Plan- og byggesak 2010 Rammer for arbeidet med digitalisering av regulerings- og bebyggelsesplaner i Telemark Planforum - 26. september 2008 Tore Bø Prosjektleder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

Digital plandialog Felles løsning for 12 kommuner i Vestfold
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Digital langtidslagring og formidling
Norge digitalt – Status og vegen videre
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETPLANINFORMASJON STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET Orientering Nordland digitalt arbeidsutvalg – Planprosjekt Nordland.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Digitalisering av tekniske arkiver
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Felles kravspesifikasjon for Oslo kommune 2012 FDV leveransekrav
TRYVANN VINTERPARK ER DET PLASS TIL ILDSJELER I NORGE?
FYLKESMANNEN I HEDMARK 1 GIS samarbeide mellom Hedmark og Oppland 1. ORGANISERING AV PROSJEKTET Prosjektet er organisert og styres etter følgende modell:
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Digital plandialog Felles løsning for 12 kommuner i Vestfold Trøndelagskartdagan Jon Arne Trollvik 12kommunesamarbeidet i Vestfold.
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Hva er digital plandialog? Endringer – for hvem?
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Gjennomgang av nye muligheter
Krav til digitale plandata
Norge Digitalt i Hedmark og Oppland Organisering, status og tiltak Utdrag fra Geodataplanen for Hedmark og Oppland v/Fylkeskartsjef Georg Langerak.
Et system for miljø verdivurdering og og sårbarhetsanalyse for marine arter og naturtyper Overordnet mål med forvaltningsplanen at den menneskelige aktiviteten.
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Kvalitative og kvantitative metoder
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Datatilgang og datautveksling i Norge digitalt
Digitalisering av alle gjeldende reguleringsplaner i 12k
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Veiledning kvalitetssikring
INF H131 Avanserte byggeblokker (Maxfield kap.13 og 17) Kap 13: Embedded prosessorer (prosessorkjerner) Kap 17: Virtuelle komponenter (Intellectual.
Produktspesifikasjoner - Plandata
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. IKT-satsing på mer effektive planprosesser Hilde Johansen Bakken Stiklestad.
SIPS eInnsyn Hva skjedde? eInnsyn referansegruppemøte innholdsleverandører Jon Sundby, Byrådsleders kontor, Oslo kommune
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
Frittstående informasjon for kontrollkomitéen Økonomistyring og regnskap.
FREDRIKSTAD KOMMUNE Digitale reguleringsplaner Per Henning Bjerva.
Arealplaner i Norge digitalt Løsninger og bruksområder Arealplaner i Norge digitalt Løsninger og bruksområder.
Fylkesportalen og fylkesdatabasen - Veien videre… Per Vallner, Fylkesmannen Elin T. Skeide, Østfold fylkeskommune Eldbjørg Solli Lund, Statens Kartverk.
Digitale data i saker etter PBL. Sentrale lover og standarder som styrer det digitale arbeidet PBL §5 Kart og stedfestet informasjonPBL §5 Kart og stedfestet.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Kartlegging av Tilgjengelighet
Faglig arena Arkivverket
Landkreditt og avlingsskade 21.august
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Utskrift av presentasjonen:

Plan- og byggesak 2010 Rammer for arbeidet med digitalisering av regulerings- og bebyggelsesplaner i Telemark Planforum september 2008 Tore Bø Prosjektleder

29.august 2008Plan- og byggesak Kongsbergregionen Mål for Plan- og byggesak 2010 Alle kommuner bruker ByggSøk bygg på en vesentlig del av byggesakene (50 % av alle?) –Nissedal, Kviteseid og Seljord i sving All regulering skjer gjennom elektroniske prosesser –Full utrulling i 12k Alle FDV-oppgaver på plan- og byggesaksområdet skjer elektronisk All gjeldende regulering er lett tilgjengelig for alle Aktuelle brukere har enkel adgang til alle formaliteter og fakta Vi har realisert gevinster (Er klare for å realisere..) –Kvantitative –Kvalitative

Hvorfor det? Saksutredning flyttes ut til søker –Som skal levere kvalitetsprodukter Planforslag Byggesøknader Delesaker –Raskere, riktigere, billigere Skaper åpenhet i samfunnet –Tillit –”Likhet for loven”

Mål (for møtet 9. september): 1.1. For møtet: Det skal være etablert enighet om opplegget for prosessen. (Enigheten skal brukes som basis for forhandlingene om fullfinansiering av opplegget.) 1.2. For kampanjen: Alle relevante reguleringsplan- dokument – minst plankart og reguleringsbestemmelser - skal foreligge som en sømløst datasett pr kommune. (En kritisk gjennomgang av "all regulering" kan munne ut i at det er riktig å oppheve noen uaktuelle planer.) Systemetablering

Avgrensing: 2.1. Alle planer som i dag foreligger i papirformat, inngår 2.2. Alle planer som foreligger i et ikke fullverdig dataformat, inngår 2.3. Alle planer som foreligger i et godt (eller tilnærmet godt) digitalt format, inngår ikke 2.4. Vegvesenet kvalitetssikrer alle nyere, digitale reguleringsplaner det selv har forestått.

Grunnprinsipp: 3.1. Alt som kan kjøpes av tjenester i et marked, kjøpes. (Dette fordi vi ser at de fleste kommuner opplever at de alt har kapasitetsproblemer på området og ikke har rom for nye aktiviteter.) 3.2. Det skal satses på å lage en tro kopi av originaldataene, en kopi som til alle praktiske formål skal kunne brukes som en erstatning for dagens data

Ikke kombinert saksbehandling og digitalisering!

Operative mål 4.1. Det skal foreligge en tro kopi av alle originale plankartet, kodet iht. SOSI versjon 4.0, til internt bruk 4.2. Alle reguleringsbestemmelser og annet relevant stoff skal foreligge i pdf-format og koblet til sine respektive planer Alle plandokumentene skal i tillegg kunne leveres ut som en WMS-tjeneste fra kommunens karttjener til ekstern bruk

Arbeidsdeling (I): 5.1. Statens kartverk Etablerer og administrerer prosjektene: plikter og rettigheter, teknisk og økonomisk Innhenter pris og inngår avtaler med leverandører Tar imot og kvalitetskontrollerer leveranser Konverterer data som ikke er i Euref89 og setter dataene sammen til ett sømløst datasett pr kommune

Arbeidsdeling (II): 5.2 Kommunene: Fremskaffer oversikt over alle gjeldende reguleringsplaner Produserer manus til hjelp for firmaene i hvordan planene er å forstå Legger til rette alle relevante plandokument Legger dataene til rette for bruk internt og eksternt (WMS) Stiller standardiserte krav til nye planforslag og setter i verk et løpende vedlikehold av plandatasettet når det er ferdigstilt.

Arbeidsdeling (III): 5.3 Leverandør Skanner og georefererer plankartene Konverterer det skannete bildet til digital form, støttet av manus Leverer tjenestene til rett tid og med tilstrekkelig kvalitetssikring

Økonomi Som grunnenheter kan kommunene i sitt budsjettarbeid legg til grunn at digitalisering av en plan vil koste 3000 kroner og at kommunen vil måtte dekke ca 60 % av dette Betalingen for arbeidene vil forfalle i 2009 og Kommunen kan i en viss grad påvirke fremdriften, men produksjonen må være basert på jevn produksjon fra oppstartog frem til avslutning. Kommunen må beregne et estimat over sine kostnader og rapportere dette inn i budsjettprosessen for 2009 og Fylkesmannen har gitt klare signaler om at velfunderte delprosjekt innefor hovedprosjektet kan understøttes økonomisk fra skjønnsmidlene.

Erfaringer - økonomi

Plan- og byggesak 2010 Risikofarer Mangel på eierskap hos aktuelle parter Mangelfull finansiering Kompetanse i plantolking/manusproduksjon For lite tilgjengelig personell til gjørejobbene Vi finner ikke kompetente leverandører Brukerne vil ikke ha plandata på digital form Tiltak mot dem må med

Plan- og byggesak 2010 Gode data => Gøy på jobben

Nye data må ikke bli gamle data Om prosessen: Hente ut det beste og tilpasse Digital plandialog

Mer om prosjektet her