Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Effektiv markedsføring i sosiale medier Case: Boken “Effektiv nettskriving” Ove Dalen Skal vise hvordan du kan markedsføre i sosiale medier og advarer:
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Opprett avansert nyhetsbrev Oppgave: Opprette et nyhetsbrev med flere underliggende sider. Underliggende sider vil vises med tittel, ingress og ingressbilde.
Dine Penger på Facebook Nå: følgere: Dobling på under ett år – slik gjorde vi det!
Smarttelefonen - et verktøy for en enklere og smartere hverdag.
Nye nettsider for VS-alpin En liten introduksjon.
HVA ER ?.
Nettevett – utvidet versjon
Bokanmeldelser..
HVORDAN LYKKES MED SOSIALE MEDIER. Pr. midten av juli ,627 millioner brukere i Norge. (stagnasjon de siste mnd.) 74 % i alderssegmentene
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
HVORDAN SLETTER DU DIN FACEBOOKKONTO ?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Last ned apper fra Google Play (Android) Åpne Internett på din enhet og søk deg inn på siden trykk på Play, som du finner på menylinjen.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
Ørjan Persen Bergen Offentlige Bibliotek E-bøker og formidling på nett - erfaringer fra Bergen Off. Bibliotek.
Salgsteknikker & Sosial media
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
Godt verktøy er halve jobben
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Er du synlig der dine kunder forventer å finne deg?
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Nettbasert samarbeidslæring i 2.studieår Felles forfatterskap på nettet ved hjelp av Task 2.0 En kort innføring laget av Sissel Eeg-Larsen.
Om å skrive om litterære tekster
Gå inn på denne internettadressen:
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
God kommunikasjon på nettet
HVORDAN SLETTER DU DIN FACEBOOKKONTO ?
Bruk av iPad. Bruk av berøringsskjerm Det anbefales å bruke fingrene eller en digital penn, IKKE bruk skarpe gjenstander da det kan ødelegge skjermen.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
10 regler for å skrive for web
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Effektiv nettskriving
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Nyhetsartikkel.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
KlubbWeb admin Nyheter Informasjonskanal  Siste nytt fra laget  Viktig info ang. for eksempel endring i treningstider med mer.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering
Hvilke plattformer bruker dere?
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Cruise-ferien! Sommeren 2002.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet

Slik leser vi på nett Først

Det første vi ser på en webside Nettbrukere ser først tekst – titler, ledetekster og ingresser. De ser deretter på bilder og grafikk, men ofte først i det de er kommet på en artikkelside. Poynter II, 2000 Når en nettbruker kommer til en artikkelside er de der for å lese. Deltagerne leste først tittel, ingress og selve teksten før de fokuserte på ledsagende bilde. Poynter III,

Stemmer dette?

Skanner vi fortsatt? Ikke i samme grad 53 prosent skanner og 47 prosent leser metodisk, ifølge Poynter07 Det er ingen forskjeller på lesemønster i forhold til alder

Jakob Nielsens F-mønster

Hva med forsider? Eyetrack III forteller hvordan vi leser en forside Bare de første tre-fire ordene i ingressen som leses Store titler gjør det enkelt å lese forsiden, kanskje for enkelt Mindre titler og ingress sikrer at leseren leser hele forsiden Vi leser i en slags Z fra øverst i venstre hjørne og nedover.

Menyer har mindre verdi

Hva med bilder?

5 grep for effektiv nettskriving Slik blir du lest

1. Tenk nytte – ikke nyheter Ingen kommer til nettstedet ditt for å lese nyheter Vi kommer for å vite, finne eller kjøpe noe En god tekst løser et problem

10 millioner sider3 millioner ALDRI besøkt 1% av innholdet står for 99% av sidevisningene

2. Finn dine unike egenskaper Hva skiller deg fra alle andre. Hva gjør at noen skal bruke tid hos deg?

Gammel tekst

Ny tekst

Cut the crap

3. Kort eller langt? Hvorvidt vi skal skrive langt eller kort avhenger av hvilke behov innholdet skal løse. Hvor mye informasjon er nødvendig for å dekke et eller flere brukerscenarier? Altså for lite eller for mye informasjon?

Telenor Telenor

4. Skriv for leseren – ikke Google Google viser det mest relevante innholdet - ikke det mest optimaliserte. Skriv naturlig Bruk synonymer og varier språket Unngå pepring av samme søkeord

Risotto61 Risottoen21 Totalt82 Hjelp! Vi ble sletta fra Google

5. Prat med målgruppen Gå i dialog med kundene på eksisterende møteplasser (Facebook, Twitter osv) Delta i samtalen rundt relevante temaer Bli en innholdsautoritet Vær oppriktig og engasjert Unngå skryt og surmuling

Control the conversation by improving the conversation. It's that simple. Hugh Macleod, Gapingvoid (2004) ”

Takk for meg Ove Dalen Mobil: