Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014
Kognitiv psykologi Defineres ved en del sentrale tematiske områder Sansning, persepsjon Oppmerksomhet Læring Hukommelse Språk (forståelse, produksjon) Problemløsning Vurderinger Valg Kognitiv kontroll … Ikke definert ved METODE TEORI ORIENTERING …
Kognitiv psykologi Relevans Regel, regelstyring
Kjennetegn Kognitiv psykologi Empirisk Stort Viktig Kahneman: Nobelprisen i økonomi
Kognitiv psykologi Kognitiv nevrovitenskap
Kognitiv psykologi Noen eksempler på gode bøker R. J. Sternberg: Cognitive psychology. 5th Ed. J. R. Anderson: Cognitive psychology and its implications. 7th Ed. Eysenck & Keane: Cognitive psychology: A student’s handbook. 6th Ed.
Kognitiv nevrovitenskap M. S. Gazzaniga: Cognitive neuroscience: The biology of the mind. 3rd Ed. Cognitive neuroscience online
Kognitiv psykologi: Eksempel 1 Decision making and reasoning Vurderinger og valg Hvordan integrerer vi informasjon? Hjelperegler (heuristics) Slagsider i informasjonsbehandling Deduktiv resonnering Hvis – så Premiss – konklusjon Induktiv resonnering Kausal slutning fra erfaring Empiriske undersøkelser
Kognitiv psykologi Kahneman, Tversky, mange andre Heuristic: Enkel regel som hjelper oss med å løse problemer EKSEMPLER Ankring Representativitet Tilgjengelighet Baserate-feilen … Klassiker fra 1974
Kognitiv psykologi 1 x 2 x 3 x 4 x 5 x 6 x 7 x 8 = ?
Kognitiv psykologi Ankring Det vi først opplever fungerer som et “anker” for helhetsforståelsen Slike effekter er ganske vanlige (ikke bare tall!) Effekten er lite åpenbar for oss Effekten kan være sterk Effekten kan være av stor betydning for valg og atferd Effekten er uavhengig av individuell læringshistorie
Kognitiv psykologi Vurderinger og valg Kognitiv psykologi Bias Ankring
Kognitiv psykologi: Eksempel 2 Regelstyring: Verbalisert valg, avgjørelse Måloppnåelse Atferd
Kognitiv psykologi Regelstyring: «Skal jeg velge A eller B?» Velger A Her er det funksjonelt å vurdere ulike typer informasjon på en balansert måte Regelstyring: «Skal jeg velge A eller B?» Velger A Implementering Måloppnåelse Pre-decisional phase Post-decisional phase Her er det funksjonelt å fokusere på informasjon som er relevant for gjennomføring av det man har bestemt
Kognitiv psykologi Regelstyring (valg hos student): «Skal jeg velge psykologi eller språk?» Velger psykologi Implementering Måloppnåelse Pre-decisional phase Post-decisional phase Golwitzer
Kognitiv psykologi Regelstyring: Forskjellig mindset DELIBERATIVE MINDSET Åpen for ny informasjon Tolker ulik informasjon på en unbiased måte, eks. pro og con-info vektlegges likt Pre-decisional phase Post-decisional phase IMPLEMENTAL MINDSET Selektiv informasjonsfokus (gjennomføring) «Biased» informasjonstolkning: Info som støtter valget (pro), vektlegges Golwitzer
Kognitiv psykologi Persistens Valg DELIBERATION IMPLEMENTATION Lav commitment Høy commitment (defensive justification)
Kognitiv psykologi: Eksempel 3 Hvilken bil bør du velge? «Regelstyrt» «Kontingensformet» En gruppe deltakere fikk kompleks info om bilene (12 momenter) En annen gruppe fikk enkel info (4 momenter) Momentene var både + og - Halvparten i hver gruppe Fikk tenke bevisst rundt momentene i flere minutter Ble distrahert fra å tenke («ubevisst»)
Kognitiv psykologi: Eksempel 4 Subjektiv sannsynlighet: Hvordan vurderer du dine vinnersjanser? Gode sjanser for å vinne! 7 andre har ett lodd hver Jeg har 3 av 10 lodd! (Windschitl & Wells,1998)
Subjektiv sannsynlighet Hvordan vurderer du dine vinnersjanser? Virker ikke spesielt lovende for meg… Jens har 7 av 10 lodd Jeg har 3 av 10 lodd! (Windschitl & Wells,1998)
Subjektiv sannsynlighet Sjansene er objektivt sett de samme. Oppleves likevel forskjellig… VS. The alternative-outcomes effect (Windschitl & Wells,1998)