Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fv Bustneslia Rana kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fv Bustneslia Rana kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fv. 12 - Bustneslia Rana kommune
Forprosjekt – Utredning av alternative løsninger for å bedre trafikkavviklingen i Bustneslia

2 Forprosjektet er en bestilling fra Nordland fylkeskommune
Bestilling: Utrede alternative løsninger for å bedre trafikkavviklingen på fv. 12, Bustneslia i Rana kommune Forprosjektet presenter fem alternativer Alle alternativer oppfyller minimumskrav i håndbok N100 (Hø2) med tanke på stigning, bredde og kurvatur innenfor sine start- og sluttpunkt. Alle alternativene er gjennomførbare, med noe ulike utfordringer med anleggsgjennomføring

3 Alternativ A: Ny veg i dagens trasé
Maks stigning 8 %. Trafikkavviklingen i byggefasen vil være utfordrende. Regnes som et lite fremtidsrettet alternativ

4 Alternativ A2: Ny veg i stigning på østsiden av Bustneslia
Maks stigning 8 %. Trafikkavviklingen i byggefasen vil være utfordrende. 5,3 km av strekningen Nyvoll-Sletten utbedres ikke i dette alternative Regnes som et lite fremtidsrettet alternativ

5 Alternativ B: Lang tunnel
Ca. 4,1 km tunnel Ved denne løsningen vil stigningsproblematikken i Bustneslia vil være løst. Stigning på ca. 7 % ved Sletten, men dette gjelder for alle alternativer

6 Alternativ C: Kort tunnel og ny veg i dagens trasé
Tunnel forbi de mest problematiske stigningene i Bustneslia Ca. 2 km tunnel Ny veg i dagens trasé på den resterende strekningen mellom Nyvoll og Sletten.

7 Alternativ C2: Kort tunnel og ny veg med tilknytning til eksisterende veg
De mest problematiske stigningene i Bustneslia være fjernet Ca. 4,1 km av strekningen Nyvoll – Sletten utbedres ikke

8 Usikkerhetsfaktorer Det er ikke er avklart hvor overskuddsmasser skal deponeres. Deponering av overskuddsmasser kan få store konsekvenser for landskap, vegetasjon og fauna samt at det kan få betydning for kostnadene. Det er ikke gjennomført grunnundersøkelser, fjellkontrollboring eller geofysiske undersøkelser og det er derfor også knyttet usikkerhet til fjell- og løsmasseforhold.

9 Mengder Alternativ A Alternativ A2 Alternativ B Alternativ C
Sum masser (uam) 483 834 m3 139 858 m3 640 697 m3 664 179 m3 365 466 m3 [1] Summen av jordskjæring + fjellskjæring – fylling Uam: utførte anbrakte masser, også kalt “løse” masser

10 Kostnader 200-800 mill.kr (+-40 %) Kostnad/mill. kr. Alternativ A:
Kostnad/mill. kr. Alternativ A: Ny veg i dagens trasé Alternativ A2: Ny veg i stigning på østsiden av Bustneslia Alternativ B: Lang tunnel Alternativ C: Kort tunnel og ny veg i dagens trasé Alternativ C2: Kort tunnel og ny veg med tilknytning til eksisterende veg mill.kr (+-40 %)

11 Vegen videre… Kost- /nyttevurdering Involvering av kommuner/næringsliv
Se nærmere på det deponiutfordringer Fylkestingsak til høsten


Laste ned ppt "Fv Bustneslia Rana kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google