Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Kommunal planstrategi.
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Planlegging og samfunnsutvikling
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Bystyrets forventninger og rammer Fornye og forankre bystyrets visjon, ambisjoner og strategier fra 2003/2007 Tilrette for en grunnleggende debatt om.
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Planstrategiverksted 25. januar 2012, Lillehammer
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Bærum kommune Landets 5. største kommune: innbyggere
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Planstrategi og planhierarki
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Samhandling for effektive planprosesser
Bærekraftig samfunnsutvikling
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Bærekraftig samfunnsutvikling
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Plankonferansen 11 desember 2014
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hva tenker staten om tverrfaglighet og samordning av planer?
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer Temadag om kommunal og regional planstrategi Samhandling og koordinering Roald Huseth 20 og 21 oktober 2011

Lovgrunnlag § 6-1. Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging «For å fremme en bærekraftig utvikling skal Kongen hvert fjerde år utarbeide et dokument med nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging. Dette skal følges opp i planleggingen etter denne lov og legges til grunn for statens deltaking.» Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 1. versjon ble fastsatt ved Kongelig resolusjon 24.06.2011 Note (101) Ved Daniel Rogstad. Noten er ny 28.09.2009. Bestemmelsen er ny, men følger opp det som har vært et mål og til dels er praktisert i de siste tiår. Regjeringen har utarbeidet rundskriv som grunnlag for fylkesplanleggingen, og har lagt fram stortingsmeldinger om den regionale og kommunale planleggingen og arealpolitikken, se også Ot.prp. nr. 32 s. 195 annen spalte. De samlede planpolitiske føringene antas å være et viktig grunnlag for, og korrektiv til, den lokale og regionale planleggingen. Det er opp til Regjeringen å bestemme den formelle statusen et slikt dokument skal ha, om det f.eks. skal drøftes av Stortinget på grunnlag av en stortingsmelding. Note (102) Dokumentet vil kunne gi forutsigbarhet som grunnlag for den statlige medvirkningen i den regionale og kommunale planleggingen.

Formål Peke på oppgaver og interesser som regjeringen mener det er viktig at fylkene og kommunene tar opp i sin planlegging for å sikre gjennomføring av nasjonal politikk i den kommende perioden. Forventningene vil være retningsgivende for avveininger ved utarbeiding av regionale og kommunale planer. Forventningene skal følges opp av statlige organer i deres medvirkning i planleggingen og vil gi økt forutsigbarhet for disse organers medvirkning. En klargjøring av regjeringens forventninger er samtidig ment å bidra til at planleggingen blir målrettet og ikke mer omfattende enn nødvendig.

Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging er et av flere virkemidler i plan- og bygningsloven med sikte på å formidle og ivareta nasjonale interesser og politikk i planarbeidet, og vil gjelde sammen med de andre virkemidlene. Forventningene er mer generelle enn statlige planretningslinjer og statlige planbestemmelser, som konkretiserer nasjonale hensyn på enkelte områder. Forventningene omfatter utvalgte tema og formidler ikke alle statlige interesser, oppgaver og hensyn som planleggingen skal ivareta, og som er forankret i forskrifter, stortingsmeldinger og rundskriv. Forventningene er avgrenset til planlegging etter plan- og bygningsloven.

Innhold Med utgangspunkt i at de nasjonale forventningene skal bidra til en planlegging for å fremme en bærekraftig utvikling, fokuserer de nasjonale forventningene som nå legges fram på følgende tema: - Klima og energi - By og tettstedsutvikling - Samferdsel og infrastruktur - Verdiskaping og næringsutvikling - Natur, kulturmiljø og landskap - Helse, livskvalitet og oppvekstmiljø (viser for øvrig også til nylig utgitt veileder om kommunal planstrategi)

Helse, livskvalitet og oppvekstmiljø (utdrag) Regjeringen forventer at: kommunene har oversikt over helsetilstanden i befolkningen og de faktorer som kan virke inn på denne. Folkehelseutfordringene inngår som grunnlag i arbeidet med kommunale planstrategier. kommunene gjennom planleggingen styrker faktorer som bidrar positivt til folkehelsen, og svekker forhold som kan ha negative helsevirkninger. utfordringer som følger av endringer i alderssammensetning og helsetilstand i befolkningen, blant annet som følge av en større andel eldre, inngår i arbeidet med kommunale planstrategier. kommunene gjennom planleggingen legger til rette for faktorer som bidrar til å fremme psykisk helse. kommunene legger til rette for fysisk aktivitet for hele befolkningen, blant annet ved å sikre grønne områder som er lett tilgjengelige og tilrettelagt for friluftslivsaktiviteter, idrett, lek og avkobling, og som er fri for forurensning og støy. kommunene tar hensyn til barn og unges oppvekstmiljø i planleggingen og sørger for involvering i planprosessene. kommunal planlegging bidrar til universell utforming av omgivelser og bygninger. nye miljø- og helseulemper i form av forurensning, støy, radon eller økt ulykkesrisiko forebygges ved planlegging av ny boligbebyggelse, institusjoner, næringsvirksomhet og infrastruktur, og at eksisterende problemer samtidig forsøkes fjernet eller redusert.

Hvilke planstrategier har vi fått til nå? Fosnes (kun planstrategi) Namsskogan (planstrategi og planprogram for kommuneplanens samfunnsdel) Verran (planstrategi og planprogram for kommuneplanens samfunnsdel)

Hvordan er planstrategiene bygd opp? Innledning/bakgrunn Analyse / utviklingstrekk Strategiske valg / mål for planarbeidet Planbehov/prioriteringer

Hvilke planer er prioritert og når ? Eksempel Namsskogan: Kommuneplan (samfunnsdel) 2009-2010 Beredskapsplan (Kriseplan og ROS) 2010 Arealplan 2011 Reguleringsplaner for tettstedene 2012

Hvilke planer er prioritert og når ? Eksempel Verran: Kommuneplanens samfunnsdel (2011-2012) Handlingsplan (rulleres årlig fra 2012) Personalpolitisk plan (2013) Temaplan idrettsanlegg og kulturbygg (2015) Kriseplan (rullering i 2012) Kommuneplanens samfunnsdel- og arealdel (2015-2016)

Analysearbeid og planstrategi Lite grunnlag å uttale oss når det gjelder innkomne kommunale planstrategier - vet litt mer fra analysearbeid som er gjort ifm. med kommuneplanens samfunnsdel Generelt lite vekt på analysearbeid i de mindre og mellomstore kommunene Mest fokus på demografiske data og særlig folketallsutvikling Behov for mer fokus på de tunge kommunale oppgaver eks. oppvekst, folkehelse og helse- og omsorgstjenester Viktig å ha fokus på planlegging og tilrettelegging for den befolkningen man har og som prognosene viser at man får, også om man ønsker å bli attraktiv for innflyttere

Ny folkehelselov og forholdet til plan Hva er helsetilstanden? jfr. ny folkehelselov §5 ”Kommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i befolkningen og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne.” ”Oversikten skal være skriftlig og identifisere folkehelseutfordringen i kommunen…” og §6: ”Oversikten etter §5 annet ledd skal inngå som grunnlag for arbeidet med kommunens planstrategi.”

Hvordan få oversikt over helsetilstand? Tematisk inndeling av hva som kan gi oversikt over helsetilstand: befolkningens sammensetning (alder, kjønn..) levekår (økonomi, utdanningsnivå, arbeid) Fysisk miljø (psyko)sosialt miljø levevaner (”livsstil”, personlige valg) helseutfall (risiko, sykdom, skade, død) Viktig å bruke HUNT-data, kostradata og kunnskap fra helse- og omsorgstjenesten i kommunen Helsedataprosjekt hos FMNT

Hva er kommunens store utfordringer? Kommunal planstrategi er viktig for å se på hva som er kommunens store utfordringer og hvilke planer det krever Eksempel på utfordringer: langt større rusbruk enn sammenlignbare kommuner mer fedmeproblem blant barn og unge enn andre kommuner gjør det svært dårlig på nasjonale prøver mangel på arbeidskraft med høy kompetanse Ser ut til å få svært mange pleietrengende om 10 år