Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva med tjenester/oppgaver i de kommunale foretakene ?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva med tjenester/oppgaver i de kommunale foretakene ?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva med tjenester/oppgaver i de kommunale foretakene ?
Administrativ organisering – Nye Sandnes Hva med tjenester/oppgaver i de kommunale foretakene ? Utdypende kommentarer til punktene: For å skaffe permanent inndekning av nye stillinger som i år finansieres innenfor rammen, beløp 1,7 mill og dekke nye lovpålagte oppgaver ifm legionella, kr. 2 mill. må både vaktmestertjenesten og planlagt vedlikehold i bygg kuttes. Konsekvens; redusert vedlikehold av bygningsmassen og kutt i tjenester til RE-lederne Kommunens IKT-nettverk krever driftsstabile servere og utbygd nettverk til alle tjenestesteder. Konsekvens av kutt: kun driftskritiske utskiftninger kan foretas. Nye løsninger som krever økte driftsutgifter må skyves ut. Innenfor Samferdselsområdet pågår/kommer mange store regionalt styrte planoppgaver, hvor det er sentralt for Sandnes å være aktivt med for eksempel Bybane, Ny Rv505 Skjæveland-Foss/Eikeland, Gandsfjord bru I tillegg kommer deltakelsen i Stavangerregionen Næringsutvikling AS – økt utgifter på kr 1,1 mill. Forpliktelsene vi har gjelder bidrag av egen fagkompetanse, men også planleggingsmidler. Konsekvens av kutt og 0 nye tiltak: Avtaleforpliktelser søkes løst først, dette betyr at midler/ressurser til egeninitierte prosjekter må utgå og det blir svært begrenset mulighet for rådmannen og bystyret å selv iverksette prioriterte tiltak. Ved at avsatte midler må gå til å dekke inngåtte avtaler, og de få konsulentmidler som ligger i basis strykes vil pådriverrollen i gjennomføring av KP og Sentrumsplanen måtte gjøres kun ikraft av egne timer fra fagfolk. Konsekvens: kommunalt engasjement reduseres til et minimum og oppgaver vil ta lengre tid/måtte utsettes. Dannelse av arbeidsfelleskap der alle parter bidrar litt til å få frem nødvendige utredninger, vil kommunen har problemer med å gå inn i da det ikke er midler å bidra med. 4.I arbeidet med å rekruttere og beholde ansatte vs. fremtidens store behov for arbeidskraft er omdømmebygging sentralt. Behovet for egeninnsats er estimert til kr. 2 mill. i Videre er det behov for å økt avsetning til å utvikle og få på plass kommunens samlede kommunikasjonskonsept. Konsekvens : Arbeidet med rekruttering og beholde ansatte, og omdømmebygging må i stor grad skje ved egen innsats av ansatte og med produksjonskostnader av et mindre omfang enn det vi har nå, da avsetninger i basisbudsjettet kuttes. 5. Fra nytt bystyre trer ikraft nye øko.ordninger for folkevalgte med en økt årlig utgift på kr 2,1 mill. Videre er det bedt om at utvalgene kan få gjennomføre 2 studiereiser i 4 årsperioden. Sittende bystyre har signalisert behov for å øke formannskapets reserverte tilleggsbevilgning (nå kr. 0,500 mill pr år). Prioritert oppgave er å finne løsninger på den øko.ordningen. For å greie dette må sees på alle mulige reduksjoner, slik som omfanget av sakskart til vararepr., nivået på res.tilleggsbevilgning, møtegjennomføring osv. Konsekvens; handlingsrommet og arbeidsrammene for folkevalgte strammes betydelig inn

2 Kommunale foretak - rådmannen
Sandnes – i sentrum for fremtiden ROMSLIG - MODIG - SUNN Kommunale foretak - rådmannen Daglig leder Rådmannen har ingen instruksjonsmyndighet overfor daglig leder Styret Rådmannen observatør med møte- og talerett i styremøter Rådmannen kan ihht. KL utsette avgjørelsen, og ta saken til bystyret Skal meddeles i styrets behandling Rådmannen har ihht KL ansvar for å påse at utredningsplikten i saker som fremmes for politisk behandling er ivaretatt Praksis; et enkelt saksfremlegg «på toppen». Økonomistyring: Rådmannen har ihht KL ansvar å fremmes samlet konsernforslag og avlegge konsernregnskap

3 Kommunale foretak inngår ikke i administrativ organisering

4 Kommunale foretak BS sak om opprettelsen VEDTEKTER
Egenkontroll/ tilsyn -> Forvaltnings- revisjon Kom.Loven + Særlovgivning Saks- og delegasjonsreglementet BS sak om opprettelsen VEDTEKTER EIERSTRATEGI Bystyret vedtar Øko.plan til KF Styrets ansvar detaljere årsbud Styret ansvar budsjettjust, tertialrapport Styrets ansvar Årsrapp + Årsregn BYGGER PÅ : Kom.loven kap.11 m/forskrifter -> detaljert i Økonomireglementet Styrets ansvar å påse at KFet har rutiner for: - Forsvarlig økonomiforvaltning - Delegasjon- og fullmakter - HMS - Internkontroll - Personalforvaltning Nytt - ingen folkevalgte i styret Arb.giver politisk strategi Anskaffelses politikk Øvrige Plan- og styringsdok Kultur-plan Mangfold Kom.plan Fullmakts- reglement Lønn- og godtgjøring Parkerings politikk Digital strategi

5 Styrene i KFene

6 Sandnes tomteselskap KF
Datterselskaper i KFene – 13 aksjeselskap Sandnes Havn KF Sandnes Parkering KF Sandnes tomteselskap KF Sandnes Havneterminal AS Sandnes Parkeringsdrift AS

7 Nye Sandnes Formannskapet Prinsippdokumentet Politisk organisering
BY-/KOMMUNESTYRET Sandnes tomteselskap KF Formannskapet Forsand Elverk KF Sandnes Havn KF Sandnes Parkering KF Sandnes Eiendomsselskap KF Sandnes Kunst- og kulturhus KF Utvalg for Levekår Utvalg for Oppvekst Utvalg for Kultur,- by- og samfunnsutvikling Utvalg for Miljø og tekniske saker

8 Kriterier for beslutninger
Organisering i kommunalt foretak bygges på samlet vurdering av: Egnethet – brukerhensyn, likebehandling, forvaltningsmessige hensyn Muligheter for politisk styring av tjenesten/oppgavene Økonomiske forpliktelser – ansvar og risiko Delegasjon – muligheter og begrensninger i lovverket Skatt- og avgiftsmessige forhold inkl. moms Forholdet til offentlighetslova og forvaltningsloven – enkeltvedtak, klagesaker Forholdet til lov om offentlige anskaffelser EØS-regelverket om ulovlig offentlig støtte – konkurransevridning Nye Sandnes - meroffentlighet og graden av direkte politisk styring !

9 Avklaring og refleksjon
Sandnes Parkering KF - resultat av forvaltningsrevisjon foreligger og vurderinger av mulig fremtidig utvikling er gjort (BS sak) - forbedre dagens modell og utvikle KF i retning av mobilitetsforetak - undersøke muligheter ved en vertskommunemodell Alternativet er reorganisere og ta parkering «inn igjen» i Teknisk Alle kommunale foretak fortsetter som nå – nytt by-/kommunestyre avgjør dette senere? Ingen konsekvens for adm. organisiering Elverket og tomteselskapet videreføres nå – spørsmålet om flere KFer i nye Sandnes tas event. opp etter 2020? Eiendom, Havn, Parkering og Kunst- og kulturhus innlemmes i adm. organisiering så langt lov- og regelverk tillater det Er det foretak som Fellesnemda allerede nå ser at fortrinnsvis bør reorganiseres som kommunal virksomhet før etableringen?


Laste ned ppt "Hva med tjenester/oppgaver i de kommunale foretakene ?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google