Regjeringens navn på den nye skolereformen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
SkolebibliotekLøftet
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
SkolebibliotekLøftet
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
NY GIV FOR SKOLEBIBLIOTEKET STEINKJER 1. DESEMBER 2004 Jeg har en drøm I have a dream (Martin Luther King) Biblioteket skal være hjertet på skolen.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
En praktisk og teoretisk tilnærming
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Strategisk tenkning for undervisning
Prinsipper i opplæringen Læreplanverket Kunnskapsløftet - Samisk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
FIRST LEGO League i Molde ?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Journalistisk arbeidsmetode og Kunnskapsløftet. Det tabloide klasserom? Stord 7. mars 2008 ”Når nettene blir lange”
Bekkelaget skoles visjon:
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Rektor har fullt ansvar innen
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Videregående skoler i Skien
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Foreldremøte 28.mai førskoledag
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Skolebygging i Trondheim
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
UTDANNINGSREFORMENE Kilder:
Seniorrådgiver Jorunn Jensen HiO,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Opplæringa i skole.. skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida…
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Regjeringens navn på den nye skolereformen KUNNSKAPSLØFTET Regjeringens navn på den nye skolereformen

Utgangspunkt Oppfølging av St.meld. 30 (2003-2004) Kultur for læring (17.06.2004) Mål: Gjøre elevene i stand til å møte kunnskapssamfunnets utfordringer. Visjon: Skape en bedre kultur for læring Omfattende reform, i tid og innhold.

Grunnprinsipper Grunnleggende ferdigheter å kunne uttrykke seg muntlig å kunne lese å kunne regne å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne bruke digitale verktøy

Forpliktende grunnlag Læringsplakaten Inneholder 11 grunnleggende forpliktelser, som skal gjelde for alle skoler I følge Læringsplakaten skal skolen Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre.

Forpliktende grunnlag Stimulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet. Stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning. Stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse Legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene kan foreta bevisste verdivalg

Forpliktende grunnlag Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter Stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse. Bidra til at lærere fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge. Sikre at det fysiske og psykososiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring.

Forpliktende grunnlag 10 Legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foresattes medansvar i skolen. 11. Legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæringen på en meningsfylt måte. Læringsplakaten er et forpliktende grunnlag for skolens arbeid med opplæringen.

Viktige element i reformgjennomføringen Nye Læreplaner Fag- og timefordeling Kompetanseutvikling Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem Digital kompetanse Den kulturelle skolesekken Informasjon om Kunnskapsløftet

Utfordringer i Levanger Skolenes læringsarenaer Innholdet i skolen Kompetanseutvikling Brukerundersøkelser Vurderingshjul Foreldre-medvirkning Dialogarenaer

Utfordringer i Levanger Digital utvikling Tilsyn Samarbeid med vgs i Levanger Politisk medvirkning Den kulturelle skolesekken Lokalmiljøet med som læringsarena