Tariff 2014 – Resultat etter streiken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Velkommen til Fagforbundet og F E R I E
Arbeidstid i kommunale barnehager
Tariff 2014 Økonomi, lønnssystem, HTA og SFS 2213
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Pensjon.
- muligheter og utfordringer
Lokal arbeidstidsavtale
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Utdanningsforbundet Bergen
Først gjennomgå hovedelementene i den nye avtalen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
OSA saker og utfordringer
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Lønn og arbeidstid pr mai 2011
Universitetet i Tromsø
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Sentralt tariffoppgjør KS, 2012 Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012.
Tariff 2010 Dette er en tittelside. Resultater
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstidsavtalen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Arbeidstid SFS 2213 Modul 4 VGO
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Møte Lønnssystemet på KA-sektoren.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
Title Arial regular 30 pt. Title Arial regular 30 pt.
Title Arial regular 30 pt. Title Arial regular 30 pt.
Tariff Oslo 2016 Resultat Oslo kommune
Utskrift av presentasjonen:

Tariff 2014 – Resultat etter streiken

Fra protokollen Del I – Tariffrevisjonen 2014 1. Meklerens forslag pkt. I Økonomi 2014 Virkningstidspunkt for generelt tillegg, sentrale lønnstillegg og minstelønn m.v i meklerens forslag, romertall I Økonomi 2014, punktene 1 til 4, fastsettes til dato for gjenopptagelse av arbeidet, den 1.9.2014. 2. Meklerens forslag pkt. IV Hovedtariffavtalen Hovedtariffavtalen gjeldende til 30. april 2016 slik den fremgår av møtebok fra Riksmekler datert 26. mai 2014, gjøres gjeldende med virkning fra 1.9.2014 for Utdanningsforbundet med følgende endringer:

HTA kap. 1 § 7 pkt. 7.2 - Ferie for undervisningspersonalet Undervisningspersonalet avvikler hele ferien (5 uker) den lovbestemte feriefritid (4 uker + 1 dag) sammenhengende i juli måned med avslutning siste virkedag i juli måneden, dersom ikke annet er fastsatt etter drøftinger mellom arbeidsgiver og den enkelte arbeidstaker. De avtalefestede feriedagene tas ut uten at behovet for stillinger øker, og anses avviklet i de deler av året der det ikke er arbeidsplikt.

Meklerens forslag pkt. VI SFS 2213 Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Møtebok fra Riksmekler datert 26. mai 2014, meklerens forslag pkt. romertall VI og vedlegg 4 gjøres ikke gjeldende. Sentral forbundsvis særavtale (SFS 2213) Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring med utløp 31.12.2013, prolongeres til 31.7.2015. Sentral forbundsvis særavtale (SFS 2213) Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring for perioden 1.8.2015-31.12.2017 følger av vedlegg 1.

Iverksettelse og varighet SFS 2213 Skissen fra mai blir ikke iverksatt Dagens avtale prolongeres ut dette skoleåret Ny avtale fra 1.8.2015 -31.12.2017 I praksis ut skoleåret 2017/2018 Kan tas inn i tariffoppgjøret 2018

Del II – Til protokoll 1. Oppfølging av felles målsettinger - nedsetting av partssammensatt utvalg 2. Musikk- og kulturskoler 3. Undervisning av innsatte i og utenfor fengsel

4. HTAs vedlegg 6 - Undervisningspersonalets lønnsfastsettelse og innplassering i stillingskode Partene er enige om at det fremdeles vil være naturlig å få uttelling for videreutdanning i andre undervisningsrelaterte fag dersom disse anses som relevante, selv om disse ikke er med i læreplanen i vedkommende skoleslag.

SFS 2213 1. Hjemmelsgrunnlag m.v. 2. Avtalens omfang, ikrafttreden og varighet Særavtalen regulerer arbeidstid for undervisningsstillingene i grunnskolen, videregående opplæring og voksenopplæring. Særavtalen gjøres gjeldende fra 01.08.2015 til 31.12.2017. Særavtalen må sies opp skriftlig med minst en tre måneders varsel før utløpstid. Dersom avtalen ikke er sagt opp av noen av partene innen fristens utløp, fornyes avtalen for ett år av gangen med samme gjensidige oppsigelsesfrist. Partene er enige om at en eventuell uenighet i forbindelse med reforhandling av avtalen kan bringes inn i Hovedtariffoppgjøret pr. 01.05.2018.

4. Arbeidsåret Lærernes samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor et årsverk på 1687,5 timer (1650 timer for lærere som er 60 år og eldre). a. Arbeidsårets lengde for lærerne fastsettes etter forhandlinger mellom partene lokalt og med utgangspunkt i elevenes skoleår slik dette er fastsatt av kommunen/fylkeskommunen + 6 dager som ligger inne med 7,5 timer pr. dag. Forhandlingene føres enten på den enkelte skole eller på kommune-/fylkeskommunenivå. Det skal tas særlig hensyn til tid til planlegging, evaluering, kompetanseutvikling, samarbeid med kolleger m.m. Dersom de lokale parter ikke kommer til enighet, kan hver av partene bringe tvisten inn for sentrale bistandsforhandlinger som fastsetter endelig løsning. b. I tillegg kan partene på skolenivå bli enige om å avsette inntil 4 dager til lærernes for- og etterarbeid, planlegging, evaluering og faglig ajourføring som med fordel kan skje i et samarbeid med kolleger.

5. Arbeidstid 5.1 Organisering av arbeidstiden Arbeidstid på skolen fastsettes ved partsenighet ved den enkelte skole. Arbeidstiden på skolen kan maksimalt være 9 timer pr. dag og inntil 37,5 timer pr. uke og fremkommer av oversikt med start og sluttidspunkt som angir arbeidstid på skolen den enkelte dag og/eller uke for den enkelte lærer. Det skal tas utgangspunkt i skolens og lærerens behov – herunder tid til for- og etterarbeid og de fysiske arbeidsforholdene på skolen. Arbeidstiden på skolen benyttes først og fremst til undervisning, annet elevrettet arbeid, for- og etterarbeid og faglig ajourføring både individuelt og i samarbeid med kolleger i team, avdelinger, grupper e.l., samt kontakt med foresatte og samarbeidsinstanser. Skolens ledelse har et ansvar for å legge forholdene til rette for samarbeidet. Det overordnede målet er å sikre kvalitet i undervisningen. Godt samarbeid mellom skoleleder og tillitsvalgt er en forutsetning for å få dette til. Dersom partene ikke kommer fram til noe annet kan forhandlingene om arbeidstid på skolen ta utgangspunkt i følgende tabell:

Gjennomsnittlig arbeidstid på skolen pr. uke i elevenes skoleår Arbeidstid på skolen gitt arbeidsår på 38 uker + 6 dager Arbeidstid på skolen som avsettes til undervisning, for- og etterarbeid og faglig ajourføring Arbeidstid utenom skolen gitt arbeidsår på 38 uker + 6 dager 37,5 1470 1200 217,5 35 1375 1150 312,5 33 (barnetrinn) 1300 387,5 31 (U-trinn) 1225 462,5 29 (VGO) 537,5

Ved uenighet om hvilken løsning som skal velges, sendes tvisten inn til de lokale parter i kommunen/fylkeskommunen. Hvis partene på kommune/fylkeskommunenivå ikke blir enige, gjelder det forslaget med minst omfang av arbeidstid på skolen. Resultatet må ikke ligge under tabellens rammer for det aktuelle skoleslag.

5.3. Andre arbeidsoppgaver Undervisningstiden kan etter avtale mellom den enkelte lærer og rektor reduseres for at læreren skal kunne utføre andre arbeidsoppgaver i tilknytning til undervisningen. Gis læreren andre arbeidsoppgaver som medfører reduksjon i undervisningstiden, reduseres arbeidstid som disponeres av læreren utenfor arbeidstiden på skolen med den samme prosentandel som undervisningen er redusert. Arbeidstid på skolen utvides med det samme antall timer arbeidstiden utenfor skolen er redusert med. Dersom grensen for maksimal ukentlig arbeidstid på skolen overskrides, utvides arbeidsåret for den aktuelle læreren.

6. Livsfasetiltak Lærere har rett til å få redusert undervisningen med inntil 6 % fra skoleårets begynnelse det første yrkesåret etter fullført faglig og pedagogisk utdanning. Lærere har rett til å få redusert undervisningen med inntil 6 % fra skoleårets begynnelse det kalenderåret de fyller 57 år. Lærere har rett til å få redusert undervisningen med inntil 12,5 % fra skoleårets begynnelse det kalenderåret de fyller 60 år. Nyutdannede lærere og lærere over 60 år disponerer den frigjorte tiden til for- og etterarbeid og faglig ajourføring på skolen, dersom man ikke blir enige om noe annet. Overgangsordninger: Lærer som er født i 1962 eller tidligere kan velge om de vil følge gammel eller ny ordning. Læreren har ikke rett til å gå over fra gammel til ny ordning eller omvendt, når de har begynt å benytte seg av tiltaket.

Fra spørsmål/svar siden på udf.no Er seniortiltakene fortsatt redusert i den nye avtalen? Vi klarte dessverre ikke å beholde de seniortiltakene vi har hatt til nå uendret, men vi fikk en noe bedre ordning enn vi hadde i skissen som ble nedstemt. 55- og 56-åringene mister seniortiltaket, men vi beholder dem for 57-åringene. Fra det kalenderåret du fyller 57 år har du rett på redusert undervisningsplikt, og da med 6 prosent, ikke 5.8 prosent som før. Fra det året de fyller 60 år er lærerne nå sikret å kunne disponere denne tiden til for- og etterarbeid. Alle lærere som er født i 1962 eller tidligere kan velge om de skal følge ny eller gammel ordning.

9. Diverse bestemmelser 9.1 Godtgjøring for funksjoner Undervisningspersonale som tillegges midlertidige funksjonsoppgaver, kan gis et kronetillegg pr. år/måned så lenge de har slike oppgaver. Slik godtgjøring kommer i tillegg til vedkommendes personlige lønnsfastsetting. Godtgjøring for funksjonsoppgaver fastsettes i forhandlinger som kan delegeres til skolene når partene er enige. Godtgjøring for kontaktlærertjeneste er minimum kr. 12 000 pr. år. Rådgiver-/sosiallærertjeneste godtgjøres med minimum kr. 12 000 pr. år. Godtgjøring for lokalt oppretta funksjoner fastsettes lokalt. Godtgjøringen følger den enkelte arbeidstaker så lenge vedkommende har funksjonsoppgavene. Ved endring i funksjonsoppgavene eller skifte av innehaver, forhandles det om eventuelle endringer i godtgjøringen.

Fra spørsmål/svar siden på udf.no I skissen som ble stemt ned i uravstemningen i juni var betalingen for vikartimer et omstridt punkt. Hva skjedde med dette? Det som lå i skissa er nå erstattet med eksakt den samme ordningen vi hadde i gammel avtale. Er bestemmelsene om tidsressurspotten som før? Nei, de er faktisk noe bedre, ettersom denne tidsressursen nå kun skal gå til å lette læreres og ellers skoleleders undervisningssituasjon. Den kan med andre ord ikke lenger brukes til rent administrative oppgaver, slik den mange steder er blitt brukt de siste årene.

Fra spørsmål/svar siden på udf.no Ledelsen i Utdanningsforbundet var i utakt med medlemmene da den anbefalte skissen i vår. Hva gjør Utdanningsforbundet for å unngå et slikt sprik i tida framover? Alle i ledelsen har vært klare på at de feilbedømte situasjonen da de anbefalte meklerens skisse i mai. Det har vi lært av, og tatt tak i allerede, gjennom å lede en svært kraftfull streik. I året som kommer vil det bli mange anledninger til å møte tillitsvalgte fra skolenivå og drøfte hvordan avtalen kan brukes for best mulig å møte den skolevirkeligheten lærerne står i. Tett dialog med lokale organisasjonsledd og tillitsvalgte er det viktigste tiltaket for å hindre sprik. Hvordan skal organisasjonen håndtere dette oppgjøret i etterkant? Vi skal gjennomføre en demokratisk og grundig evaluering. Utformingen av den skal vi straks i gang med. Tillitsvalgte fra fylkesnivå vil bli trukket med i det arbeidet.

Title text - Arial regular 30 pt two lines of title Det finnes to versjoner av logoen, Primærlogo (horisontal) og Sekundærlogo (vertikal). Primærlogo skal betraktes som hovedlogo. Sekundærlogo skal betraktes som et unntak og kun benyttes i spesielle tilfeller. Det er utarbeidet en egen samisk versjon av logoen. Denne er også nedlastbar i redigerbare versjoner. Se kapittelet om farger for koder og mer informasjon om fargebruk. For sort/hvite trykksaker finnes det en sort/hvit logo med raster – gråtoner. Det eksisterer en egen logo for fylkes- og lokallagene. Denne kan lastes ned i redigerbare formater der den nødvendige teksten kan endres etter behov.

Title text - Arial regular 30 pt two lines of title Master text style Cambria Regular 26 pt Second level Cambria Regular 24 pt Third level Cambria Regular 18 pt Fourth level Cambria Regular 16 pt Fifth level Cambria Regular 14 pt

Title text - Arial regular 30 pt two lines of title Master text style Cambria Regular 26 pt Second level Cambria Regular 24 pt Third level Cambria Regular 18 pt Fourth level Cambria Regular 16 pt Fifth level Cambria Regular 14 pt