GNU Science A Bergartenes kretsløp
tirsdag 12. november 12.00 Intro 10 minutter: Hva skal de i del 1 og pålogging 12.10-12.25: Del 1 – presentasjon av leksa 12.30-12.55: Del 2 -Samarbeid: Lage en side om forvitring 12.55- 13.05: Modellen – bergartenes kretsløp (oppsummering) 13.05-13.10: 5 min intro til del 3 13.10: Blogg
Lekse til i dag Du skal før neste time lære deg og kunne forklare følgende ord: De norske elevene skal (muntlig) forklare de danske elevene: - Hva er en flyttblokk? Tips! Dere må finne ut hva dette er på dansk! De danske elevene skal (muntlig) forklare de norske elevene: Hva er porfyr? Gi noen eksempler.
Danske elever forteller norske elever hva porfyr er Arbeid i gruppene - del 1 Danske elever forteller norske elever hva porfyr er Norske elever forteller danske elever hva flyttblokk er Jeg tror at elevene må ha endrede tilganger til bloggen for å få gjort dette. De har kun i dag forfattertilgang. Litt usikker på om de har lov til å opprette sider. Dette MÅ vi få sjekket før tirsdag.
Del 2 Lag en side om Forvitring. Svar på spørsmålene i fellesskap. De norske elevene skriver inn på siden i bloggen.
MÅL: - å forstå modellen «Bergartenes kretsløp» og kunne forklare begrepene for hverandre. Elevene må få tilgang til jpg-versjonen av denne modellen slik at de kan bruke den til sin blogg/presentasjon
Arbeid i gruppene – del 3 - Blogg (husk å skrive i sammenhengende tekst som gir mening uten spørsmålene) Hvor langt kom dere med oppgaven i del 2? Hva fikk dere gjort? Har dere noen spørsmål? Er det noe dere lurer på? Se på hypotesen dere skrev 5. november. Har dere endret mening? Hvorfor tror dere nå at det finnes stein fra Norge i Danmark? Skriv årsaken inn i bloggen.
Evaluering av perioden. Prøve om hva de har lært Etterarbeid Evaluering av perioden. Prøve om hva de har lært Gjøre ferdig ev. blogginnlegg