Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

VERDIEN AV SAMARBEID ved rekruttering Næringskonferansen i Vest Trond Wisnes Nilsen Sotra Contracting AS - SOCON / VNR Verkstedsgruppen.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Saman er me sterke! S preke – O ptimistar – F olkelige - A nsvarlige Stay’er-evne, pågangsmot, tillit!!! Spreke og frimodige INGEN skal ta oss på humøret.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Om skole og næringslivssamarbeid
10Velstand og velferd.
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
”3000 småbedrifter i Norge med ansatte tar ikke feil” v/Tom Bolstad, adm.dir.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Rekruttering og omdømme
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Gauldalskonferansen 2011 Gunnar Sund
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Sist oppdatert november 2013.
Barnevernpanelet Gunnar Toresen, NOBO.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2014 Storbygruppen.
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv.
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
:21 1. Hvor mange ansatte har din bedrift? Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2014 Navn 10-1 ansatte 22-9 ansatte ansatte
:49 Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 – Antall respondenter Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 N Næringsalliansen643.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Kunnskap og attraktivitet Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Edel Storelvmo Regiondirektør NHO Nordland.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Seksjonskonferansene
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Utskrift av presentasjonen:

Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer

Næringsforeningene i storbyene i Norge bedrifter – arbeidstakere MedlemsbedrifterAnsatte Tromsø Trondheim Bergen (Nær.alliansen) Stavanger Kristiansand Oslo Totalt

Undersøkelsens bakgrunn/formål På vegne av Storbygruppen har Bergen Næringsråd gjennomført en undersøkelse for å kartlegge saker som er viktig fram mot kommune- og fylkestingsvalget i Målet med undersøkelsen har vært å få fram de problemstillinger, utfordringer og konkrete saker som våre medlemmer mener vi skal prioritere i kontakt med politikerne, på våre valgmøter og i vår kontakt med media. Storbyundersøkelse Tromsø-Trondheim-Bergen- Stavanger- Kristiansand-Oslo

Talerør for alle typer bedrifter 62 % av svarene er fra bedrifter med mindre enn 50 ansatte 62%

Næringslivets utfordringer 2011 Kompetansekraft – Næringslivet skriker etter kompetent arbeidskraft – Krever kvalitet i hele utdanningsløpet Kommune og fylkesstruktur – Dagens struktur hemmer næringsutvikling Rammevilkår – Næringslivet vil bort fra agendapolitikere (forutsigbarhet) Infrastruktur – Næringslivet står i kø for 10 mrd

Forutsigbar politikk og tilgang på kvalifisert arbeidskraft gir økt konkurransekraft Storbyundersøkelse Tromsø-Trondheim-Bergen- Stavanger- Kristiansand-Oslo

Regionenes største utfordring er rekruttering av kompetent arbeidskraft Storbyundersøkelse Tromsø-Trondheim-Bergen- Stavanger- Kristiansand-Oslo

Kompetansekraft Behov for et kompetanseløft Sterk mangel på kvalifisert arbeidskraft og kompetanse – Mangler ingeniører over hele Norge Kvalitetsheving i hele utdanningsløpet – Trenger bedret grunnskole – Viktigste sak for fylkene: Sikre kvalitet i videregående skole – Stans i frafall videregående skole – og behov for yrkesrettede tilbud Svak samordning utdanning, forskning og næringsliv – Øke relasjonsbygging mellom FoU i bedrifter og høyskole/universitet Storbyundersøkelse Tromsø-Trondheim-Bergen- Stavanger- Kristiansand-Oslo

Kommune- og fylkesstruktur 95 % vil ha endring i dagens kommunestruktur Storbyundersøkelse Tromsø-Trondheim-Bergen- Stavanger- Kristiansand-Oslo

Kommune- og fylkesstruktur 86 % vil avvikle fylket – eller få større regioner Behov for helhetlige regionale planer for næring, transport, bolig mm Behov for bedre samordning kommune, fylke, fylkesmann Styres vi av et ansiktsløst byråkrati løsrevet fra politisk vilje? Storbyundersøkelse Tromsø-Trondheim-Bergen- Stavanger- Kristiansand-Oslo

Fylkene bør prioritere: Videregående skole, sentral påvirkning og bedre veier Storbyundersøkelse Tromsø-Trondheim-Bergen- Stavanger- Kristiansand-Oslo

…men fylkene scorer lavt hos næringslivet

Kommunene bør prioritere:: Plan- og byggesaksbehandling og kvalitet i grunnskoletilbudet. Det skaper attraktivitet for bedrifter og arbeidstakere Storbyundersøkelse Tromsø-Trondheim-Bergen- Stavanger- Kristiansand-Oslo

…men meget misfornøyd med kommunens saksbehandling N=1384

Eiendomssak er sterkt uønsket Bedriftene betaler årlig 4 mrd i eiendomsskatt

Eiendomsskatt bør gi reduksjon i formueskatt

Rammevilkår Trenger mer forutsigbarhet fra politikerne – Veier og jernbane (flerårig, OPS, prosjektfinansiering) – Kollektivtrafikk (for svakt, og ønskes tilbake til kommunene) – Plan- og byggesaker (usikkert + lang behandlingstid) Skatt og avgifter – Arveavgift ved generasjonsskifte – Eiendomsskatt

Infrastruktur Næringslivet står i kø for 10 mrd – trenger et betydelig løft på veiene inn til byene – må bygges ringveier rundt sentrum – egenbetaling hvis det går til konkrete tiltak

44% taper penger hver dag på å stå i kø. Vurdert til 10 mrd i årlig køståing N=1384

Vilje til å betale – om midlene går til konkrete tiltak - Tidsdifferensierte bompenger, avgift etter forurensningsgrad

Trenger sterk forbedring av kollektivtilbudet i byene - økt regularitet/hyppighet, egne traseer eller bybane, mindre omstigning

Kommunen bør overta kollektivansvar - Misnøye med fylket som styrer av byenes kollektivtiltak