SØKNADSKONTORET Historikk:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Fritt Brukervalg Makt og avmakt innen hjemmetjenestene
AVLASTNING Melhus
Elektronisk samhandling
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Henning Mørland bydelsoverlege Bydel Sagene
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
TILDELING AV TJENESTER
Ellen Kopstad Tjenestekontoret Arendal kommune 23. April 2009
Samhandling i Indre Østfold
Bosetting Nina Gran.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
”Samhandlingsreformen”
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Boligbrua og værestedet Stovner
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
barn og unge med funksjonshemming
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
Rådgiver hos Fylkesmannen og Helsetilsynet i Aust-Agder
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
Studieadministrativ dag
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
Oslo kommune Bydel Grorud
De nye hjemmetjenestene – langt mer enn hjemmeomsorg
Velkommen til Tilsynsutvalgopplæring
ÅRVOLL DAGSENTER Tilsynsutvalg
Kommunehelsestjenesten i Oslo
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
BESTILLERKONTORET Pårørendeskole
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Økonomiplanseminar SNK 8.mars 2006 ØKONOMIPLANSEMINAR SNK 8. MARS 2006 UTFORDRINGER I PLEIE- OG OMSORGSTJENESTENE VERDAL KOMMUNE.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Sammen er vi best!.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Tjenester, koordinering og samarbeid om barn og unge med habiliteringsbehov Bydel Grorud.
PRESENTASJON strategiseminar
Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.
Orientering og oppfølging av forsøksprosjekt for bestilling og samordning av TT fritidsreiser PRØVEPROSJEKT BYDEL ØSTENSJØ OG BYDEL NORDSTRAND Arbeidsgruppe.
Individuell plan DPS behandlingsplan NAV ARBEID attføringsplan KOMMUNAL RUS/PSYKIATRI behandlingsplan LEGE OVERORDNET INDIVIDUELL PLAN.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
| Tilpasning av IPLOS til ny helse- og omsorgstjenestelov Helsedirektoratet v/Mette Grimeland.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
1 Samhandlingsseminar Innledning om kostnadsflyt.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Fokus på koordinerende enhet
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Organisering av tjenestene
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Boligkonferanse
Brukerundersøkelser - resultat
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

SØKNADSKONTORET Historikk: Bystyret - verbal vedtak i budsjettbehandlingen for 2001 – bestiller/utførermodell i pleie og omsorg Vedtak i bydelsutvalget i mai 2002 – opprettelse av Søknadskontor Søknadskontoret er 10 år!

OPPGAVER: Myndighetsutøver for tjenester hjemlet i: Lov om helse og omsorgstjenester (ny lov 01.01.12) og forvaltningsloven Tjenester hjemlet i kommunale forskrifter TT-kort, trygghetsalarm, kommunale boliger, tilskuddsordninger for boligvirkemidler (bostøtte, tilskudd og startlån) Innkreving av vederlag/egenbetaling

OPPGAVER: Tar i mot søknader om tjenester Fatter enkeltvedtak Klagesaksbehandling Bestiller tjenester hos kommunale og private leverandører

OPPGAVER: Revurderer vedtak Tilsynsoppgaver Overordnet instans i bydelen i forhold til koordinator, individuell plan Samhandling spesialisthelsetjenesten

Litt om volum: Antall vedtak: Hjemmesykepleie/ praktisk bistand 1000 Institusjonsopphold 400 Antall UK meldte fra sykehus 400 Beboere i bolig med tjenester 200 Trygghetsalarmer 560 Mange andre tjenester, avlastning, støttekontakt kommunale boliger, TT kjøring m.m. + revurderinger

Søknadskontorets organisering: Assisterende bydelsdirektør overordnet ansvarlig, inngår samtidig i bydelsdirektør teamet 3 seksjoner ved Søknadskontoret Seksjon yngre funksjonshemmede og psykisk helse – 3,5 årsverk Seksjon 62+ - 8 årsverk Seksjon bolig og kommunale tjenester – 6 årsverk

Prinsipper Søknadskontoret arbeider etter: LEON prisnippet – laveste effektive omsorgsnivå Omsorgstrappen som ivaretar LEON Forsvarlige og nøkterne tjenester Likebehandling

Utfordringer Samhandlingsreformen – nytt lovverk og nye forskrifter som påvirker myndighetsutøving og utføring – ressurser og kompetanse Økning i antall brukere med komplekse problemstillinger – samhandling Forsvarlige og nøkterne tjenester, likebehandling, faglig skjønn Være ajour – revurderinger av vedtak. God samhandling med utførere en forutsetning for at bestiller – utfører modellen fungerer godt