Overgangsprosjektet – NY GIV

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Åsmund Sollien Schau og
Minoritetsspråklige søkere
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Læring på arbeidsplassen
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Samarbeid OT/NAV/skole
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Utskrift av presentasjonen:

Overgangsprosjektet – NY GIV Initiert av Kunnskapsdepartementet Kobling til ”OT/NAV –prosjektet” • Kobling til ”LOS-prosjektet” (BLD) • Kobling til ”Vurdering for læring” (Udir)

Premisser • Tar konsekvensen av den nære sammenhengen mellom faglige prestasjoner på u-trinnet og senere frafall i vgo • Gir de svakest presterende elevene etter 1.termin i 10.klasse en ny sjanse slik at de kan få fag- /svennebrev eller vitnemål i vgo • Tett oppfølging i 10.klasse og i videregående opplæring • Ekstra innsats for å utvikle grunnleggende lese-, skrive-og regneferdigheter

Premisser, forts Fylkeskommunene arbeider for å skape et bærekraftig, strukturert og målrettet samarbeid med kommunene for å sette elevene best mulig i stand til å gjennomføre videregående opplæring • 30-50% av den totale elevmassen på ungdomsskolene i fylket er grunnlaget første året Drammen og Kongsberg kommune i 2011. • Eskaleres til alle kommuner innen 2013

1. Tiltak rettet mot elevgruppa 1.1 Utvelgelse av elever • 10% svakest presterende etter 1.termin i 10.klasse i kommunen, dvs ca 70 elever i Drammen -kommunalt skjønn • IOP: må vurdere hva elevene har best nytte av • Minoritetsspråklige elevers plass? • Tilbud om deltakelse -informasjonsflyt i forkant - prosess

1.2 Opplæringen av elevene -innhold ”Tiltakene i prosjektet har som mål å øke elevenes motivasjon for, og evne til å gjennomføre videregående opplæring, blant annet gjennom en styrking av deres grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter. Det skal gjennomføres en intensiv opplæring som starter etter jul i 10. trinn, og som videreføres etter behov i overgangen til og i videregående opplæring”

1.2 Opplæring av elevene -organisering ”Departementet legger til grunn at omfanget på en slik intensivopplæring vil være på 8-10 timer pr uke fram til avslutning av skoleåret. Timene bør i størst mulig grad tas fra norsk, matematikk og engelsk/norsk fordypning i 10. trinn. Dersom dette er praktisk vanskelig, kan andre fag vurderes.” •Økonomi: ”De lærerressursene som er nødvendig for gjennomføringen av opplæringen vil være kommunenes ansvar.”

1.2 organisering, forts ”Det kan være flere måter å gjennomføre denne intensivopplæringen på. Den kan for eksempel organiseres som forsterket opplæring innenfor den vanlige klassen /gruppen med ekstra lærerressurser, eller elevene kan organiseres i egne grupper i den tiden intensivopplæringen gis. Departementet ønsker å prøve ut ulike modeller, og vil sørge for at ulike modeller kan gjennomføres innenfor regelverket, eller om nødvendig legge til rette for at slik opplæring kan gjennomføres som forsøk.”

1.4 Overgang fra 10.klasse til Vg1 • Tas inn i videregående opplæring på ordinær måte • Hvordan følge disse elevene gjennom sommeren? • Sommerjobb/-skole allerede første år evt. med relevans for valgt utdanningsprogram? • Før skolestart –førskole evt. i kombinasjon med sommerjobb? • Hvordan forberede vg-skoler som ikke er i prosjekt, men som får ”prosjektelever”? • Motsatt: Hvordan forberede vg-skoler somer i prosjekt, men som får elever som er i målgruppa fra ikke-deltakende kommuner?

2. Lærere • 1.år: norsk-og matematikklærere ved alle deltakerskoler tilbys et skoleringsopplegg • To lærere pr deltakende ungdomsskole og to lærere fra hver deltakende vgs (en norsk/en matematikk) • Spredningsarbeid innad på skolene • Felles skolering for ungdomsskole og videregående skole • Tre regioner – i alt mer enn 600 lærere • KD dekker alle utgifter til skolering, inkl vikarutgifter