Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg - 14. februar 2013 kunnskap gir vekst www.forskerforbundet.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Innstegsstillingen i det norske karrieresystemet Svein Kyvik.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Masterstudiet i Farmasi
Opplæring for tillitsvalgte 28. september Opplæring for tillitsvalgte 28. september 2010 Program for dagen – Presentasjon av alle Informasjon.
Krav til pedagogisk bemanning
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
FOKUS Samfunnsfag – forenklet utgave
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.1 Fra høgskole til universitet kunnskap gir vekst
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Strategisk utdanningsutvalg Odd Arne Paulsen
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Juridiske aspekter ved anbefalinger Hege Johansen.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Fremtidens spesialsykepleiere
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Fysikkstudier ved Universitetet i Bergen
Om opprykk til førstelektor
Førstelektorprogram ved UiT
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Mer kunnskap – Bedre barnevern
Utskrift av presentasjonen:

Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst

Bakgrunn Grunnlag for høgskolelektor var tidligere - Cand.real, Cand.philol: 6 år + Ex.phil + ped.sem - en mer forskningsorientert grad (til ca. 1985) - Cand.scient: 5 års studium + ped.sem (til 2007) Grunnlag for høgskolelektor nå - master, gjerne etter 5 års studium, ped.sem inkludert På sikt anses master som grunnlag som lærer i grunnskolen En tenkte at for tilsetting i UH-sektoren ble en på sikt avkrevd dr.grad eller lignende

To aspekter: 1.Høgskolelektor med «gammel» utdanning eller tilsvarende kompetanse burde hatt en egen lønnsramme a la «Lektor med opprykk» i grunnskole og videregående opplæring 2.Har lektorer med masterutdanning tilstrekkelig kompetanse?

Rundskriv F «Høgskolelektor er normalt laveste stillingskategori for tilsetting i undervisnings- og forskningsstilling i høgskolesektoren» (s.4) Kvalifikasjonskrav (noe forkortet) 1.Høgere grads eksamen ved univ. eller høgskole 2.Forskningskvalifikasjoner utover hovedfag og/eller relevant yrkespraksis 3.Praktisk-pedagogisk utdanning eller undervisningserfaring

Forskrift nr 129 Forskrift om ansettelse og opprykk… Kvalifikasjonsgrunnlag høgskolelektor 1.Høyere grads eksamen ved univ. eller høgskole 2.Relevante forskn.erfaringer utover mastergrad og/eller relevant yrkespraksis og 3.Relevant praktisk-pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning

Ikke særlig skille mellom de to versjonene Forskningskravet er ikke endret eller forsterket etter ordningen fra 1995 Ingen formulering om hva som normalt vil være det laveste nivå for tilsetting i undervisnings- og forskerstilling ved verken univ. eller høgskoler

Konflikter Master ingen vitenskapelig utdannelse, men det skal drives forskningsbasert undervisning (dvs andres forskning!) Hvordan vurderes masterutdanninger, cand.scient og cand.real i ulike kommisjoner? Retningslinjer?

Arbeide for tilleggskrav? Før fast tilsetting, ha et krav om å gjøre et bestemt arbeid i løpet av en periode, f.eks. FOU eller undervisningsopplegg Stryke eller i det andre kriteriet: Relevante forskn.erfaringer utover mastergrad og/eller relevant yrkespraksis På sikt: Hvis høgskolelektoren overlever, vil det ikke være forskjell på kompetansen til en grunnskolelærer og høgskolelektor.

Takk for oppmerksomheten