Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Advertisements

Ny hverdag - nye utfordringer
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Den autentiske læringsdialogen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Praksislærermøte GLSM-praksis
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hvordan kan vi bruke det?
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Åskollen skole Drammen
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
LMS - digital - et bredbånd rett til skogs. Premisser: Bygge videre på ideen om uteskole Basert på den aktive, utforskende elev Rettes mer direkte mot.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Helhet rundt dataprogrammer og innhold i prosjektbasert læring Bent Foyn Norsk Regnesentral.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Kvalitative og kvantitative metoder
DIGITAL VURDERING (P2): Evaluering av vurderingskvalitet:
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Underveisvurdering: Faglige samtaler i klasserommet B – Samarbeid
Internasjonalisering
Miljø for Masteroppgaven?
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon

Formål: Gjennomføre longitudinelle case-studier av bruken av en digital læringsressurs For å utvikle kunnskap om hvordan åpne web-baserte IKT ressurser virker inn på barns interaksjon, læring og holdning til undervisning

Fokuseringspunkter: Hvordan undervisningen organiseres (lærernes praksis og perspektiver, skolelederes syn på lærerrollen) Hvordan PC-medierte samtaler (også samtaler foran skjermen) kan kategoriseres Kontekstuelle forskjeller (for eksempel mellom skolelæring og biblioteklæring Integrering av barns ideer og tanker i læringsressursen Kjønnsforskjeller i elevenes bruk av ressursen

Teoretisk forankring: Sosiokulturell teori som gjør læring og utvikling til kulturbaserte, sosial prosesser Prosessene kommer til uttrykk gjennom samarbeid samtale problemløsning Kunnskapen er delt og forståelsen konstruert i kulturelt utviklede settinger

Hovedfokus: Elevenes samtaler foran PC- skjermen Hvordan mening blir mottatt, fortolket og produsert når elever gjør erfaringer med en web-basert læringsressurs

Inspirasjonskilde: SLANT-prosjektet (Spoken Language And New Technologies) Kontakt med Neil Mercer, Open University De tre samtalekategoriene: tvistesamtalen (”disputational talk”) den kumulative samtalen (”cumulative talk”) den utforskende samtalen (”exploratory talk”)

Medieverktøy: Norskverkstedet relativt åpen tekst som er hyperorganisert og interaktiv (

”Exploratory talk and reasoning” Relevant i forhold til PISA-undersøkelsens vektlegging av problemløsningsstrategier ”Exploratory talk is that in which partners engage critically but constructively with each other´s ideas”

Design og metode To skoler i Bergensområdet og to i Oslo- området Samarbeid med Deichmanske bibliotek Lærersamarbeid Våre case-studier vil være dels komparative, dels komplementære