Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
Rettighetsdokumentasjon med fokus på eldre arkiv
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet mars 2011 (utdrag)
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Personlighetsbegrepet i veiledning
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Avoidance Frode Svartdal Okt
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kulturhistorisk perspektiv
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Frode Svartdal UiTø April 2009
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
ANOVA: Litt om design & statistikk
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjekt og forskningsrapport
Kontrafaktisk tenkning
Skåring av SSIS-skjemaene Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Og.
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Lek og Læring i barnehagen
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk B - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Kvalitative og kvantitative metoder
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Relevant questions for the Reference Group
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Korrelasjonelle metoder
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Behaviorisme og kognitiv psykologi
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014

Kognitiv psykologi Defineres ved en del sentrale tematiske områder Sansning, persepsjon Oppmerksomhet Læring Hukommelse Språk (forståelse, produksjon) Problemløsning Vurderinger Valg Kognitiv kontroll … Ikke definert ved METODE TEORI ORIENTERING …

Kognitiv psykologi Relevans Regel, regelstyring

Kjennetegn Kognitiv psykologi Empirisk Stort Viktig Kahneman: Nobelprisen i økonomi

Kognitiv psykologi Kognitiv nevrovitenskap

Kognitiv psykologi Noen eksempler på gode bøker R. J. Sternberg: Cognitive psychology. 5th Ed. J. R. Anderson: Cognitive psychology and its implications. 7th Ed. Eysenck & Keane: Cognitive psychology: A student’s handbook. 6th Ed.

Kognitiv nevrovitenskap M. S. Gazzaniga: Cognitive neuroscience: The biology of the mind. 3rd Ed. Cognitive neuroscience online

Kognitiv psykologi: Eksempel 1 Decision making and reasoning Vurderinger og valg Hvordan integrerer vi informasjon? Hjelperegler (heuristics) Slagsider i informasjonsbehandling Deduktiv resonnering Hvis – så Premiss – konklusjon Induktiv resonnering Kausal slutning fra erfaring Empiriske undersøkelser

Kognitiv psykologi Kahneman, Tversky, mange andre Heuristic: Enkel regel som hjelper oss med å løse problemer EKSEMPLER Ankring Representativitet Tilgjengelighet Baserate-feilen … Klassiker fra 1974

Kognitiv psykologi 1 x 2 x 3 x 4 x 5 x 6 x 7 x 8 = ?

Kognitiv psykologi Ankring Det vi først opplever fungerer som et “anker” for helhetsforståelsen Slike effekter er ganske vanlige (ikke bare tall!) Effekten er lite åpenbar for oss Effekten kan være sterk Effekten kan være av stor betydning for valg og atferd Effekten er uavhengig av individuell læringshistorie

Kognitiv psykologi Vurderinger og valg Kognitiv psykologi Bias Ankring

Kognitiv psykologi: Eksempel 2 Regelstyring: Verbalisert valg, avgjørelse Måloppnåelse Atferd

Kognitiv psykologi Regelstyring: «Skal jeg velge A eller B?» Velger A Her er det funksjonelt å vurdere ulike typer informasjon på en balansert måte Regelstyring: «Skal jeg velge A eller B?» Velger A Implementering Måloppnåelse Pre-decisional phase Post-decisional phase Her er det funksjonelt å fokusere på informasjon som er relevant for gjennomføring av det man har bestemt

Kognitiv psykologi Regelstyring (valg hos student): «Skal jeg velge psykologi eller språk?» Velger psykologi Implementering Måloppnåelse Pre-decisional phase Post-decisional phase Golwitzer

Kognitiv psykologi Regelstyring: Forskjellig mindset DELIBERATIVE MINDSET Åpen for ny informasjon Tolker ulik informasjon på en unbiased måte, eks. pro og con-info vektlegges likt Pre-decisional phase Post-decisional phase IMPLEMENTAL MINDSET Selektiv informasjonsfokus (gjennomføring) «Biased» informasjonstolkning: Info som støtter valget (pro), vektlegges Golwitzer

Kognitiv psykologi Persistens Valg DELIBERATION IMPLEMENTATION Lav commitment Høy commitment (defensive justification)

Kognitiv psykologi: Eksempel 3 Hvilken bil bør du velge? «Regelstyrt» «Kontingensformet» En gruppe deltakere fikk kompleks info om bilene (12 momenter) En annen gruppe fikk enkel info (4 momenter) Momentene var både + og - Halvparten i hver gruppe Fikk tenke bevisst rundt momentene i flere minutter Ble distrahert fra å tenke («ubevisst»)

Kognitiv psykologi: Eksempel 4 Subjektiv sannsynlighet: Hvordan vurderer du dine vinnersjanser? Gode sjanser for å vinne! 7 andre har ett lodd hver Jeg har 3 av 10 lodd! (Windschitl & Wells,1998)

Subjektiv sannsynlighet Hvordan vurderer du dine vinnersjanser? Virker ikke spesielt lovende for meg… Jens har 7 av 10 lodd Jeg har 3 av 10 lodd! (Windschitl & Wells,1998)

Subjektiv sannsynlighet Sjansene er objektivt sett de samme. Oppleves likevel forskjellig… VS. The alternative-outcomes effect (Windschitl & Wells,1998)