Budsjett 2014 Økonomiplan 2014 - 2017 Rådmannens forslag 05.11.13.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Advertisements

1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag i bystyrekomiteen 9. november 2011.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Levanger kommune Rådmannen Regnskap 2008 – Ola Stene Regnskapsresultat 2008 Selv om regnskapsresultatet ble bedre enn budsjettert, er det svakere enn året.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
LEVANGER KOMMUNE 1 Forslag til budsjett 2001 Økonomiplan Presentasjon pr Bla med PageDown/Up eller museklikk !
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Rådmann i Modum kommune
Tromsø kommunes årsregnskap 2009
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Budsjett 2015 Økonomiplan Rådmannens forslag 10. nov 14.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Eigerøy fyr vinterstid Eigersund kommune Rådmannens presentasjon av forslag til budsjett 2011 Forslag til økonomiplan.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Budsjett 2015 og økonomiplan Byrådets forslag.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
BUDSJETT 2016 HANDLINGSPLAN 2016 – 2019 ØKONOMIPLAN
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Budsjett 2016 Økonomiplan Rådmannens forslag 4. nov 2015.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Formannskapet Budsjett og økonomiplan
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Rådmannens budsjettfremlegg
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Rådmannens forslag til årsbudsjett 2008
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Budsjett 2013 Økonomiplan Rådmannens forslag.
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Årsregnskap 2018.
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Budsjett 2014 Økonomiplan 2014 - 2017 Rådmannens forslag 05.11.13

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Budsjett 2014 Økonomiplan 2014 – 2017 Rådmannens forslag Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 2

Disposisjon Innledende bemerkninger Endringer årsverk – kommentarer Statsbudsjettet 2014 Kommunale forutsetninger Kommunale utfordringer Eiendomsskatt Økonomisk resultat for Eigersund kommune Endringer innenfor den enkelte avdeling Likviditet / gjeld Konklusjon/spørsmål

De store linjer Hovedsvaret på utfordringene: effektiv drift og 2013: hvileskjær 2014: hvileskjær med begynnende tilstramming 2015: hardere tak 2016: økonomisk tøft, men avhenger av hva vi får til i 2015 Hovedsvaret på utfordringene: effektiv drift og prosesstankegang i forhold til driftstilpasninger

Tyngre bør Det blir betydelig flere gamle i årene som kommer De krever omsorg, pleie og behandling Helsesektoren vil alltid være arbeidsintensiv Teknologi kan hjelpe noe, men kan ikke løse alt

Forebygging og tidlig innsats Her gjøres det veldig mye godt arbeid i den daglige drift. Folkehelse Sykkelbyprosjekt Systemisk arbeid innenfor oppvekstsektoren Et stadig bedre samarbeid med frivillige lag, foreninger og organisasjoner   Universell utforming og generell tilrettelegging for aktivitet Velferdsteknologi og hverdagsrehabilitering Samordningen av lokale forebyggende tiltak mot rus og kriminalitet Gjenoppretting av ungdomskontakt ++

914,6 årsverk i 2002 845 årsverk i 2004. 1.015,27 årsverk i 2009. 999,85 årsverk i 2011.

Forslag til Statsbudsjett 2014 Samlede inntekter i 2014 – 422 mrd kr. Kompensasjon (deflator) 3,0% i 2014 Reell vekst for 2014 på 7,7 mrd kr: Frie inntekter – 5,2 mrd kr Nye oppgaver – 1,0 mrd Øremerkede tilskudd – 1,2 mrd kr Gebyrinntekter – 0,3 mrd kr Realvekst i frie inntekter 3,3 mrd kr i 2014 Antatt skatteøkning på 1,8 mrd kr i 2013. TBU – behov 2014 – 3,3 mrd kr Dept. – 2,8 mrd kr i frie inntekter Dept. – 0,5 mrd kr i øremerkede midler 9

Forslag til Statsbudsjett 2014 Økning for Eigersund kommune? Anslag som staten har utført +28 mill kr. Hva skal dette dekke? Lønnsøkning 2014 – 2015. Pensjon små stillinger – 2,4 mill kr. Utgifter til helligdager – 1,5 mill kr Nye lokale tiltak – herunder nye brukere Pensjon Økte finansutgifter knyttet opp mot nye investeringer 10

Forslag til Statsbudsjett 2014 Nye statlige endringer i B2014: Makspris foreldrebetaling barnehage – 690.000 To barnehageopptak i året – 680.000 Valgfag 10. klasse – 190.000 Økt egenandel barnevern – 450.000 kr ”Opptrapping” private barnehager – 480.000 kr Valgfag 9. klasse – 270.000 kr Kulturskole og SFO – 300.00 Skolehelsetjeneste – 550.000 Opplæring deltidsbrannpersonell – 127.000 kr Red. dekningsrad ressurskrevende tjenester HO – 713.000 kr 11

Forslag til Statsbudsjett 2014 Tilskudd ressurskrevende tjenester HO Brukere med stor ressursinnsats – delfinansieres Gjelder for personer under 67 år En god ordning – for både brukere og kommune Statlig andel vil ugjøre 6,65 mrd kr i 2014. Omfatter 6.700 personer i 2014. Endringer i tilskuddet Innslagspunktet økes fra 975.000 til 1.010.000 kr Kompensasjonsgraden red. fra 80% -> 77,5%. Vi mister derfor et refusjonsbeløp på 713.000 kr. 12

Forslag til Statsbudsjett 2014 Ressurskrevende tjenester HO i EK 21 brukere i Eigersund kommune Brutto driftsutgifter: 58,2 mil kr I tillegg kommer utgifter som vi ikke får refundert Samlet tilskudd fra staten – 31,9 mill kr Tilskudd ressurskr. tjenester staten: 24,4 mill kr. Egenandel – 26,3 mill kr + det vi ikke kan ta med Tre personer har fylt 67 år 13

Statsbudsjettet 2014 Vertskommunetilskuddet endres ikke. Prosjektregnskap for Vertskommunetilskuddet Konferanse i LVSH – prinsipper rundt VK Evt. ubrukte tilskuddsmidler til staten (årlig). Endringer: Indirekte utgifter skal tas med. Dette har ikke vi lagt til grunn i tidligere beregn. Har inndekning. Prosjektering nytt botilbud videreføres!

Konklusjon statsbudsjettet Staten gir – og staten tar Økningen i kommunesektorens inntekter er knyttet til økte oppgaver for sektoren. Inntektene som vi selv kan disponere, tilsvarer omtrent utgiftsøkningene. Nye satsinger har statlig bruksanvisning

Kommunale forutsetninger Opprettholde et godt tjenestetilbud Statsbudsjettet Lagt til grunn en ”Aker effekt” på skatt Lav rente – låneopptak Driftsmessige endringer – Eigersund 2015 Endringer i inntektssystemet Bruk av alle mulige inntektskilder

Økonomisk utvikling for EK Inntekter i 2002 – 577 mill kr - Inntekter i 2014 – 1.165 mill kr

Hvorfor stramme øk. rammer? Løpende utvikling over tid Økte lønns- og pensjonskostnader – blir ikke kompensert Økte pensjonsutgifter – renter/avkastning/lønn/p.avvik Endringer i inntektssystemet Ressurskrevende tjenester – økt behov og økt pris Økte utgifter ved barnevernet Finansutgifter – høy gjeld struper handlingsrommet Økte overføringer til private barnehager Forventninger om økt tjenesteproduksjon KOSTRA-tall viser vi ligger høyt på ulike tjenesteområder Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 18

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Netto driftsresultat Mindre/merforbruk Økonomisk overskudd Siste rest av driftsfond Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 19

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Økonomisk overskudd 2013: Mindreforbruk (overskudd) på 40.000 kr 2014: Mindreforbruk (overskudd) på 34.000 kr 2015: Mindreforbruk på 3.000 kr 2016: Mindreforbruk på 38.000 kr 2017: Mindreforbruk på 13.000 kr Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 21

Sparegrisen i Eigersund Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 22

Hovedtrekk i budsjettet - drift Tidlig innsats - prosesser Etablering av ett nytt næringsselskap Full lønnskompensasjon Økte overføringer til private barnehager Prosjektet Eigersund 2015 - prosessendringer. Økt beløp Dyre enkelt brukere Gitte tjenester ligger vi høyt utgiftsmessig –> Kostra. Ingen endring i eiendomsskatt Økt skatteanslag Ingen ”ostehøvel”-kutt. Ser på prosessendringer Inntektene er budsjettert meget optimistisk Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 23

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Noen endringer ved HO Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 24

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Noen endringer ved HO Driftsmessige forhold. Fullfinansiering mottak av nye flyktninger Nytt nødnett Skolehelsetjenesten Nye enkelt brukere Vertskommunereduksjon – naturlig bortgang Eigersund 2015 Investeringsmessige forhold Inventar Nødnett Utskifting av transportmidler Planlegging av nytt bo- og servicesenter Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 25

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Noen endringer ved KO Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 26

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Noen endringer ved KO Driftsmessige forhold. Fullfinansiering mottak av nye flyktninger Barnehagekonsulentstilling Valgfag ungdomsskolen Endringer innenfor barnevernet Tidlig innsats – prosesser – endringer - omlegging Eigersund 2015 Investeringsmessige forhold Ny barnehage / modul av eksisterende Midler til renovering av skoler Midler til universelle heiser (Kulturhus/Egersundshallen) Skolebruksplan – Eigerøy/Lagård/ny. Prosessen må gå sin gang før konklusjonene trekkes. Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 27

Noen endringer ved Teknisk avdeling Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 28

Noen endringer ved Teknisk avdeling Driftsmessige forhold. Ny taksering – eiendomsskatt – prosess. Avsatt midler tilsvarende en stilling Energieffektivisering (politisk vedtak). Bruke en krone for å tjene en krone Sykkelby-prosjektet Eigersund 2015 Investeringsmessige forhold Etablering av nytt KF -> Tomter tas ut Midler til renovering av skoler Renovering av gater – inkl. belysning Ny base på Tengs Renovering Slettebø Idrettshall Nærmiljøtiltak – bredt spekter. Langevann / Vannbassengan mv VA-prosjekt Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 29

Noen endringer ved Sentraladministrasjon Driftsmessige forhold. Eigersund 2015 Valg inn/ut Bemanning på IKT er en utfordring Investeringsmessige forhold Bredt spekter av IKT-prosjekt Overgang til nytt livselskap – egenkapital Utredning rådhus/kulturhus/brannstasjon Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 30

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Andre forhold Tilskudd til lag og foreninger er opprettholdt Tilskudd til søylearrangement er opprettholdt Vann i bassengene / åpen Egersundshall Krisesenteret, barnevernsvakt, voldtektsmottak Ikke økning i gebyr for vann og avløp Feiegebyr øker – DIM reduseres Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 31

Foreløpig tilskudd private barnehager

Utvikling lønn og sosiale utgifter Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 35

Endring i kommunale gebyr Avløpsgebyret – ingen endring (0%) Vanngebyr – ingen endring (0%) Feiergebyr –endring (+10%) Renovasjonsgebyr nedgang på -75 kr Bruker fond i årene som kommer – dette iht. Forskrift for selvkost

Endringer investeringer Investeringer i anlegg i perioden 2014 – 2017, totalt 353,5 millioner kroner. Startlån (80 mill kr) Renovering av skoler/bygg (Eigerøy / Lagård). Barnehage – Modulbygg/utvidelse HO-bygg Lagård - prosjektering VA-prosjekter Gravlund Flomsikring Renovering veger inkl lys Egenkapitalinnskudd KLP Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 38

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Likviditet / gjeld Lånegjelden øker til totalt 894 mill.kr. i 2017 Lånegjeld pr innb – 60.000 kr. i 2017 Lånegjelden er høy Investeringene finansieres med lån = Økte finansutgifter Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 39

Konklusjon I årene som kommer må være innstilt på betydelige omprioriteringer Prosessendringer I form at vi tilfører mer penger til gitte områder og reduserer andre steder I tillegg må en være innstilt på det blir årlige runder med reduksjoner – ”Eigersund 2015” Viktig å foreta de rette prioriteringer til beste for flest mulig av innbyggerne Fremdeles et godt tjenestetilbud

Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no Spørsmål? Opprettet: 07.04.2017 Copyright Eigersund kommune - www.eigersund.no side 42