Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Etikkutvalg for fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Nasjonal fagskolekonferanse om rapportering og kodeverk Rica Gardermoen Hotell Onsdag 10. februar 2010 Kl Hva.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Fagskolen Tinius Olsen Fagskolekonferansen V2011 Kongsberg
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Erfaringer fra siste års rapportering Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport NASJONALT.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Fagskoler i Extens Elin Bjertnes
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
1 Årskonferansen for RFF 2009 Revidering av planverket for teknisk fagskoleutdanning Ivar Lien.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Møte med referansegruppen for petroleum
FAGSKOLEUTDANNING.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Faglig ledelse, hva er det?
Kvalifikasjonsrammeverket
Kompetanse for framtiden
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Gjennomføring av tilsynet
Revidert læreplan i engelsk
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Gjennomgang av forslag til
Tone Milde Seniorrådgiver
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Revidert nasjonal plan, generell del

Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).

Kapittel 1 Titler er tatt ut og erstattet av navnet på sluttdokumentasjonen. (Dette er litt taktisk for å få på plass den engelske varianten som en håper å få innarbeidet.) Muligheten for å gå videre på en Bachelor er erstattet av en mer generell tekst. Opplæringsplaner er blitt til utdanningsplaner. 4 gamle «deskriptorer» er erstattet med 3 nye (EQF) Opptakskrav mer i tråd med NOKUTs forventninger. Vurdering av realkompetanse tatt med.

Kapittel 2 Åpner for hele omfangsspekteret 30 – 120 fagskolepoeng. Planstrukturmatrisen omarbeidet og slanket noe. Gjeldende termer er innført og gamle tatt ut.

Kapittel 3 Arbeidsformer er nå mindre detaljert, men supplert med læringsformer. Mappemetodikk har fått eget avsnitt på utsiden av Vurdering.

Kapittel 4 Noe endret tekst. Ny: Gjennomføring av vurderingsprosessen. Vurdering av hovedprosjekt noe omarbeidet tekst. Karakterbeskrivelsene nå like UH-sektoren. Minimum 2 uttrekkseksamener redusert til minimum 1.

Kapittel 5 Punkt om fagkoder er fjernet og koder omtales under kapittel 6 om dokumentasjon.

Kapittel 6 Dokumentasjon tilpasset med tanke på «grad». Kompetansebevis heter nå karakterutskrift. Nytt punkt om rapportering.

Gamle kapittel 7 og 8 fjernet Omhandlet fagkoder og alternativt løp.

Nytt kapittel 7 Regler for eksamensgjennomføring er omarbeidet noe.

Kapittel 8 Nytt kapittel som gir en kort innføring i maritim fagretnings krav og oppbygning.

Kapittel 9 Nytt kapittel som utdyper fagskolelovens omfangsbegrensinger. Spesielt aktuelt i forbindelse med kvalifikasjonskrav som for eksempel EKOM.

Kapittel 10 Nytt kapittel som omtaler fagskolen og kvalifikasjonsrammeverket.

Kapittel 11 Nytt kapittel som definerer begreper som er sentrale i fagskolen.

Gruppeoppgaver - Generell del 1. Hvordan brukes generell del i dag i forhold til planlegging av opplæringen på egen skole? 2. Hvordan gjøres generell del kjent for studentene ved egen skole? 3.Hvordan vil læringsutbyttebeskrivelsene bidra til å utvikle reflekterte yrkesutøvere? 4. Hvordan trekkes studentenes yrkeserfaring og tidligere kompetanse inn i læringsarbeidet ved egen skole? 5. Hvordan integreres logg og refleksjon i læringen?

Gruppeoppgaver - Generell del 6.Hvordan brukes mappemetodikk ved din skole i dag? 7.Om småprøver fortsatt brukes, hvordan blir disse vurdert? 8.Det er viktig å ivareta Nasjonal standard. Bør det utarbeides kvalitative karakterbeskrivelser for hvert enkelt emne i de fagspesifikke nasjonale planene? (Hva kjennetegner en A-prestasjon, en C-prestasjon og en E-prestasjon)? Lag eksempler. 9. Gruppas synspunkter på planutkastet.