Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
1 Den nye doktorgrads utdanningen Bakgrunn Internasjonale trender Målsetninger og organisering Forskerskoler Rune Nilsen.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Noen tanker om utsatte språkfag – fra Forskningsrådets perspektiv
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Forskerutdanning – forskning eller utdanning Fra UiBs prosess med å utvikle en handlingsplan for PhD Studieveilederseminar i realfag Elisabeth.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Rune Nilsen prorektor.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Om UiO Studier Studentliv Forskning For ansatte IT-tjenester Oppslagstavle Bibliotek EnglishOm UiOStudierStudentlivForskningFor ansatteIT-tjenesterOppslagstavleBibliotekEnglish.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Hvordan bygge opp et forskernettverk og være en effektiv veileder - Noen refleksjoner Prof. Kenneth Hugdahl Institutt for biologisk og medisinsk psykologi.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Sist oppdatert november 2013.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
Store folkesykdommer; strategi for tverrfaglig forskning ved UiB
STRATEGIUTVALG FOR MARINE FAG (SMF) VED DET MATEMATISK-NATURVITENSKAPELIGE FAKULTET Bygger på vedtak i fakultetsstyret: SMF.
Det odontologiske fakultet v/dekanus Magne Raadal F Nytt odontologibygg F Fakultetssammenslutning F Hovedtrekk –Organisasjonen –Budsjettramme –Undervisning.
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Noen erfaringer fra NTNU ?
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Mulige konsepter og kriterier for faglig organisering – oppspill til gruppearbeid Møte i arbeidsgruppen 28. mai 2015 Thor Bjørn Arlov, Per E. Kjøl, Morten.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Mandat og rammeverk for evalueringen
UiT Norges arktiske universitet
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Hvordan lykkes med utveksling?
Utskrift av presentasjonen:

Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB

Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning i alle fagmiljøene har : Høy kvalitet Internasjonal og innovativ profil Gode muligheter for tverr- og flerfaglighet Forskeropplæring i gode og produktive forskningsmiljøer

Én felles PhD-grad ved UiB Felles reglement, informasjonsportal og indikatorer skal stimulere til samarbeid om forskerutdanningen: Mulighet for disiplinær kvalitet og fordypning Mulighet tverrfaglig, flerfaglig og interdisiplinært På tvers av institutt-, senter- og fakultetsgrenser Med eksterne institusjoner i Norge og utlandet

Forskerskoler Forskerskoler etableres på noen strategisk viktige områder og kjennetegnes ved : Tematisk fokus Sterke forskerutdanningsmiljøer Godt kandidattilfang og god produksjon Merverdi og synergieffekter for hele PhD-utdanningen

Forskerutdanning ved UiB HV, HI, NIFES, HIB/VNN, CMI Andre Univ Næringsliv UIB

Forskerutdanningen ved UiB Forskerutdanningen har ett program og ett reglement –PhD ved UiB –En portal for hele forskerutdanningen –Ikke fakultært oppdelt –Ha høy kvalitet. Forskerskoler skal ha tematiske utgangspunkt som gir størrelse og faglig merverdi –Fakultær inndeling og avgrensning av forskerskoler er ikke mål –Forskerskoler er ikke ”A lag” og den generelle ”B lag” Fakultetene opererer både disiplinære og tverrfaglige deler av forskerutdanningen Synliggjøring av forskerutdanningen –Styrket Institusjonell profilering UIB Forskerutdanningsportal –Profilering av forskerutdanningen generelt og Forskerskolene ”UiB Graduate school” ????? –Ikke som formelle Graduate schools med fakultære grenser

Forskerskoler Tematisk brede forskerskoler (flere disipliner, fag, fakulteter og/eller institusjoner) –Internasjonal helse (psyk, med, odont, økon, m.m) –Marinbiologi (bioinformatikk, molekylærbiologi, mikrobiologi, celle- og utviklingsbiologi, marin økologi, beregningsorientert biologi og matematikk, genetikk og taksonomi m.m.) –Integrert nevrovitenskap (psyk, med, odont)

Smale forskerskoler ”Smalere” - tematisk mer konsentrerte/spissede forskerskoler –Intelligente detektorer (fysikk, internasjonalt nettverk) –Inflammasjon og autoimmunitet (Med, odont, internasjonalt) –Middelalderstudier/kristen antikk –Språkvitenskap og lingvistikk (flere språkfag, flere institusjoner)

Forskerskoler som har startet opp Intelligente detektorer Global helse/Internasjonal helse Integrert nevrovitenskap Språkvitenskap og filologi Marinbiologi

Forskerskoler under planlegging/i startfasen Middelalderstudier/antikkens kristendom (CMS/PROAK) Translasjonell kreftforskning (Med, Odont) Inflammasjon, mukosal immunbiologi og infeksiøse sykdommer (Med, odont, ---Marie Curie, Broegelman, m.m.) Menneskelig samhandling og vekst (Inst. for samf.psyk, Inst for utdanning og Helse, HEMIL, Bente Wold)

Andre aktuelle forskerskoler Enæring (UiB, NIFES, Helse Vest, NIFES, næringliv) Klima (UiB, Bjerknes, HI, Nansen, Mohn- Sverdrup) Petroleumsforskning (UiB industripartnere Klinisk medisin (UiB, Helse Vest/ Helse Bergen) Utviklingsforskning ( UiB ( SV/JUS/HF ), CMI –(demokrati/rettsstat/fattigdom/ forvaltning m.m.?)

Synliggjøring og markedsføring Innenfor det institusjonelle PhD-programmet kan det være behov for å synliggjøre fagområder for internasjonal profilering og rekruttering –Det må være en profilert og aktiv forvaltning ved Forskningsavdelingen Eksternt orientert Internt orientert –Web profilering –”PhD program of UiB” eller ” Graduate School of UiB” ??? Profilering gjennom av større tematiske vinduer for både forskerutdanningen og forskningen, eks –Problem at det fort blir gamle formelle grenser –Muligheter: Åpent for alle som fyller kravene til forskerskoler Noen større overgripende tematiske områder –Marint område? –Klinisk medisin?? –Teknologi?? –Samfunnsfag???????

Unngå ”vertikalisering” av PhD-utdanningen Forskerutdanningen skal ta utgangspunkt i gode og gjerne prioriterte forskningstemaer, –Med basis i gode forskningsmiljøer gjerne på tvers av fag- og fakultetsgrenser Ressursene, kursene og møteplasser tilgjengelige over hele institusjonen PhD-utdanningen vil gi muligheter til tverr- og flerfaglige oppgaver for institutt og fakultet utover disiplingrensene Styrke tilbud og samhandling ved UiB Faglig ”Generic skill”