Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet
Slik leser vi på nett Først
Det første vi ser på en webside Nettbrukere ser først tekst – titler, ledetekster og ingresser. De ser deretter på bilder og grafikk, men ofte først i det de er kommet på en artikkelside. Poynter II, 2000 Når en nettbruker kommer til en artikkelside er de der for å lese. Deltagerne leste først tittel, ingress og selve teksten før de fokuserte på ledsagende bilde. Poynter III,
Stemmer dette?
Skanner vi fortsatt? Ikke i samme grad 53 prosent skanner og 47 prosent leser metodisk, ifølge Poynter07 Det er ingen forskjeller på lesemønster i forhold til alder
Jakob Nielsens F-mønster
Hva med forsider? Eyetrack III forteller hvordan vi leser en forside Bare de første tre-fire ordene i ingressen som leses Store titler gjør det enkelt å lese forsiden, kanskje for enkelt Mindre titler og ingress sikrer at leseren leser hele forsiden Vi leser i en slags Z fra øverst i venstre hjørne og nedover.
Menyer har mindre verdi
Hva med bilder?
5 grep for effektiv nettskriving Slik blir du lest
1. Tenk nytte – ikke nyheter Ingen kommer til nettstedet ditt for å lese nyheter Vi kommer for å vite, finne eller kjøpe noe En god tekst løser et problem
10 millioner sider3 millioner ALDRI besøkt 1% av innholdet står for 99% av sidevisningene
2. Finn dine unike egenskaper Hva skiller deg fra alle andre. Hva gjør at noen skal bruke tid hos deg?
Gammel tekst
Ny tekst
Cut the crap
3. Kort eller langt? Hvorvidt vi skal skrive langt eller kort avhenger av hvilke behov innholdet skal løse. Hvor mye informasjon er nødvendig for å dekke et eller flere brukerscenarier? Altså for lite eller for mye informasjon?
Telenor Telenor
4. Skriv for leseren – ikke Google Google viser det mest relevante innholdet - ikke det mest optimaliserte. Skriv naturlig Bruk synonymer og varier språket Unngå pepring av samme søkeord
Risotto61 Risottoen21 Totalt82 Hjelp! Vi ble sletta fra Google
5. Prat med målgruppen Gå i dialog med kundene på eksisterende møteplasser (Facebook, Twitter osv) Delta i samtalen rundt relevante temaer Bli en innholdsautoritet Vær oppriktig og engasjert Unngå skryt og surmuling
Control the conversation by improving the conversation. It's that simple. Hugh Macleod, Gapingvoid (2004) ”
Takk for meg Ove Dalen Mobil: