v2.pdf Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

LUB og endringer i planene Fagskoletilsynsforskriften: § 3-8 d): En endring i det samlede læringsutbytte er en vesentlig endring. Tilbyder må da enten søke om godkjenning av ny utdanning eller vesentlig endring av den tidligere godkjente utdanningen. Endring i enkeltemner vil ikke nødvendigvis føre til en endring i det samlede læringsutbyttet studentene oppnår etter fullført utdanning.

Aktiviteter i sektoren

1. Etablering av studentorganisasjon Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

2. Kandidatundersøkelse (NIFU) 2013 blant alle 4300 som fullførte en fagskoleutdanning første halvår 2012. Søkelys på studiesituasjon og arbeidsmarkedssituasjon Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

3.Nasjonalt kvalifikasjons- rammeverk Fastsatt av KD desember 2011 Fremme mobilitet Styrke mulighetene for livslang læring Bidra til økt kvalitet i norske utd.-systemer Fagskolen er plassert på nivå 5 (av 8 nivåer) Henvisningsprosess mot EQF (European Qualification Framework) pågår. http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Kompetanse/NKR2011mvedlegg.pdf Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

De 7 NKR-nivåene Nivå 2: Grunnskolekompetanse Nivå 3: Grunnkompetanse VGO Nivå 4A: Fullført videregående opplæring, fag- og yrkeskompetanse Nivå 4B: Fullført videregående opplæring, generell studiekompetanse Nivå 5: Fagskole 1 Nivå 5: Fagskole 2 Nivå 6 (delnivå av Bachelor): Høyskolekandidat Nivå 6: Bachelor (1. syklus) Nivå 7: Master (2. syklus) Nivå 8: Ph.d. (3. syklus)

Hva medfører NKR i praksis? Fokusforflytning fra: Målsettinger om hva som skal læres bort. Til: Det studenten skal kunne når han/hun lykkes i å fullføre et emne eller et fullt studium (læringsutbyttet). Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Ikke bare kunnskap og ferdigheter. ..men også generell kompetanse Formuleringsevne Problemløsningsevne Evne til å behandle informasjon Samarbeidsevner osv. Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Hierarkiet, henvisningen og utviklingen av NKR

Rammeverkshierarki EQF NKR Overordnet LUB LUB på emnenivå Overordnet for hele Europa. Fastsatt av EU i 2008. NKR Overordnet for hele Norge. Fastsatt av KD i 2011. Overordnet LUB Gjelder for én utdanning. Bestemt av skolen. Står på vitnemålet. Nye utdanninger og endringer godkjennes av NOKUT. LUB på emnenivå Gjelder for et enkelt emne. Fører samlet frem til overordnet LUB. Bestemt av skolen. NOKUT involveres kun ved nye utdanninger. 23.09.2014

Sammenligning av kvalifikasjoner -henvisning utfordrende Ikke oversettelse, men sammenligning EQF-portal: http://ec.europa.eu/ploteus/compare 23.09.2014

Kvalifikasjons-rammeverk i Europa Grønn = nasjonale rammeverk henvist til EQF før utg. av 2013 Oransje = planlagt henvisning av nasjonale rammeverk til EQF 2014 Blå = planlagt henvisning av nasjonale rammeverk til EQF 2015 20 EU Member States (AT, BE-fr, BE-vl, BG, CZ , DE, DK, EE, FR, HR, IE, LT, LV, LU, MT, NL, PL, PT, RO, UK), a candidate country (IS) and NO have national qualifications frameworks in force. 21 EU Member States (AT, BE-fr, BE-vl, BG, CZ, DE, DK, EE, FR, HR, IE, IT , MT, LT, LU, LV, NL, PL, PT, SI, UK) and a candidate country (IS) have presented their national referencing report to the EQF Advisory Group by the end of 2013. Two Member States (KY, RO) and NO foresee the presentation of their referencing reports to the AG in the meeting of the EQF AG on 4-6 June 2014. Five Member States (BE-de, ES, FI, HU, SE) and two candidate countries (MK, ME) within 2014 and one Member State (SK) and one candidate country (TK) in 2015. 23.09.2014

Utviklingen av NKR Februar 2008 > Arbeidet påbegynt Desember 2011 > NKR fastsatt av KD August 2013 > KD fastsetter fagskoleforskriften Desember 2013 > NOKUT fastsetter fagskoletilsynsforskriften April 2014 > Sakkyndigpanel setter lista 31. desember 2014 > Alle fagskoleutdanninger skal være beskrevet i tråd med NKR

4. System for rapportering og statistikk Etablering av Statistikkforum. DBH Fagskolestatistikk er et oppdragsprosjekt som Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD) utfører på vegne av Kunnskapsdepartement. Rapporteringskrav fra Kunnskapsdepartementet, SSB, Lånekassen, NOKUT, Nasjonalt fagskoleråd og fagskolene selv. Oversikt over alle Norges fagskoler Innføring av «emne» som minste resultatbærende enhet. Forskriftsfesting av «fagskolepoeng» i ny forskrift. http://fagskole.nsd.no Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

6. Felles dokumenttittel for fagskole-utdannede Fagskolerådet tilrår dokumenttittelen ”Vocational Diploma” overfor Kunnskapsdepartementet. «Vitnemål» fortsatt juridisk betegnelse på norsk. Fagskolerådet ønsker forskriftsfesting. Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

7. Grundutvalget. Det ble høsten 2013 oppnevnt et offentlig utvalg som skulle gjennomgå fagskolesektoren. Utvalget vil gi endelig rapport i form av en NOU senest innen utgangen av 2014. Utvalget skal se på hvordan det best kan legges til rette for at studenter på en hensiktsmessig måte kan bevege seg mellom fagskoler og høyskoler og universiteter. Utvalget skal gjøre en vurdering av hva det betyr at fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet. Utvalget vil kunne se på opptaksgrunnlag, herunder fagbrev og generell studiekompetanse samt læringsutbytte. Det vil være aktuelt å endre betegnelsen fagskolepoeng etter at utvalget har foretatt en nærmere gjennomgang. Utvalget skal vurdere dagens finansieringsordning for fagskoler og utrede alternative modeller for gjeninnføring av statlig finansiering av fagskolene. Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Nasjonalt fagskolenettsted: www.fagskolen.info Nettportal: fagskoleportalen.no Denne presentasjonen: fagskole.wikispaces.com/mlk14 Koordinators e-post: bit@fagskole.org Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012

Fagskolerelaterte forkortelser DBH Datatjeneste eid av Kunnskapsdepartementet rapportering ECVET European Credit System for Vocational Education and Training   EQF European Qualification Framework FFF Forum for fagskoler forum for private aktører FFU Forum for fylkesutdanningssjefer FP Fagskolepoeng omfangsmål IST Leverandør av skoleadministrative systemer KD Kunnskapsdepartementet KU Fylkesutdanningssjefenes kontaktutvalg NKR Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk NOF Nasjonalt opptakskontor for fagskolen. NOKUT Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen NRT Nasjonalt råd for teknologiske utdanninger under UHR NSD Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste driver DBH NUFHO Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag partsammensatt NUTF Najonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning RFF Rådet for offentlige fagskoler (tidl. fylkeskommunale) skoleledere STCW Standards of Training, Certification & Watchkeeping maritim konvensjon SRY Samarbeidsrådet for yrkesopplæring nasjonalt Udir Utdanningsdirektoratet UHR Universites- og høyskolerådet VIGO Styringsdatatjeneste eid av fylkeskommunene opptak, emnekoder Bård Inge Thun, Haugesund 29. mai 2012