Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.1 Fra høgskole til universitet kunnskap gir vekst www.forskerforbundet.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Demensplan 2015 Den gode dagen.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Studieforberedende utdanningsprogram
Høsten 2011 Laget av Gunvor Lund Solvang og Svein Einarsbøl
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Kommunen og samhandling - utfordringer
RESSURSTJENESTEN.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Toppskolering AOFs tilbud.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Hva er utfordringen? Innlegg på dialogmøte arrangert av Fagerbergutvalget 31 mai 2010 av Advokat Christian Hambro.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Opplæring for tillitsvalgte 28. september Opplæring for tillitsvalgte 28. september 2010 Program for dagen – Presentasjon av alle Informasjon.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Emnenes betydning i budsjettprosessen – Studieutvalget Kjetil Hellang - Økonomiavdelingen.
Budsjett konsekvenser KULTUR: Kulturell skolesekk – positivt Noe økt aktivitet på kultur- og musikkskolen Noe reduksjon på øvrig aktivitet, for.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
FOND TIL ETTER- OG VIDEREUTDANNING AV FYSIOTERAPEUTER Treårsperioden
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Diabetesforbundet – en organisasjon som teller
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Student i ”moden” alder
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Forkurs, TRES og Y-veien
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Bruk av universitetslektorer ved UiT Utvidet ledermøte , sak
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Kommersialisering av forskningsresultater
Det integrerte universitetssykehuset
Førstelektorprogram ved UiT
Om førstelektorprogrammet
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.1 Fra høgskole til universitet kunnskap gir vekst

17. aug. 2 Tiltak for forsking og utviklingsarbeid ved Universitetet i Agder? Alle fast tilsette i vitskaplege stillingar ved Universitetet i Agder har plikt til å drive forskings- og utviklingsarbeid og treng derfor å ha avsett tid til dette. Med avsett tid til forsking (-s og utviklingsarbeid?) følgjer krav om dokumentert publisering/kunstnarleg produksjon. Vi mangler mill pr. år over statsbudsjettet Setter av driftmidler til fond

Høgskolelærer213,76 % Universitetslektor18833,63 % Førstelektor6812,16 % Førsteamanuensis13924,87 % Forsker61,07 % Prosjektleder132,33 % Høgskoledosent20,36 % Dosent10,18 % Professor12121,65 % 559

Dr grads programmer Språkvitskap Litteraturvitskap Religion, etikk og samfunn Utøvande rytmisk musikk Informasjons- og kommunikasjonsteknologi Matematikkdidaktikk Mekatronikk Internasjonal organisasjon og leiing Informasjonssystem Offentleg administrasjon Folkehelse 17. aug. 5

Økonomi Utvikling av nye masterprogrammer koster penger – ikke friske midler Utvikling av nye dr grads programmer koster penger – ikke friske midler Tjener penger på batchelor nivå Taper penger på en del master tilbud Taper penger på dr grads programmer Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.6

Press på arbeidsplaner En av malene tidligere var: 10 stp = 4 timer F*faktor t Ø* faktor 2 i 15 uker = 360 timer og tillegg for studenter over 30 og eksamen. Nå opptil hvert fakultet de fleste 280 timer – 230 timer 13 ukers semester for å spare timer Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.7

Arbeidsplan Et arbeidsår1687,5 t Faglig oppdat 10 %169 t Adm70 t Rest1448,5 t Antall fag (280 t/fag)5 – fag med 10 st p ???????? Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.8 Problem med AML og 37.5 t/uke Kan forberedelser gjøres om sommeren og i undervisn frie perioder

Konsekvenser? En konskevens av likestilling av F och U menar vi är att det måste skapas system för dokumentation, publicering og formidling av arbete och resultat från utvecklingsarbete som motsvarar det vi nu har för forskning. Vi ser det som naturligt att på samma sätt som forskning förväntas bidra till innovation och värdeskapande så bör utvecklingsarbete göra det. En sådan påverkan kan endast ske om utvecklingsarbete evalueras, dokumenteras och att rapporter om det publiceras. Former för sådan publikation och kriterier för kvalitet på den bör utarbetas. Det krever endring av budsjettmodeller og meriteringssystem

Aktiviteter I tillegg til undervisning skal vi bedrive Forskning – budsjettmodell - raporteringssystem Utvikling – mangler i budsjettmodell Formidling - mangler i budsjettmodell Hvem skal ha forskningstid Styret har vedtatt at forskningstid skal gis på bakgrunn av levering Andre mener at kun forskerutdannede skal ha forskningstid Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.10

Forskningstid Hva er rimelig publisering pr ansatt: Gjennomsnitt universiteter 2007: 1.2 pp (uten stip) Gjennomsnitt statlige høgskoler : 0.7 pp Gjennomsnitt vit høgskoler : aug.11 50/50 problemet – styrevedtak Alle har krav på 10 % 2 DBH poeng i snitt hvert år de siste 3 år har krav på 50/50 Forskningstermin avvikles Fakultet og instituttleder tildeler forskningstid. – dokumenteres ved publisering

Undervisningsstillinger?? Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.12 Universitetslektorer reine undervisningsstillinger. kombinerte stillinger krav til faglig aktivitet - forskningsbasert undervisning. 1. lektor Er 1.stillinger likeverdige Hva skal vi bruke 1. lektorer til Vil de dø ut? Er det et opprykk å gå fra 1. lektor til 1. amanuensis Hva med dosentkoden?