Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

EIKLI SKOLES PLATTFORM
I.
15 Notater og markeringer i teksten
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra prøving og feiling til
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Veiledning av elever / lærlinger
Kilder: Manus og forelesninger om autogen trening Philip Dammen
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Det gode Det rette Det rettferdige
Coachende kursholder Rolf Haugen Norges idrettsforbund.
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Skaperen, ordneren og danseren
Dokumentasjon av en prosess
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Noen refleksjoner rundt Høyere enn himmelen av Klaus Hagerup
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
- Verdsettende ledelse
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Avdeling for sosionomutdanning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
SAMSPILL I KREATIVE PROSESSER
10 Superlesing.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Motivasjon i arbeidsforhold
Grunnleggende pedagogikk,
Og.
Opprettholdende faktorområder
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Problemløsning.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
«Det sympatiske mennesket»
Denne slide fungerer sånn:
Utskrift av presentasjonen:

Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse

4 ELEVFELLER Utydelighetsfellen Utydelighetsfellen Passivitetsfellen Passivitetsfellen ”Stunt”-fellen ”Stunt”-fellen Klisjèfellen Klisjèfellen

UTYDELIGHETSFELLEN Eleven raser igjennom teksten Eleven raser igjennom teksten Mangler nyanser, rytme og pauser Mangler nyanser, rytme og pauser Mangelfull stemmebruk, diksjon og projeksjon Mangelfull stemmebruk, diksjon og projeksjon

PASSIVITETSFELEN Eleven står eller sitter i ro på et punkt i rommet Eleven står eller sitter i ro på et punkt i rommet Eleven mangler energi i uttrykket Eleven mangler energi i uttrykket Eleven ”trekker seg” i forhold til publikum Eleven ”trekker seg” i forhold til publikum Eleven takler ikke uforutsette ting på scenen Eleven takler ikke uforutsette ting på scenen Eleven driver ikke seg selv eller de andre videre Eleven driver ikke seg selv eller de andre videre

”STUNT”-FELLEN Eleven ”kaster seg ut i det” og er tilsynelatende fantastisk Eleven ”kaster seg ut i det” og er tilsynelatende fantastisk MEN eleven kan ikke gjenta dette med presisjon fordi ”suksessen” ikke bygger på forberedelse MEN eleven kan ikke gjenta dette med presisjon fordi ”suksessen” ikke bygger på forberedelse Medspillerne fins ikke. Medspillerne fins ikke. Grunnlaget for refleksjon etterpå blir derfor tynt. Grunnlaget for refleksjon etterpå blir derfor tynt.

KLISJÈFELLEN Eleven tar fantasiløse og opplagte valg Eleven tar fantasiløse og opplagte valg Eleven illustrer det som sies i stedet for å fylle det Eleven illustrer det som sies i stedet for å fylle det Eleven har et overflatisk forhold til tekst og/eller konsept. Eleven har et overflatisk forhold til tekst og/eller konsept. Eleven tør ikke utforske andre muligheter Eleven tør ikke utforske andre muligheter

2 tilnærminger for å unngå disse fellene Faglige grep Faglige grep Pedagogiske og psykologiske grep Pedagogiske og psykologiske grep

Faglige grep Grundig analyse og gode diksjonsøvelser Grundig analyse og gode diksjonsøvelser Få elevene med på laget, gi dem ansvar Få elevene med på laget, gi dem ansvar Repetisjon, gjøre det om igjen og om igjen og om igjen Repetisjon, gjøre det om igjen og om igjen og om igjen Strukturert improvisasjon Strukturert improvisasjon Projeksjonsøvelser Projeksjonsøvelser

PEDAGOGENS MULIGHETER OG FELLER Veileder – Regissør Katalysator - Diktator Kritisere – Stimulere, bekrefte og rose

En mulig god sirkel Katalysator Veileder Stimulere, bekrefte og rose

En ”ond” sirkel Regissør Diktator Kritisere

HVA TRENGER ELEVEN SOM SOSIALT VESEN? TRYGGHET TRYGGHET BLI SETT OG HØRT BLI SETT OG HØRT BEKREFTELSER BEKREFTELSER UTVIKLE SEG UTVIKLE SEG GJØRE NYE OPPDAGELSER GJØRE NYE OPPDAGELSER Jmf. Eriksons Identitet - Rolleforvirring

POSITIV FEEDBACK Inspirere, alltid løfte frem det som er bra Inspirere, alltid løfte frem det som er bra ”Bake inn” kommentarene om det som skal jobbes videre med ”Bake inn” kommentarene om det som skal jobbes videre med Utstråle troen på at alle kan utvikle seg, at alle har mer på lager Utstråle troen på at alle kan utvikle seg, at alle har mer på lager ”Jeg ser ikke hva du har tenkt eller vil her, kan du vise meg tydeligere på scenen hva du vil her” i stedet for ” dette var utydelig eller dårlig”. ”Jeg ser ikke hva du har tenkt eller vil her, kan du vise meg tydeligere på scenen hva du vil her” i stedet for ” dette var utydelig eller dårlig”.

FLEKSIBILITET PRØVETIDEN PRØVETIDEN ÅPNE OPP Katalysator-rollenVeilederenStimulere RETT FØR OG UNDER FORESTILLINGS-PERIODEN RETT FØR OG UNDER FORESTILLINGS-PERIODEN RYDDE OPP RYDDE OPP OG STRAMME INN OG STRAMME INN Regissør-rollen Regissør-rollen Diktatoren Diktatoren Kritisk blikk Kritisk blikk