IT-FAGET I ET KOMPARATIVT PERSPEKTIV. Informasjons- og kommunikasjonsteknologier OECD Information Technology Outlook: 2004-utgave Oppsummering på norsk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Et program for ungdomsskolen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
En lærende organisasjon?
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Teknologi og forskningslære
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Porsgrunn videregående skole - Sammen om mestring, mangfold og miljø.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Språk-, samfunnsfag og økonomi
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
KIP-PROSJEKT VURDERING
Borre ungdomsskole
E-post: FIRM Norge FIRM, Forum for forebyggende infeksjonsmedisin og reisemedisin ble opprettet i 1993.
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Forkurs, TRES og Y-veien
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Valg av programfag Foreldremøte Vg1 10. februar 2016.
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Fagforbundet Vest-Agder
Relevant questions for the Reference Group
Informasjonsmøte VG1 ST 6. januar 2018
Velkommen til foreldremøte for Vg1
Fra valg til læring.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

IT-FAGET I ET KOMPARATIVT PERSPEKTIV

Informasjons- og kommunikasjonsteknologier OECD Information Technology Outlook: 2004-utgave Oppsummering på norsk IKT fortsetter å spille en sentral rolle i verdensøkonomien, og utsiktene for IKT har forbedret seg markant. Irland er den ledende eksportøren av programvarerelaterte produkter. IKT-sektoren er sterkt globalisert IKT-kompetanse spiller en stadig viktigere rolle i økonomien IKT-kompetanse benyttes stadig mer.

Å definere IKT- kompetanse IKT-spesialist Avansert bruker Basic user

IKT-kyndige medarbeidere gir høyere produktivitet. IKT-ferdigheter kan også oppnås gjennom økt funksjonsinnleie eller migrasjon, som har gått tilbake siden IKT-kompetanse oppnås ikke først og fremst gjennom heltidsutdannelse, men kan tilegnes gjennom opplæring og sertifisering.

IKT i videregående opplæring Bare som verktøy i og for andre fag gjennomgående i Finland og Irland for hele opplæringa Som Fag gjennomgående i hele opplæringa: UK, Polen,Nederland Som verktøy og fag Som Fag i videregående

Programme of study:information and communication technology uk During stage 4 pupils become more responsible for choosing and using ICT tools and information sources. They use a wide range of ICT applications confidently and effectively, and are able to work independently much of the time. The choose and design ICT systems to suit particular needs and may design and implement systems for other people to use.They work with others to carry out and evauluate their work. (NC online)

IT i den finske ”upper Secondry School”- eksemplet Kupittaa Information technology and media programme 25 elever tatt opp på grunnlag av opptakstest 26 ulike kurser i programmet, 16 må tas Skolen tilbyr et vidt spekter av IKT-kurser til alle sine elever som kan velge mellom ti kurser fra ITM- programmet Et obligatorisk kurs for alle

Selv om skolens læreplan er sterkt IKT- fokusert, er gjennomføring i praksis ikke enkel ”the national matriculation exam does not include hardly any ICT knowledge.It directs much of the school work and have a remarkable effect on teaching practice” ITM støttes av Turku univ. Og eleven kan være studenter der (Computer science) parallelt med å være elever i videre-gående og avlegge credits- eksamener. ITM består av 26 kurser, hver på 7-8uker eller timer med en eksamen per kurs.

Kursene handler om emner som programmering,digital kommunikasjon,grafikk og bilderedigering,elektronikk m.v.Deler av kursene holdes av lærere ved dep. Of computer science i Turku.

Bekendtgørelse om uddannelsen til studentereksamen (stx- bekendtgørelsen) BEK nr 1348 af 15/12/2004 § 29. Kun ét af fagene datalogi C, programmering C, informationsteknologi C eller B, kommunikation/it A eller C eller it A eller B kan indgå som valgfag. Stk. 2. En elev kan ikke både have faget filosofi og teknologi C og faget filosofi C eller B.

Valgfag felles for de gymnasiale uddannelser Filosofi og teknologi Informationsteknologi International teknologi og kultur Multimedier Teknologi Programmering

Sverige Fra år ulike programmer på 3 år. Hvert program gir 2500 studiepoeng Hvert program får sin egenart gjennom de spesielle programfag på i alt 1450 poeng Fire av programmene er teoretisk innrettet i all hovedsak: estetisk, naturvitenskapelig, samfunnsviten- skapelig, og teknisk Kursene fra poeng

Naturvitenskapelig program Valgbare program: Datoranvendelse Datorteknik: – datorkommunikation –IT-samordning –Lokale nettverk a –Lokale nettverk b –Operativsystem –persondatorer Programmering a Programmering b Webdesign databasehandtering

Teknisk program Datoranvendelse Datorteknik Se alle kursene under naturvitenskapelig program Programmering c:objektorientert programmeringsspr åk

Hva skjer med IT når skolereformene ruller - Skottland

Coherence Relevance Breadt Depth Challenges and enjoyment Personalisation and choice progression

14-19 curriculum and qualification reform-report to charles clark,uk Få på plass den grunnleggende kompetanse: Spesifiserte nivåer i funksjonelle matematikk, literacy, kommunikasjon og IKT Større bredde og dypde Redusere byrdene ved vurdering Legge nivå 4 i den nasjonale læreplan som grunnlag for kjernekompetansen alle skal ha og den inviduelle profil den enkelte skaffer gjennom sitt valg ”main learning”

Hva har vi funnet? Tre dominerende læreplanmodeller for IT/IT- faget på videregående nivå –En norsk, dansk, svensk som kan kalles ”The complete defined curriculum” –En modell som springer ut fra UK som kan kalles ”The shared curriculum” –En modell som illustreres gjennom Finland som kan kalles ”The school based curriculum” –Og en under utvikling som kan kalles ”The balanced curriculum

Modell 1- top down Modell 2 – top down-bottom up Modell 3 –kontekstbasert Modell 4 – balanserer både mellom organisasjonsnivåer, aktørinteresser og rettigheteshavere

Den fullstendig definerte læreplanmodellen (The combined Hernes og Clement?) Innhold,timetalls- rammer,eksamener mv. nasjonalt definert Nasjonal status og oppmersomhet til faget Lite eller intet lokalt spillerom Svake incentiver til Utvikling i et fag som er svært dynamisk Inviterer ikke til utvikling av tilbud som fanger elevens faginteresser Sikrer lik input?

”The shared curriculum” Nasjonalt fastsatte resultatkrav på individnivå Rektorfrihet/skolefrihet til selv å organisere, vekte, bestemme timer m.v. Sterkt fokus på resultatoppnåelse. IT- faget har nasjonal status og oppmerksomhet

Den skolebaserte læreplan Frihet til skolen å definere og utvikle program- men blir den reell? Store muligheter for lokalt samspill med utdanningsinstitusjoner og arbeidsliv Kan ta vare på elevinteresser og behov Står utenfor nasjonal status og Kan telle lite når elevene skal konkurrere formelt

Den balanserte læreplan Definerer IT som del av nasjonal kjernekompetanse Gir større muligheter til fordypning og spesialisering og eget elevvalg Gir større muligheter for skolens egen profilering ved at skolene selv kan utvikle sine valgte programtilbud

Hvor går den norske veien? Trenger vi IT-faget? Hva bør det inneholde-hva skal det være? Spørsmålene diskuteres i den påfølgende debatt