Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAnne Endresen Endret for 9 år siden
1
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
2
Et innspill om forskning og høyere utdanning innen matematiske, naturvitenskapelige og teknologiske fag Fra Det nasjonale fakultetsmøte for realfag og Nasjonalt råd for teknologisk utdanning
3
Norge trenger topp kompetanse i naturvitenskap og teknologi Teknologisk utvikling er basert på grunnleggende naturvitenskapelig kunnskapservervelse. En langsiktig velstandsvekst vil skje som resultat av teknologiske nyvinninger. Høyt utdannet arbeidskraft har en nøkkelrolle. En kunnskapsnasjon er avhengig av sterke forsknings- og utdanningsmiljøer innen matematikk, naturfag og teknologi (MNT). Gode forskningsmiljøer innenfor disse fagene er avgjørende for å kunne møte utfordringer knyttet til energi, klima, mat og helse. MNT-fag er en viktig motor for innovasjon og næringsutvikling både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi må være internasjonale for at våre forskningsmiljøer og kunnskaps- bedrifter skal kunne følge med i den globaliserte kunnskapsutviklingen (absorpsjonsevne).
4
Utviklingen har gått i gal retning de siste 15-20 år I Det er for få søkere til høyere MNT-utdanning i forhold til behovet. NIFU-STEP har kartlagt et behov for minst 2500 nye PhD-kandidater tilhørende MNT-fagene innen år 2016. Med dagens produksjon ligger vi kun an til 1000. Antall heltidstilsatte lærere med fordypning innen realfagene er synkende. I 1998 var 52 % av realfagslærerne over 50 år. I 2006 har denne prosentandelen økt til 60 %. MNT-fagene er det eneste fagområdet innenfor UoH-sektoren som de senere år har opplevd en reduksjon i antall faste forskerstillinger innenfor FoU.
5
Utviklingen har gått i gal retning de siste 15-20 år II I tiårsperioden fra 1995 til 2005 har finansieringen av MNT forskning hatt den svakeste realveksten blant alle fagområdene i universitets-, høgskole- og instituttsektoren sett under ett. Doktorgradsstipend er sterkt underfinansierte for MNT-fagene og UHR har vist at prosjekter med betydelig IT bruk og/eller tung eksperimentell aktivitet er underfinansierte med 100 – 500 000 NOK/år. Det er for liten investering i vitenskapelig utstyr. Totalt for sektoren gikk 4% av de samlede FoU-kostnadene i 2005 til vitenskapelig utstyr. For MNT-fagene har det de siste 15 år vært en fallende andel. Dette er spesielt kritisk for MNT-fagene, hvor tilgangen på avansert vitenskapelig utstyr er avgjørende for å kunne drive god forskning.
6
Grunnleggende forskning må være fundamentet for all MNT-basert kunnskaps- og næringsutvikling Forskning Formidling/ profilering Undervisning Teknologi/ anvendelser Forsker- utdanning Fundament
7
Ressursforskyvning fra grunnleggende forskning mot undervisning og forskerutdanning. Formidling/ profilering Undervisning Forsker- utdanning Fundament Dette svekker MNT-basert kunnskaps- og næringsutvikling og dermed fundamentet for de nasjonale innsatsområdene. Forskning Teknologi/ anvendelser
8
Utviklingen kan snus gjennom en helhetlig satsning nå! Vi tror et bredt politisk flertall og et konkurransedyktig og kunnskapsbasert næringsliv ser verdien av å investere i en langsiktig kunnskapspolitikk. Vi foreslår en samlet satsing på forskning og høyere utdanning i form av en nasjonal dugnad. Kjernen i dugnaden er en MNT-pakke. Innebærer en generell styrking av forskning, høyere utdanning og forskningsbasert næringsutvikling frem mot ønsket nivå i 2018.
9
Forslag til en handlingsplan Tiltakene for å gjennomføre en MNT-dugnad kan deles i følgende hovedkategorier: Rekruttering (utdanning og forskerutdanning) Fag- og disiplinutvikling (forskning) Utstyr og annen infrastruktur (vitenskapelig utstyr) Samhandling med næringsliv Internasjonalisering
11
Profil på MNT-pakken Utdanningspakken bør ha en overvekt mot de eksperimentelt tunge fagene. Øke basisbevilgninger til UoH, bl.a. for å kunne rekruttere inn gode forskere – spesielt kvinner. Økt forskerrekruttering opp mot 2500 nye PhD, økt satsing på nærings PhD. Bevilgninger til vitenskapelig utstyr over institusjonenes budsjetter. til Forskningsrådet i form av programmer for avansert vitenskapelig utstyr og storutstyr. Viktig med insitamenter for forskningbasert nærings- og samfunnsutvikling.
12
Det har så langt vært mange utredninger, men lite bevilgninger……. Handlingsplanen må iverksettes raskt!
13
Hovedhensikt Gjøre spiralen for kompetanse positiv for realfag: Økt rekruttering og bedre kvalitet i opplæringen i realfag.
14
Det haster – nå! Erfaringer med endringer i forsknings- og utdanningssektoren de siste 20 år har vist at MNT-fagene stadig kommer ut som den tapende part. Har vi som nasjon råd til at denne utviklingen fortsetter? Vi ser frem til et samarbeid for å konkretisere MNT-pakken ytterligere. I rapporten ”Kunnskapsdugnad for verdiskaping” vises det til at dere politikere har et unikt finansielt handlingsrom i tiden frem til 2015. Bruk det!
15
Gi realfagene vind i seilene !!!! Realiteten: Nedskaler! Samfunnsoppdraget: Fortsett, oppskaler! MNT er rigget for mer – har stort potensial!
16
Tidsserier viser at en relativ MNT-nedgang har pågått over de siste 20 år
17
Ferske tall fra NIFU STEP viser en svakere realvekst for MNT enn de fleste andre fag også i perioden 03-05
18
Andelen fast FoU personale går ned i MNT fag (kilde NIFU STEP)
19
Behov for vitenskapelig utstyr Kartlagt behov for avansert vitenskapelig utstyr fordelt etter fagdisipliner. Kilde: Behov for vitenskapelig utstyr, databaser, samlinger av vitenskapelig materiale og annen infrastruktur, Norges forskningsråd 2004
20
Prosentvis andel til investeringer i vitenskapelig utstyr i perioden 1991 - 2005. (kilde NIFU STEP)
21
Studieplass helårsekv. kNOK (Forhold relativt SV-fag) HumanitiesSocial sciences Natural sciences Technology Denmark39.6 (1.3)30.5 (1.0)74.8 (2.5)86.3 (2.8) Sweden31.7 (1.0) 75.0 (2.4) Norway25.0 (1.0) 31.0 (1.25)
22
Studieplass helårsekv. kNOK (Forhold relativt SV-fag)
23
Søkere til realfag i videregående Økt søkning til realfagene fra 28,8 % i 2006 til 44,1 % i 2007. Men; studieforberedende program utgjør bare 32,4 % av alle elever i den videregående skolen. Mao kun 14,3 % av det totale antallet elever i videregående skole leser realfagene = en vekst fra 9,2 % til 14,3 %. I land vi bør kunne sammenligne oss med er i regelen andelen som leser realfag over 30 % og i Finland over 40 %. For mange alternativer som ikke er studieforberedende. For liten andel av de som studerer realfag går faktisk ikke videre med høyere realfagsutdanning. Kilde: Utdanningsdirektoratet
24
Søkere til realfag i videregående Økt søkning til realfagene fra 28,8 % i 2006 til 44,1 % i 2007. Men; studieforberedende program utgjør bare 32,4 % av alle elever i den videregående skolen. Mao kun 14,3 % av det totale antallet elever i videregående skole leser realfagene = en vekst fra 9,2 % til 14,3 %. I land vi bør kunne sammenligne oss med er i regelen andelen som leser realfag over 30 % og i Finland over 40 %. For mange alternativer som ikke er studieforberedende. For liten andel av de som studerer realfag går faktisk ikke videre med høyere realfagsutdanning. Nasjonalt ca. 9% nedgang i antall søkere til MNT-fag i perioden 2001-2006 Kilde: SSB Nasjonalt ca. 9% nedgang i antall søkere til MNT-fag i perioden 2001-2006 Kilde: SSB
25
Andel i alderen 24-64 med høyere utdannelse som har real- og ingeniørfagsutdannelse (2004). Kilde: OECD, Education at a glance 2007 [%] Liten andel realister med høyere utdanning i Norge
26
Heltidstilsatte lærere med fordypning innen realfagene (hovedfag, siv.ing., cand.mag., antall) Kilde: AAD (1998 og 2002), KS (2004-2006) Over 50 år: 1.10.98: 52% 1.10.02: 62% 1.12.04: 62% 1.12.05: 59% 1.12.06: 60%
27
Heltidstilsatte lærere med fordypning innen realfagene (hovedfag, siv.ing., cand.mag., %) Kilde: AAD (1998 og 2002), KS (2004-2006)
28
Heltidstilsatte lærere med fordypning innen realfagene (hovedfag, siv.ing., cand.mag., %)
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.