Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Å håndtere etiske utfordringer i møte med demensrammede
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Normer, verdier og holdninger
Etiske perspektiver på bruk av tvang
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Selvfølelse vs selvtillit
Det gode Det rette Det rettferdige
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
Etiske modeller - hva er det?
ETISK REFLEKSJON OG PALLIASJON.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Etisk refleksjon – metoder og verktøy
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Veiledning av studenter
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Trondheim
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i Haugesund Kommune
informasjon fra Haugesund kommune
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Bjørgene omsorg- og utviklingssenter
Målsetning med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Etikk og refleksjon i kommunehelsetjenestene
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Drop-In metoden i skolen
Samarbeid om etisk kompetanseheving
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
Velkommen til metodekurs Et samarbeidsprosjekt mellom: -Helse- og omsorgsdepartementet -Den Norske Legeforening -Helsedirektoratet -Fagforbundet.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Startpakke for etisk refleksjon. Hva er etikk? Etikk handler om hvilke verdier og holdninger jeg har, og ikke minst; hvordan disse verdiene omsettes i.
Startpakke for etisk refleksjon. Hva er etikk? Etikk handler om hvilke verdier og holdninger jeg har, og ikke minst; hvordan disse verdiene omsettes i.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Utskrift av presentasjonen:

Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon: De tar mer energi enn de gir Du blir gående å tenke på sitasjonen lenger enn vanlig Du gruer deg for lignende situasjoner Din egen forventning til mestring reduseres …men det som i utgangspunktet var negativt kan snus til noe positivt

Etisk dilemma En valgsituasjon hvor vi - uansett hva vi velger – krenker verdier vi er forpliktet av (verdikonflikt) En valgsituasjon hvor vi opplever at det blir moralsk galt uansett hva vi gjør En situasjon hvor det finnes gode moralske innvendinger mot ethvert handlingsalternativ

Når har vi en etisk utfordring? Når vi ikke vet hva som er riktig å gjøre Når ingen løsninger er riktige men man må foreta et valg Når det er uenighet om hva som er faglig riktig Når pasient / pårørende klager på behandling Når vi vet hva som er riktig, men ytre omstendigheter hindrer oss i å handle slik Når ulike hensyn står i konflikt med hverandre Når magefølelsen sier at noe er galt, men vi vet ikke riktig hva Når vi ikke vet hva lovgivningen sier Når kompetanse mangler

Sjekkliste for etisk refleksjon Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt) 07.04.2017 informasjon fra Haugesund kommune 4 4

Utforskningsfasen 1. Hvem er de berørte parter?

Etisk utforskning 2. Hva sier verdier og prinsipper jeg/vi er forpliktet av? - kommunens og tjenestens verdier, etiske retningslinjer, serviceerklæringer, profesjonsetiske retingslinjer - relevante lover, forskrifter - almennetikken, rettferdighet, ikke-skade- prinsippet, den gyldne regel

Personlig utforskning 3. Hva består det etiske dilemmaet / problemet i ? (verdikonflikten)

Verdiutforskning 4. Hva veier mest? Hvem sine verdier skal veie tyngst?

Utforskning av handlingsalternativer 5. Hvilke handlingsalternativer kan tenkes 6. Hvilke konsekvenser kan forventes (dersom det blir en rutine)

7. Hva er mine primære plikter, overfor hva og hvem? (evt. ny runde pkt. 3) 8. Hva slags organisasjon blir vi, og hva slags person blir jeg dersom vi velger dette (egenskaper og verdier)?

9. Alt tatt i betraktning; Hva bør gjøres, og hvorfor? 10. Hvordan bør saken gjennomføres og følges opp (inkludert reduksjon av evt. skadevirkninger) ?

Ulike metoder 1.Gruppesamtale 2.Veilederstyrt samtale 3.Reflekterende team

Avslutningsfasen Oppsummering

Refleksjonskort Danner grunnlag for refleksjon - Utgangspunkt for å finne liknende situasjoner i praksis

Tips om gode nettsider i etikkarbeidet http://www.helsedirektoratet.no/ http://www.undervisningssykehjem.no/ https://www.sykepleierforbundet.no/portal/page/portal/NSF/OmNSF/Etikk?p_dimension_id=17102&p_menu_id=17098 http://www.fagforbundet.no/forsida/seksjonene/shs/Nettsteder/etikk/ http://www.fo.no/yrkesetikk/yrkesetisk-raad-article225-150.html http://www.kunnskapssenteret.no/Forsiden http://www.helsekompetanse.no/ http://www.legeforeningen.no/ http://www.fylkesmannen.no/default.htm http://www.ks.no/Forsidesaker/

Eksempler… Pasient på sykehjemmet som ikke vil ta til seg mat. Sier hun er lei av livet. Eldre dame med fysisk funksjonsnedsettelse, men ikke demens. Får hjelp av hjemmetjenesten. Hun nekter personalet å hjelpe seg med personlig hygiene. Hun begynner å se ustelt ut, og lukter stramt. Pårørende er opprørt. Hva gjør du?