Om endringer, endringsstrategier og endringsmotstand

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Motivasjon.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Styrearbeid i Norwegian
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
IKT Orkide Ledelse og Skole
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
Sosiologi i barnehagen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
Christian Waale Hansen
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Prognose av framtidig etterspørsel
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Hvordan forsterke merkevaren?
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Kommunen som arbeidsgiver
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Lederstil og Motivasjon.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lek og Læring i barnehagen
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modellkommunene Hva er unikt?
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Det strukturelle perspektivet
Visjon, virksomhetside og verdier
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
CAMPAIGNING From vision to action.
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Misjon – å krysse grenser
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Innovasjon i lokalarbeidet
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Danning og voksenrollen i barnehagen
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Om endringer, endringsstrategier og endringsmotstand ”If You Want to go Fast – travel alone! If You Want to go Far – travel together!” (Afrikansk ordtak)

Organisasjoner er av natur sosiale system, bevisst konstruert Hva er en organisasjon? Organisasjoner er av natur sosiale system, bevisst konstruert for å nå bestemte mål HBR side 70

Interessentene ”settes i spill” Menneskene i dette sosiale systemet har: egne identiteter, relasjoner, holdninger, følelser, rutiner, kompetanse og ulik grad av makt All form for endring, setter dette ”i spill” HBR side 70

Forhold som driver endringer: Økonomiske problemer: Svak inntjening, dårlig likviditet, økte kostnader Fusjon, fisjon, oppkjøp, endring av strategisk fokus (f. eks Outsourcing): Fører ofte til doble, nye og endrede funksjoner Et nytt produkt eller en ny tjeneste: virksomheten kobles til nye kunder, markeder, leverandører og konkurrenter.

Forhold som driver endringer: En ny leder: En ny leder som vil sette sitt ”segl” på virksomheten og blir sjelden fornøyd før hun er komfortabel med sine medarbeidere. Dette kan føre til utskiftninger og endring av kultur. En ny teknologi: Gir nye arenaer for kommunikasjon, nye relasjoner og utveksling av ideer Nye kanaler for distribusjon av varer og tjenester Nye måter å inngå og gjennomføre transaksjoner på Nye måter å gjennomføre oppgaver på Omgivelsenes påvirkning: Konkurransekreftenes-, politikkens- og myndighetenes påvirkning

Leadership on the Line ”For all its passion and promise, for all its excitement and rewards, leading is also risky, hazardous work—professionally and personally. Real leadership—the kind that surfaces conflict, challenges beliefs, and demands new behavior—causes pain. And when people feel threatened, they take aim at the person pushing for change”.   From: “Leadership on the Line” by Ronald A. Heifetz and Marty Linsky

Endringsstrategier Strategisk - radikal ”Inkrementell” - moderate Fra toppen bestemt Innflytelse på hele virksomheten Kan redefinere alt organisasjonen står for Hele eksistensgrunnlaget kan forandres ”Inkrementell” - moderate Steg for steg Store som små, som finner sted hele tiden Harmonisering: Ikke gjennomgripende, Tilpasning: Små justeringer etter som omgivelsene endrer karakter Nyorientering: Endringer basert på forventninger om fremtiden Gjenskapning: Større endringer som virksomheten presses til for å overleve

Typer endringer og atferd Reaktiv Sitter og venter, Initiativet kommer fra omgivelsene Tilfeldige, uplanlagte, livssykluser Provaktiv Selvstartet Initiativet kommer fra virksomheten selv Preget av moter Harmonisering: Ikke gjennomgripende, Tilpasning: Små justeringer etter som omgivelsene endrer karakter Nyorientering: Endringer basert på forventninger om fremtiden Gjenskapning: Større endringer som virksomheten presses til for å overleve

Endringstyper 1 Kostkutting Strukturelle endringer Typisk situasjoner: Når en står ved ”stupet” – eksistensiell krise Mål: Lavere kostnader. Kortsiktig å redde livet Metode: Fjerne personer, funksjoner, avdelinger Kutte unødvendige operasjoner Strukturelle endringer Typiske situasjoner: Oppkjøp, fusjoner og fisjoner, sammenslagninger Ser på organisasjonen som et sett med funksjonelle deler som kan redesignes Synergi og effektivitetsøkning Vurderer ulike strukturer. Ofte strategisk. F. eks AS eller Business Unit eller produksjonsenhet? Geografisk, eller etter produkter virksomheten selger

Endringstyper 2 Prosessuelle endringer Kulturelle endringer Typiske situasjoner: Har vært gjennom en strukturell endring og/eller kostkutting Fokuserer på hvordan ting gjøres Mål: Øke prosesshastighet, større effektivitet, forbedret tjenesteproduksjon, osv Metode: Kartlegger prosesser, finner nye måter å gjøre ting på. Fokuserer på horisontale prosesser, på kundeverdi - internt/eksternt Kulturelle endringer Har vært gjennom 1 – 3 Ved innføring av revolusjonerende ny teknologi Mål: Øke samhandling, deltagelse, ”lime” individer, avdelinger og nivåer sammen Bygge felles identitet: Endre måten folk tenker, tror og føler Bred deltagelse Legger stor vekt på den menneskelige siden, relasjonene Fokusere på de fundamentale forhold og på grunnverdier

Endringsstrategier og faktorer som påvirker Valg påvirkes også av: Lederkompetanse og lederkraft Org modenhet: Reaktiv? Proaktiv? Situasjonen Tid Konkurranse Myndigheter Kunder ? Moderat Radikal Ledelsesstyrt I: Kostkutting II: Strukturell endring III: Prosessuell endring IV: Kulturell endring Bred medvirkning NSPS Atferdsforandring Teknologiparadigmer

Usikkerhet ved endringer De fleste er utrygge på det ukjente Det stilles nye og større krav til de ansatte og de er usikre på om de klarer de nye oppgavene Har liten tillit til ledelsen og tror ikke at de foreslåtte endringer vil føre til forbedringer Tror at endringene vil føre til forverret arbeidssituasjon Identifiserer seg lite med organisasjonens mål Tidligere struktur, mange rutinepregede oppgaver og små krav, har gitt liten beredskap for læring og har ført til stagnasjon Den gamle strukturen virker hemmende på kommunikasjon og kontakt ”None of us Are as smart as all of us!”

Ikke alle er motstandere Interessentene internt er: Toppledelsen Innsatsgrupper Forandringsagenter Overbeviste tilskuere Passive tilskuere Motstandere Toppledelsen Innsatsgrupper, gir aktiv støtte Forandringsagenter, gir aktiv støtte Overbeviste tilskuere, gir passiv støtte Passive tilskuere, gir normalt passiv støtte, man kan også gi aktiv motstand Motstandere, gir aktiv motstand 13

Motstand kan være kalkulert Basert i særinteresser og personlige motiver Kan være rasjonelt beregnet og derved vel overveid Endringer og endringsprosesser kan bli preget av: Vedvarende og langvarig konflikt Utilslørt maktbruk