Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Advertisements

Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Forslag til tre forbedringstiltak for
Utbyttepolitikk i den kommunale boligsektoren NOK ER NOK! Regjeringens kontaktutvalg 28. mai 2013 Lars Aasen, Leieboerforeningen- a il kommunal slum.
 Samarbeidsavtalen med Moss kommune  Arbeidet med Scene 2 (Parkteateret)  Tilsetting av administrativ/daglig leder  Hjemmeside for MOM.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Det kommunale og det statlige barnevern
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
1. TERTIALRAPPORT 2009 Presentasjon i formannskapet 9. juni
Buskerudbysamarbeidet - status Informasjon for Drammen kommune Formannskapet 9.juni 2011 Tore Askim Prosjektsjef, Buskerudbyen.
Faste kunstverk i offentlige uterom Behandling av enkeltsaker om anskaffelse og plassering Bystyrekomiteen for byutvikling og kultur 5. februar
Visjoner om kommunesamarbeid
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Oslo kommune Fakta om Oslo
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Vergemålsreformen – ny lov om vergemål
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
ØKONOMISKE MIDLER TIL UNIVERSELL UTFORMING
Skolen – en kommunal virksomhet
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
Drammen Eiendom KF Eiermøte Formannskapet 6
Programområde 6 Kultur + idrett Økonomiske utfordringer Analyse på grunnlag av Kostra-tall for Drammen og de ni andre største kommunene i landet.
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Bergen kommunale bygg BKB
Styringsprinsipper Styringssystem
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Levanger kommune enhet Bygg og eiendom Driftskomiteen 1 Presentasjon av Bygg og eiendom.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Kampanjer/Informasjon
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Litt om Stavanger eiendom. Oktober -15. STAVANGER KOMMUNE Bestiller – utfører – kunder. STAVANGER EIENDOM BYGGDRIFT / NATUR OG IDRETT VIRKSOMHET Driftsavtale.
Boligpolitikk – med fokus på boligmelding Av Christian Hellevang, KS.
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Hva er Akasia? Akasia er en virksomhet under Bergen kirkelige fellesråd som ivaretar en del av områdene som i henhold til Kirkelov og Gravferdslov er.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Resultater fra delprosjekt 1:
Sola Kari Helene Rosenlund
Utforming av skolebygg
Budsjett som politisk styringsinstrument
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Marienlyst stadion Gamle Gress
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Organisering og økonomi
Skole/hjem-samarbeid
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Langtidsplan og budsjett
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Hva med tjenester/oppgaver i de kommunale foretakene ?
Informasjonsmøter for ansatte
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg Rådmannens prinsippforslag Bystyrekomiteen for byutvikling og kultur 5. februar 2013 5.2.2013

Samarbeid og samordning Faste kunstverk i offentlige uterom Temporære kunstverk i offentlige uterom Faste kunstverk i kommunale bygg, lokaler med arealer Temporære kunstverk i kommunale bygg, lokaler med arealer Mål / prosjekt: Økt bruk av offentlige uterom Utsmyknings-ordning, utlånsordning 5.2.2013

Hvorfor? Kunst i kommunale bygg / lokaler? Ikke lovpålagt oppgave Virkemiddel i byutviklingen Opplevelsesfaktor for borgere, bybrukere, tjenestebrukere og ansatte (jf vedtatte mål) Profilerer kommunen positivt, omdømmebygging Helseeffekt – utfordrer og beriker tanker, følelser og sanser 5.2.2013

Hva? Utforming av en utsmykningsordning Felles prinsipper, retningslinjer, rutiner og praksis for avsetning av midler, kobling til budsjett, og kobling til prosjekt Avklart ansvars- og arbeidsdeling To ordninger En for kunst i kommunale bygg / lokaler med tilhørende areal En for kunst i offentlige uterom 5.2.2013

Avsetning av midler, kobling til investeringsbudsjettet Fast, prosentvis avsetning med utgangspunkt i investeringsrammen 2 %, men begrenset til 0,5 mill kr ved rehabilitering 2 mill kr ved nybygg Ordningen omfatter Prosjekter under Drammen Eiendom KF Publikumsrettet virksomhet Over 3 mill kr investeringsramme Nybygg, tilbygg, rehabiliteringsprosjekter Avsetningene samles i felles pott og allokeres fleksibelt 5.2.2013

Økonomiske forutsetninger og konsekvenser Verdien inkluderes i grunnlaget for internhusleie Avsetningene dekker Anskaffelse Plassering, drift og vedlikehold av kunstverk Administrasjon av ordningen Ordningen disponerer Avsetningene til kunst på investeringsbudsjettet Tilskuddsinntekter fra staten (KORO) Pengegaver til kunst Rutiner innpasses i styringshjulet Netto økonomisk effekt vanskelig å beregne, anslag 0,9 % Gjøres gjeldende for prosjekter som igangsettes etter 2013 5.2.2013

Hvordan? Ansvars- og arbeidsdeling Politisk ansvar Ordningen gjelder flere politikkområder – byutvikling, kultur og eiendom Bystyrekomiteen for byutvikling og kultur / bystyret Administrativt ansvar Ordningen krever mange typer kompetanse – nødvendig med tverrfaglig organisering Styret / daglig leder for Drammen Eiendom KF + arbeidsgruppe fra basisorganisasjonen, oppnevnt av rådmannen Ordningen ivaretar både anskaffelsesfunksjoner, eierfunksjoner og administrative funksjoner 5.2.2013

Samlet forvaltning av kunstformuen Registrering, jf egen sak Verdivurdering Forsikring Drift og vedlikehold Digital formidling Fysisk formidling 5.2.2013