Www.moreaksen.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Leverandørnett Ormen Lange - LOL
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Møreaksen - et samlet fylke
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
Landbrukskriteriet, og finansiering av landbruksforvaltning
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
1 Om Norsk Finansbarometeret 2011 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Norsk Hydros konsekvensutredning (KU) –forutsetter aktivt engasjement fra næringslivet Gass-ROR (6 kommuner i Romsdal) –vedtatt strategiplan for Ormen.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Leverandørnett Ormen Lange
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Spillemidler til idretts-, nærmiljø og friluftsanlegg. Høstseminar 2011 – Asker idrettsråd.
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.


Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Statusoppsummering Seismiske målingar. Traséval. Kostnadsberekning. Status i forhold til finansiering: * Endelege vedtak i kommunar og fylke. * Statlege.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Utgreiing av kommunestruktur
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Langtidsplan og budsjett
Investering og finansiering INEC 1800
Fv Bustneslia Rana kommune
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Antall stemmer fordelt på kommune
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Antall stemmer fordelt på kommune
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

www.moreaksen.no

Fordeler ved Møreaksen Fergefri forbindelse mellom Ålesund, Molde og Kristiansund. Mer robust bo- og arbeidsmarkedsregion. Grunnlag for økt næringsvirksomhet. Ormen Lange åpner nye næringsperspektiv. Bind fylket sammen. Fastlandssamband for Aukra og Midsund.

Målsetting Møreaksen skal være et prioritert prosjekt ved rullering av NTP i 2009, dvs. for planperioden 2010 - 2019. En slik prioritering kan gjøre det mulig å starte opp prosjektet tidlig i neste NTP-periode, forutsatt at den statlige andelen kan forskotteres.

Alternativer - Julsundet Alternativ 1: Ren tunnelløsning med undersjøisk kryss. Alternativ 2: Bro mellom Gossen og Otrøya. Tunnel til fastlandet. Alternativ 3: Bro mellom Gossen og Otrøya. Bro over Julsundet.

Status - Julsundet Gjennomført grunnundersøkelser som danner grunnlag for trasevalg. Investeringskostnad beregnet av Statens Vegvesen (1.169 mill). Beregninger av inntektsgrunnlag/trafikkanalyse. Tunnellengde til fastlandet = ca. 9,4 km. Stigning = maks 8%. Total tunnellengde = ca. 13,3 km. Største dybde = ca. 290 m.

Alternativer - Midfjorden Alternativ 1: Tunnel fra Dryna til Brattvåg eller Helland. Alternativ 2: Tunnel mellom Midsund og Ørsneset.

Antatt tunnellengde Dryna - Brattvåg/Helland = ca. 6 km. Status - Midfjorden Gjennomført begrensede grunnundersøkelser. Må gjennomføre seismiske undersøkelser for å bestemme trasevalg. Antatt tunnellengde Dryna - Brattvåg/Helland = ca. 6 km. Maks dybde = ca. 220 m. Kostnad = ca. 5-600 mill.?

Arbeidet videre Dagfinn Kleppe - prosjektkonsulent Hovedoppgaver: Seismiske undersøkelser i Midfjorden, trasevalg Avklaring av løsning i Julsundet Trafikkundersøkelser Konsekvensutredning og nødvendige planer Finansieringsplan Informasjonsarbeid/politisk arbeid.

Finansiering av prosjektarbeidet Selskapet har pr. i dag ca. 1,5 mill. (kompensasjonsmidler fra næringslivet i Aukra og Midsund). Aukra og Midsund kommuner har gitt selskapet et ansvarlig lån på ca. kr 1,9 mill. Er benyttet til grunnundersøkelser (2003/2004). Regionalt utviklingsfond. Utviding av aksjekapitalen i Møreaksen AS - behov på 6-10 mill. for å gjennomføre nødvendig arbeid de neste 3 årene (emisjon i løpet av våren).