KVALITETSSIKRING AV SÅRBEHANDLING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Hverdagsrehabilitering
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Selvdialysesenteret Sykepleier Elisabeth S. Hoel
Tilpassede helsetjenester
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Nettverksmøter Eldbjørg Sande Spanne
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
«Sygepleie forbliver ligesom keiserens nye klæder usynlige
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
PRINSIPPER FOR SÅRBEHANDLING Porsgrunn 22 september 2011 MARIANNE LINDGREN SÅRSYKEPLEIER MEDICUS SYKEPLEIESENTER, SKIEN.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Undervisning om Joyce Travelbee
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
”Med hodet over vannet…”
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Tuberkulosekoordinators erfaringer
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering
Barn som pårørende.
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Samhandling Samhandlingsutvalg – Kommuner og Helseforetak Nasjonalt Pilotsykehus.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Barn som pårørende.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Trygghet Anne Lise Holm.
Samarbeid med familien
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Vurderingskompetanse et kurs om klinisk blikk og ansvar Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner høsten 2015 Arr: Kommunehelsesamarbeidet Drammensområdet.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Mulighetene for en videreutdanning
Hydrocephaluspoliklinikken
Journalføring.
Etikk Læren om rett og galt.
Hvordan møte pårørendes behov?
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Likeverdige helsetjenester for eldre
Migrasjonshelse, rådslag 2
Brukere for bedre helse
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
hvordan kan det gjennomføres?
Fra kunnskap til handling
Kapittel 1 SAMSPILL.
Utskrift av presentasjonen:

KVALITETSSIKRING AV SÅRBEHANDLING MARIANNE LINDGREN SÅRSYKEPLEIER MEDICUS SYKEPLEIESENTER, SKIEN

HVA STYRER VÅR HVERDAG. Kommunehelsetjenesteloven. Helsepersonelloven HVA STYRER VÅR HVERDAG ? * Kommunehelsetjenesteloven * Helsepersonelloven * Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere

. Forskningsbasert kunnskap kunnskap Kunnskapsbasert praksis Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning

KOMPETANSE – HVA ER DET? Teoretisk Yrkesspesifikke kunnskap ferdigheter Personlig kompetanse ” Behandlingen av pasienter med sår får best resultat hvis pleien hviler på et fundament av kunnskap og interesse.” Christina Lindholm, 2004

Forutsetninger: - kunnskap om anatomi, sårhelingens fysiologi og patofysiologi - evnen til å legge puslespillet av faktorer som kan påvirke sårhelingen for den enkelte pasient - kunnskap om tilgjengelige behandlingsmetoder og kontraindikasjoner - teknisk dyktighet som bygger på øvelse og ”følelse” - respekt og forståelse for pasientens totale situasjon og muligheter - evnen til å kommunisere og oppmuntre - lydhørighet for smerte, sorg og oppgitthet

SÅRDIAGNOSE

SYKEPLEIEDOKUMENTASJON Ansvarlig sykepleier/vernepleier: - førstegangsvurdering av pasienten - behandlingsplan mål og delmål - undervisning og informasjon til pas.+pårørende - samordning av øvrige pleiere SYKEPLEIEDOKUMENTASJON sikrer KONTINUITET

PASIENTUNDERVISNING Pasientundervisning bygger på en gjensidig kommunikasjon, ikke på en oppramsing av fakta ! Formidle forståelse for sykdomstilstanden og å forsikre seg om pasientens medvirkning i behandlingen! At pasientene får kunnskaper og aktivt engasjerer seg for å motvirke helingshemmende faktorer, kan gi store behandlingsgevinster ! Christina Lindholm, 2004