Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon
Formål: Gjennomføre longitudinelle case-studier av bruken av en digital læringsressurs For å utvikle kunnskap om hvordan åpne web-baserte IKT ressurser virker inn på barns interaksjon, læring og holdning til undervisning
Fokuseringspunkter: Hvordan undervisningen organiseres (lærernes praksis og perspektiver, skolelederes syn på lærerrollen) Hvordan PC-medierte samtaler (også samtaler foran skjermen) kan kategoriseres Kontekstuelle forskjeller (for eksempel mellom skolelæring og biblioteklæring Integrering av barns ideer og tanker i læringsressursen Kjønnsforskjeller i elevenes bruk av ressursen
Teoretisk forankring: Sosiokulturell teori som gjør læring og utvikling til kulturbaserte, sosial prosesser Prosessene kommer til uttrykk gjennom samarbeid samtale problemløsning Kunnskapen er delt og forståelsen konstruert i kulturelt utviklede settinger
Hovedfokus: Elevenes samtaler foran PC- skjermen Hvordan mening blir mottatt, fortolket og produsert når elever gjør erfaringer med en web-basert læringsressurs
Inspirasjonskilde: SLANT-prosjektet (Spoken Language And New Technologies) Kontakt med Neil Mercer, Open University De tre samtalekategoriene: tvistesamtalen (”disputational talk”) den kumulative samtalen (”cumulative talk”) den utforskende samtalen (”exploratory talk”)
Medieverktøy: Norskverkstedet relativt åpen tekst som er hyperorganisert og interaktiv (
”Exploratory talk and reasoning” Relevant i forhold til PISA-undersøkelsens vektlegging av problemløsningsstrategier ”Exploratory talk is that in which partners engage critically but constructively with each other´s ideas”
Design og metode To skoler i Bergensområdet og to i Oslo- området Samarbeid med Deichmanske bibliotek Lærersamarbeid Våre case-studier vil være dels komparative, dels komplementære