WHO’s Ottawa-erklæring: Health promotion is the process of enabling people to increase control over, and to improve, their health. … an individual or group.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Advertisements

Psykisk helse – et ubrukelig og helt nødvendig begrep
AVLASTNING Melhus
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Hurra for deg som fyller ditt år...
Helse og sykdomsbegrepet
AKB-Pårørende en ressurs
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Lørenskog Idrettsforening
Nettverksmøter Eldbjørg Sande Spanne
SOSIAL KAPITAL.
eksempler på HMS-faktorer:
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Aktivitet på Mestringssenteret
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Mestring og forebygging av depresjon
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Ledelse er forandring Adm.dir. Idar Kreutzer Finans Norge.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Ledelse av samhandling
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Likeverdig tjeneste i palliasjon
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Vi er nærmere en løsning …….
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Miljø og folkehelse Sosial ulikhet Sektor og samarbeid.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Diabetes - Sykdommen som ble et symbol på nødvendigheten av omstilling og samhandling i helsetjenesten.
EiT Landsby.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Velkommen til foreldremøte
Fra valg til læring.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

WHO’s Ottawa-erklæring: Health promotion is the process of enabling people to increase control over, and to improve, their health. … an individual or group must be able to identify and to realize aspirations, to satisfy needs, and to change or cope with the environment. Health is, therefore, seen as a resource for everyday life, not the objective of living. Health is a positive concept emphasizing social and personal resources, as well as physical capacities. Therefore, health promotion is not just the responsibility of the health sector, but goes beyond healthy life-styles to well-being.

Ofte misforstått som festtale med fromme ønsker Spenningsforhold til forebyggende og kurativ medisin, som berører helsepolitikk og klinisk arbeid Metaforen med de druknende i innsjøen Farene med ”erstatnings-medisinen”: offer- forklaring, sykeliggjøring og kronisk avhengighet Richard Sennet: Den gjensidige respekt avhenger av at vi krever noe av våre medmennesker /deltagelse i dialogen om mestring

Det helsefremmende perspektiv Enkeltindivider og menneskelige fellesskap er i stand til å endre seg Alle er i stand til å ta ansvar for endringer Individer og fellesskap har ressurser til endring Frigjøre ressurser gjennom en respektfull dialog (respektere og forvente)

Et dialogisk og relasjonelt perspektiv Det handler om det som skapes når vi er sammen som medmennesker Det handler om de verdier vi forfekter og forhandler når vi er sammen Menneskelig utvikling handler om involvering og arenaer for slik involvering Alles kompetanse er velkommen – også legens

Også farer ved det helsefremmende perspektiv Medisinens omnipotens kan forsterkes I omnipotensen ligger også en fare for trivialisering og utmeldelse Forventningen om mestring kan oppfattes som en anklage Den medisinske kunnskap og (krav til) dokumentasjon kan forsvinne

Om familien som system Systemperspektivet: fra atomer til biosfære Individfokus eller systemfokus – en konstruert motsetning Kontekst-fokus vil være mer eller mindre relevant: Det terapeutiske triangel Én og én er tre: helheten er alltid mer enn delene Familien som dialogisk og kulturell enhet med verdier, helseatferd, relasjonskompetanse etc...

Familiens utvikling Hvilken livsfase befinner dere dere i? Hvilken livsfase befinner deres foreldre seg i? Utfordringer for helse og sykdom knyttet til omskiftninger i roller og livsbetingelser

Familiens utvikling forts... Ut av barndomshjemmet/ etablere et selvstendig liv Etablere parforhold og ekteskap Familien med småbarn Familien med ungdommer Redet tømmes Familien bestående av et eldende par

Familiens utvikling forts... Konflikter og uferdige prosesser knyttet til mestring av de ulike faser kan representere viktige stressorer i pasienters liv Kjernefamilien er ikke norm – aksept for ulike samlivsformer en viktig del av en tolerant og respektfull helsetjeneste

Hvordan arrangere en familie-/ nettverkskonferanse Familiemøter, ansvarsgruppemøter, møter med spesialisthelsetjenesten der familien eller familiemedlemmer deltar (tverrfaglig samarbeid) Redskap som er aktuelt stilt overfor helseproblem som tydelig affiserer familien Viktig som forebyggelse av ”triangulering” og foreldre-fiendtlighet eller ”syndebukk-prosesser”

Hvordan arrangere en familie-/ nettverkskonferanse De personer som er betydningsfulle i barnets liv inviteres, også den som ikke har den daglige omsorg Velg kontaktperson som inviterer til møtet Formulér hensikten med møtet på en måte som er konkret og uten (skjulte) anklager

Fem faser i en familiesamtale Hilse og skape kontakt og trygghet/ anerkjenne viktigheten av fremmøte Klargjøre formålet med møtet – hva tenker deltagerne om formålet Diskutere problemet – gi ordet til samtlige etter tur Identifisere ressurser og støtte Forhandle fram en plan og avtale oppfølging

Noen nyttige kommunikative ferdigheter Myndig som ordstyrer – fokus på ”dagsorden” og evt avbryte destruktive verbale konflikter/ be om at deltagerne snakker til deg som ordstyrer Desentrering Skille intensjon fra handling Redefinering