Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007

2 2 SINTEF og NTNU - partnere for Trøndelag Recently awakened to knowledge economy, having been there for some time already

3 3 Budskapet 14 september 2006 – vi trenger: Mer forpliktende samarbeid mellom de sentrale aktørene. Tydeligere prioriteringer. Koordinering /samordning av: –Budskapet –Initiativene –Verktøyene Ledelses- og arbeidskapasitet (beslutnings- og gjennomføringsevne) Fortsatt stort handlingsrom for lokale initiativ Mer tillit mellom aktørene “Gode allianser krever fokus, robuste samarbeidsformer og god rolleforståelse."

4 4 … siden siste Trøndelagsråd (fra Tor Ulleberg)...: Triple Helix - Regionalt lederskap – samarbeidspartnerne – samarbeidsmodeller som partene kan stille seg bak … Nye modeller for kunnskapsleveranser lokalt og regionalt: –Fra RTIM til Gode Sirklar – helhetlig tilnærming og skreddersøm – næringslivet behov i bunnen Det foreligger flere innspill til fokusområder og innhold –Mid Norway Science Region –Anbefalinger fra RIS-analysen Erfaringer fra regioner i Norden – en studie Utspring (Innovasjon Midt Norge) Samarbeidsavtale mellom NTNU og Sparebank 1 Midt-Norge (og SINTEF?) Innovation Village (konklusjoner fra en arbeidsgruppe) Senter for næringspolitikk (et arbeidsutvalg i gang)

5 5 … siden siste Trøndelagsråd (fra Tor Ulleberg)...: SINTEF/NTNU og Fylkesordføreren i Sør Trøndelag (som representerer ST;NT og Trondheim kommune) - er enige om å nedsette en Task Force - for å utvikle samarbeidsmodellen vider, - samt å bidra med ressurser til dette arbeidet. SINTEFs deltaker i dette arbeidet er Sigmund Kvernes

6 6 Om samhandlingsmodeller: Business Region Gøteborg Oslo Technopol Stavanger Næringsutvikling “Business Region Bergen” (BK, HFK + et antall kommuner) – Næringspolitisk verksted – Store regionale satsinger – Markedsføring, profilering og vertsregion – Kunnskapsutvikling – Etablerertjeneste på regionalt nivå – Næringsarealer regionalt

7 7 Innspill til veien videre …. Trøndelagsrådet – et felles lederskap … Rådet trenger en operativ enhet –Godt forankret hos partene –Med betydelige ressurser Ikke erstatte – men “fylle på” og “løfte opp” Balanse senter - periferi …. –Sentrum må vise raushet…

8 8 Triple helix

9 9 Triple helix in spe?

10 10 En helhetlig tilnærming Kompetansedrevet næringsutvikling Lærings- og kunnskapsutvikling –utdanning og rekruttering Stedsutvikling - kultur og næring InnovasjonKultur Næringslivets behov Konseptet “Gode Sirklar”


Laste ned ppt "1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google