Terje P. Hagen Senter for helseadministrasjon Universitetet i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsordninger
Advertisements

Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Det kommunale og det statlige barnevern
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Handlingsplan strategisk HR
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
”Samhandlingsreformen”
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Organisering av brukermedvirkning i Samhandlingsreformen
Poliklinisk ergoterapi
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Er vi forberedt på neste infeksjonskatastrofe? SHE-dag 24. Oktober -03 Synnøve Roald Underdir., Eieravd., Helsedep.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Eierskap og Eierstyring.
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Christian Grorud
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Senter for helseadministrasjon
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø.
26. august 2003 HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 2: Primærhelsetjenesten – historien og dagens organisering Terje P. Hagen.
18. august 2003 HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 1: Hovedtrekkene i helsesektorens organisering Terje P. Hagen Senter for.
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Er samhandlingsreformen god helseøkonomi? Jon Magnussen Nasjonale dekanmøtet 6 juni 2011.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Staten Har et overordnet ansvar Vedtar lover Gir informasjon Fører kontroll Har tilsynsoppgaver Driver bl.a.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Eierstyring og styringsbudskap Opplæringsdag Regionalt Brukerutvalg 7. januar 2016 Jan Eirik Thoresen Direktør for eierstyring (konst.)
Klare linjer Klare linjer i oppgavefordeling, ansvar og finansiering: Førstelinje, og grunnmuren i helsetjenesten, er primærhelsetjenesten Andrelinjen.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Velkommen til strategimøte
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Temasak - Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
3. Organisasjonsstruktur
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Terje P. Hagen Senter for helseadministrasjon Universitetet i Oslo HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 3: Spesialisthelsetjenesten – historien og dagens organisering Terje P. Hagen Senter for helseadministrasjon Universitetet i Oslo 2. september 2003

1) Nærmere om organisasjoner Arbeidsdeling hever produktiviteten gjennom spesialisering Spsialiserimng skaper koordineringsbehov Markedet og organisasjoner er institusjoner som skaper koordinering Koordinering i organisasjoner skjer gjennom autoritetsutøvelse

Typer av spesialisering Horisonal spesialisering Spesialisering i ”bredden” Etableres flere, likeverdige enheter med ulike arbeidsoppgaver Eks: Departementene, fakultetene, Prinsipper for hosisonaltal spesialisering Formål Funksjon Geografi Klient

Vertikal spesialisering Spesialisering i ”høyden” Etablerer flere enheter som ikke er likeverdige, men hierarkisk ordnet Eks: Departement – direktorat Stat – kommuner RHF – HF Argumenter for å flytte oppgaver ut Avlastning av sentrale organer Større selvstyre

Fra integrerte til kontraktsbaserte styringsmodeller Tilknytningsformer Hvordan sykehuset er koplet til overordnede organer Fristilling innebærer endring av tilknytningsform Fristilling kan forstås som en form for vertikal spesialisering Noen oppgaver legges ut Større selvstendighet til den fristilte virksomheten

Alternative tilknytningsformer Stat Forvaltningsorganer Egne rettssubjekt Brutto-budsjettert forvaltnings-organ Netto-budsjettert forvaltnings-organ Forvaltnings-bedrift Statsforetak Statsaksje-selskap Stiftelse I II III IV V VI Brutto-budsjettert forvaltnings-organ Netto-budsjettert forvaltnings-organ Kommunalt foretak Kommunalt selskap Interkommunalt selskap Aksjeselskap Stiftelse Kommune

Forvaltningsorganer Integrert del av stat/kommune Ikke eget rettssubjekt Styring gjennom budsjett og planer Styrer: Klart ansvar? Budsjettfullmakter varierer noe med modell nettobudsjettering vanligst

Selskapsmodeller selvstendige rettssubjekter, med egne styringsorganer og ansvar for egen økonomi. Stat/fylkeskommunen styrer gjennom kontrakter og fra eierposisjon (gjennom generalforsamling/foretaksmøte/årsmøte). direkte ansvar for selskapets økonomi er begrenset i AS-formen, men ikke i foretak. AS kan gå konkurs. AS kan ta opp lån, selskap må låne gjennom stat/fylkeskommunen

styring og kontroll fastlegges nærmere av lovgivningen som bestemmer forholdet mellom en bestemt type selskap og eieren. ansatte er ikke statstjenestemenn/ kommunale tjenestemenn, som regel egne tariffavtaler. Forvaltningslov og offentlighetslov gjelder i utgangspunktet ikke Modellen benyttes vanligvis når virksomheten må vanligvis skaffe sine inntekter i markedet. Statlige eller fylkeskommunale bevilgninger i form av tilskudd eller såkalte «kjøp» av tjenester eller produkter forekommer (Posten)

2) Hva er spesialisthelsetjenester? ”Spesialiserte” tjenester Basert på medisinsk spesialitet Som hovedregel institusjonsbasert Hovedkategorier Sykehustjenester Somatiske og psykiatriske tjenester, herunder rusomsorg og rehabilitering Medisinske laboratorietjenester og radiologiske tjenester I tillegg: Akuttmedisinsk beredskap Medisinsk nødmeldetjeneste, luftambulansetjeneste og ambulansetjeneste med bil/båt

3) Sykehusenes ”historie” 1900-40: Lokalpolitiske initiativene rådet grunnen i sykehusutbyggingen fragmentert eierskap små sykehus 1945-64: Former for samarbeidsordninger, særlig fylkeskommuner/byene/frivillige organisasjoner en viss funksjonsfordeling og spesialisering av sykehusene flere av fylkene fikk sentralsykehus i denne perioden. 1964-70: Byene innlemmes i fylkeskommunene (1964) Klarere funksjonsfordeling under større enheter

1970-2001: Regionalisering Sykehusloven av 1970: Økt nasjonal koordinering Økte nasjonale ressurser St meld nr 9 (1974-75): Bedre regional fordeling av ressursene - Forslag om rammefinansiering Bedre regionalt samarbeid Regionale helseplaner Regionsykehusene etableres LEON-prisippet: Økt vekst i primærhelsetjenesten

Langtidstendens: Færre sykehusenheter Økt grad av spesialisering De største og mest spesialiserte enhetene har vokst mest og tar en stadig økende andel av de samlede ressurser

4) Organisering av sykehusene Ulike typer av sykehus Sykehus vs funksjon Tilknytningsformer

Hierarki av sykehus Lokalsykehus uten akuttberedskap Elektive sykehus Lokalsykehus/fylkessykehus 3 avdelinger: Gyn/føde, medisin, kirurgi Sentralsykehus Bredt spekter av spesialiteter Regionsykehus/universitetsklinikker Også bredt spekter av subspesialiteter Forskning og utvikling Undervisning Spesialsykehus

Skillet mellom sykehustype og funksjon Universitetsklinikkene har også lokalsykehusfunksjoner Lands-, flerregionale og regionale fuksjoner Foretaksreformen (2002) utydeliggjør institusjonelle særtrekk ved at alle blir foretak (HF)?

Statlig driftsorganisasjon for spesialisthelsetjenestene Staten samler tre elementer: sektoransvaret (”sørge for”-ansvaret) sørge for helsetjenester for befolkningen omfatter også private sykehus/spesialister med avtale finansieringsansvaret eierskapet Dvs totalansvaret helsetjenesten

Omfang spesialisthelsetjenesten (somatikk, psykiatri, rusomsorg, rehabilitering, laboratorier, ambulanse, m.m.) følgende avklares senere: tannhelse barnevern ca 75 000 årsverk/ca 100 000 ansatte(2000)

To nivåer 5 regionale helseforetak (RHF) etablert ved særlov skal sørge for best mulig drift av offentlige helseinstitusjoner og kjøp fra andre sykehusene organiseres som hovedregel som foretak heleid av RHF opp til ledelsen i RHF om og evt hvor mange datterforetak som skal etableres

Hvordan skal styring skje? RHF og foretakene blir selvstendige rettssubjekter, med egne styringsorganer og ansvar for egen økonomi. Staten styrer fra eierposisjon gjennom foretaksmøtet, og ved kontrakter Opprettes styrer med regional forankring (inkl repr. fra universitet, forskning, tilsatte, m.m)

RHF har et overordnet driftsansvar for foretakene Foretakenes styre utgjøres av den regionale foretaksledelsen, samt andre

personalet ansettes i HF arbeidsgivertilslutning NAVO lønnssystemet vil antagelig bli reforhandlet etterhvert Forvaltningslov og offentlighetslov gjelder i utgangspunktet ikkefor selskaper, men skal gjelde her med visse unntak (bl a offentlighet om styremøtene)